کد خبر: 1065193
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
نگاهی به یک شکاف مهم در نظام سیاست خارجی
سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت دو سمتی هستند که قریب دو ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما هنوز منصوبی ندارند و بر اساس قانون، همچنان سخنگوی دولت سابق در این سمت باقی مانده است.

سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت دو سمتی هستند که قریب دو ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما هنوز منصوبی ندارند و بر اساس قانون، همچنان سخنگوی دولت سابق در این سمت باقی مانده است. رقبای دولت به خصوص رسانه‌های خارجی فعالیت خود را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند و در تلاشند با توجه به مشکلات فعلی به خصوص در حوزه کرونا زمام افکار عمومی را در دست بگیرند. هر گونه کوتاهی و تأخیر در پرداختن به این حوزه مهم تنها تأثیرگذاری آن‌ها را در این فضا جدی‌تر و گسترده‌تر خواهد کرد.
به گزارش مهر، ۷۰ روز از آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم با ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد و اکثر قریب به اتفاق کرسی‌های هیئت دولت تعیین تکلیف شده‌اند و در این میان هنوز خبری از انتصاب سخنگوی دولت نیست؛ عدم انتصابی که روند عملکردی اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم را دشوار کرده است. به رغم نامشخص بودن سخنگوی دولت، اما علی ربیعی همچنان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت است و انتخاب و انتصاب این دو جایگاه تا این لحظه هنوز منتج به نتیجه مطلوب نشده است. سخنگوی هر دولت پس از استقرار دولت و برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌شود و به عنوان اصلی‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی عملکرد دولت‌ها، وظیفه پاسخگویی به افکار عمومی را عهده‌دار است.
به موجب آیین‌نامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیئت دولت و تشکیل شورای اطلاع‌رسانی دولت که ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۷۶ به تصویب هیئت وزیران رسید، سخنگوی هیئت دولت که ریاست شورای اطلاع‌رسانی را نیز بر عهده دارد، با پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب هیئت وزیران انتخاب می‌شود و وظایفی اعم از اعلام مواضع، سیاست‌ها و خط مشی‌های هیئت دولت در خصوص مسائل و موضوعات داخلی و خارجی کشور به صورت مستمر، اعلام تصمیم‌های هیئت دولت و تشریح مفاد و محتوای تمامی مصوبات، پاسخگویی به سؤالات مطبوعات و رسانه‌ها و انجام مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی و… را بر عهده دارد.
خبری از حضور خبرنگاران در حاشیه جلسات دولت نیست!
حالا این دو جایگاه با وجود گذشت بیش از دو ماه از عمر استقرار دولت سیزدهم هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و در کنار آن اطلاع‌رسانی در خصوص آخرین اخبار و تحولات مربوط به دولت از سوی دولت جدید به خوبی صورت نمی‌گیرد. در دیگر سو، برنامه‌ریزی هم برای حضور خبرنگاران در حاشیه جلسات هیئت دولت که طبق روال روز‌های چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود، صورت نگرفته و این امر نیز تا این لحظه به حالت تعطیل درآمده است.
ایمانی: دولت رئیسی در سخن گفتن با افکار عمومی ضعیف عمل کرده است
به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی و کارشناسان، دولت سیزدهم با وجود انباشتی از مشکلات به جای مانده از هشت سال گذشته تاکنون و شعار‌هایی که جهت حل این مشکلات به مردم داده است، بیش از سایر دولت‌ها به کار رسانه‌ای و اقناع افکار عمومی نیاز دارد.
ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با ضرورت انتصاب هر چه سریع‌تر سخنگوی دولت به خبرنگار مهر می‌گوید: «فکر می‌کنم دولت سیزدهم هنوز در زمینه سیستم اطلاع‌رسانی خود دچار ضعف‌های جدی است، یعنی سخنگو و به تبع آن شورای اطلاع‌رسانی دولت را تعیین نکرده است.»
ایمانی به ضعف دولت رئیسی در ارتباط با رسانه‌ها اشاره می‌کند و معتقد است: «دولت خود را کمتر نیازمند این انتصابات می‌داند، در حالی که در این شرایط خاص کشور، دولت باید مستمراً با مردم سخن بگوید و شرایط کشور را برای مردم ترسیم کند تا تصمیم‌گیری‌هایش با اطلاع مردم و اقناع افکار عمومی صورت گرفته باشد.»
به اعتقاد او «دولت در قسمت سخن گفتن با افکار عمومی ضعیف عمل کرده است.»
چرا رسانه مهم است
مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود در مراسم تنفیذ دولت سیزدهم بر ضرورت توجه به حوزه رسانه و سخن گفتن هر چه بیشتر با مردم در شرایط فعلی تأکید کردند.
واقعیت این است که تذکر مقام معظم رهبری در خصوص بحث رسانه تنها محدود به این دولت نیست بلکه در خصوص سایر دولت‌ها نیز بر ضرورت توجه ویژه به این مسئله تأکید کرده‌اند. متأسفانه اغلب این توصیه جدی گرفته نشده و نتیجه آن صدمات فراوان در حوزه افکار عمومی به عملکرد دولت‌ها بوده است. در شرایط فعلی نیز دولت سیزدهم به سرعت باید یک برنامه رسانه‌ای جدی را در تمام حوزه تقویت کند، از این رو دولت باید پیوست‌های جدی رسانه‌ای و تبلیغاتی در هر حوزه برای عملکرد خود داشته باشد. در غیر این صورت دولت سیزدهم در همین چند ماه اول به دلیل درگیر شدن با مشکلات جدی امکان برقراری ارتباط جدی با مردم را نخواهد داشت.
خوشبختانه دولت از امکانات قوی رسانه‌ای همچون خبرگزاری و روزنامه اختصاصی و ساختار روابط عمومی‌ها در هر وزارتخانه و حوزه‌ای برخوردار است. شاید اولین و مهم‌ترین کار در این عرصه این باشد که جبهه رسانه‌ای دولت به سرعت آرایش گیرد و آماده فعالیت در این حوزه شود. واقعیت این است که رقبای دولت به خصوص رسانه‌های خارجی فعالیت خود را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند و در تلاشند با توجه به مشکلات فعلی به خصوص در حوزه کرونا زمام افکار عمومی را در دست بگیرند. هر گونه کوتاهی و تأخیر در پرداختن به این حوزه مهم تنها تأثیرگذاری آن‌ها را در این فضا جدی‌تر و گسترده‌تر خواهد کرد. متأسفانه هنوز دولت سیزدهم در این زمینه به کندی حرکت می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار