کد خبر: 1068824
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

دیابت به یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان و بسیاری از قطع عضو‌های درمانی تبدیل شده‌است؛ بیماری مرموزی که تنها راه تشخیص آن گرفتن آزمایش آن هم به صورت دوره‌ای و متناوب است. حالا محققان مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند پای یک بیمار دیابتی را که نامزد قطع شدن‌بود، حفظ کنند.
گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که در ایران ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵/ ۵ میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در کشور روند افزایشی دارد. رئیس انجمن دیابت ایران در این زمینه می‌گوید: ۲۰ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به شمار دیابتی‌ها اضافه می‌شود. همچنین هر چه عمر متوسط ایرانیان بالاتر می‌رود، ابتلا به این بیماری نیز بیشتر می‌شود. اسدالله رجب با اشاره به افزایش چهار برابری بیماران دیابتی کشور در ۲۵ سال گذشته می‌افزاید: اگر بتوانیم این بیماری را به موقع شناسایی و درمان کنیم، هزینه‌های درمان آن نیز کاهش می‌یابد و توجه به پیشگیری در ابتلای افراد به این بیماری بسیار ضروری و با اهمیت است.
با توجه به هزینه بالای درمان پای دیابتی، رئیس مرکز محققان مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج موفقیت در درمان سلولی در زخم پای دیابتی مزمن که مانع قطع عضو بیمار شد، در یک مجله بین‌المللی منتشر شده‌است.
محمد علی نیلفروش‌زاده گفت: طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران نقش قابل‌توجهی در توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج داشته‌است. تأسیس مراکز سلول درمانی با رویکرد درمان بیماری‌های پوستی از جمله در دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه رویان به عنوان نماد رشد و فناوری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در کشور قلمداد شده و گام مؤثری در جهت نیل به اهداف مربوطه برداشته‌است. نیلفروش‌زاده گفت: مأموریت اصلی مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهش و توسعه فن‌آوری و دانش در زمینه تولید سلول و تجاری‌سازی محصولات سلولی مورد نیاز برای درمان بیماری‌های پوستی در سطح ملی و تأمین سلول و محصولات سلولی مورد نیاز کشور و همچنین تربیت پژوهشگران و افراد متخصص در زمینه دانش سلول‌های بنیادی و محصولات سلولی و مدیریت و راهبری فعالان ذیربط است.
وی افزود: از دیگر نوآوری‌های این مرکز می‌توان از درمان بیماری‌های صعب‌العلاج همچون زخم‌های مقاوم به درمان، بیماری‌های رنگدانه‌ای، توسعه دانش در حوزه سلول‌های بنیادی مو، تأمین جایگزین‌های پوستی، تولید فرآورده‌های سلولی همچون اگزوزوم، فرآورده SVF، تولید سلول‌های مزانشیمی از بافت‌های زایمانی نام برد.
به گفته نیلفروش‌زاده از دستاورد‌های مهم علمی این مرکز در آستانه روز جهانی دیابت دریافت پاسخ مناسب در تعدادی از موارد قطع پای دیابتی با استفاده از سل‌ترابی و درمان ترکیبی ویژه این مرکز و انتشار نتایج آن در مجلات معتبر بین‌المللی است. این بیماران پیشتر از سوی مراکز درمانی و بیمارستانی نامزد قطع عضو به علت پیشرفت زخمی دیابتی بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار