وضعیت جادههای کشور اصلاً خوب نیست و آمار و میزان تصادفات و مرگ ومیرهای جادهای گواهی بر این ادعاست. بااینکه طی دو سال اخیر کرونا سفرهای جادهای را به شدت کاهش داده است، اما باز هم براساس یک تناسب و حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که هیچ چیز تغییر نکرده و مسئولان در سایه کاهش تصادفات، خیالشان راحت است تا مدتی مورد انتقاد قرار نمیگیرند. در استان کرمانشاه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سنقر و کلیایی از ناامنی بیشتر جادههای این شهرستان ابراز نگرانی کرده و در آذربایجانغربی هم رییس مجمع نمایندگان این استان با انتقاد از وضعیت جادهها گفته: با وجود اینکه پنج پایانه مرزی در آذربایجانغربی وجود دارد که شاهراه صادرات و واردات کشور به اروپا است، متأسفانه از نظرایمنی جادهای و داشتن جاده مناسب از میانگین کشوری هم پایینتر است.
طی سالجاری و سال قبل (۱۳۹۹) بهدلیل همهگیری کرونا و کاهش سفرها آمار تلفات و مرگ در زمینه جادهای پایین آمده، اما جالب است بدانیم در سال ۹۸ حدود ۱۵ هزار نفر به خاطر تصادفات جان خود را از دست دادند و به عبارتی، از هر یکهزار خودرویی که در جادهها وجود دارد بهطور میانگین چهار نفر میمیرند که این میزان چهار برابر استاندارد دنیاست.
با گذری براستانهای مختلف کشور به راحتی میتوان متوجه شد که کمتر میتوان جاده و حتی بزرگراه استانداردی پیدا کرد که امنیت در آن حاکم باشد. کرمانشاه از جمله این استانهاست که به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سنقر و کلیایی، بیشتر جادههای این شهرستانها از نظر ترافیکی ناامن هستند.
حامد صادقی سطری با اشاره به تکالیف دادستانی مبنی بر پیگیری و احیای حقوق مردم گفته: «حفظ امنیت جانی مردم از مهمترین وظایف دادستان به عنوان مدعیالعموم است. در این راستا با توجه به گزارشات مردمی بیشتر راههای مواصلاتی شهرستان سنقر و کلیایی از امنیت ترافیکی مناسبی برخوردار نبوده که بهاین موضوع رسیدگی شد.»
وی ادامه داد: «بازدیدی به همراه پلیس راه و اداره راهداری و حمل ونقل جادهای این شهرستان از جادههای سنقر و کلیایی به عمل آمده که باید نقاط حادثه خیز طی دو هفته رفع شود.»
صادقی سطری تصریح کرد: «اقدامات مورد نیاز برای اصلاح نقاط حادثه خیز شهرستان سنقر و کلیایی شامل تعریض شانه خاکی آقبلاغ، مسدود شدن جاده خاکی احداث شده توسط شهرک فارسینج و رفع چالههای جادهای است.»
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سنقر و کلیایی افزود: «رنگآمیزی و روشن کردن پل در حال ساخت پیچ باغهای سه آسیاب و نصب روشنایی و سرعتگیر در برخی جادههای این شهرستان از اقدامات ضروری دیگر در دو هفته آینده است.»
حرفهای این مسئول نشان میدهد بخشی از کارها میتواند به سرعت و با کمترین هزینه انجام و نتایج مطلوبی در پیداشته باشد، اما چرا همین کارها هم روی زمین میمانند خود سوالی بیجواب است.
استانی بدون بزرگراه
در آذربایجانغربی هم شرایط اصلاً مطلوب نیست و تصادفات جادهای اخیر در شهرستانهای مختلف این استان صدای همه را در آورده است. در همین رابطه رییس مجمع نمایندگان آذربایجانغربی با بیان اینکه وضعیت جادههای این استان قابل قبول نیست، گفته: «با توجه به جایگاه استان و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت به اروپا وضعیت جادههای درون و برون شهری و روستایی استان قابل قبول و مناسب نیست.»
حجتالاسلام سید سلمان ذاکر ادامه داد: «با وجود اینکه پنج پایانه مرزی در استان وجود دارد که شاه راه صادرات و واردات کشور به اروپا است، متاسفانه از نظرایمنی جادهای و داشتن جاده مناسب ۱۰درصد هم از میانگین کشوری فاصله داشته و پایینتر است.»
نماینده مردم ارومیه در مجلس وجود جادهها و بزرگ راههای ایمن و استاندارد را نشانه توسعه یک استان دانست و اظهار کرد: «متاسفانه با توجه به جایگاه استان و هم مرزی با چند کشور یک آزاد راه و اتوبان در این استان وجود ندارد.»
وی با تاکید براینکه رتبه آذربایجانغربی در داشتن جادهای استاندارد ۲۵ کشوری است که به هیچ عنوان جایگاه مناسبی نیست، ادامه داد: «برای توسعه اقتصادی استان و رسیدن به میانگین کشوری از نظر داشتن جادهایایمن باید فکری به حال جادههای استان کرد.»
فراموش نکنیم براساس گزارشی که سال گذشته منتشر شده بود مسیرهای تهران – سمنان – مشهد، جاده سلفچگان – قم، جاده چالوس، جاده جنگل گلستان – بجنورد، جاده کیاسر – ساری، اتوبان تهران – ورامین و گردنه اسدآباد – همدان به عنوان خطرناکترین راهها وجادههای ایران معرفی شدهاند که سالانه میزان تصادفات و مرگ ومیرهای زیادی را به خود اختصاص میدهند.