کد خبر: 1049610
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
دنیا حیدری

فقط تصميم كره شمالي و نگاه عدالت‌محور كنفدراسيون فوتبال آسيا كم بود براي تكميل پازل! حالا ديگر تنها يك معجزه مي‌تواند تيم ملي را به سلامت به مرحله بعد بدرقه كند. معجزه‌اي 12 امتيازي كه نتيجه پيروزي در هر چهار بازي دور برگشت مرحله گروهي است.
همه چيز دست به دست هم داد تا كابوس شوم فوتبال ايران بار ديگر مرور شود، آن هم در سالگرد اتفاقي كه بعيد است هرگز از حافظه تاريك ورزش پاك شود وقتي شوم بودن آن هر سال بازتابي جديد دارد.
ای‌اف‌سی با ادعاي برقراري عدالت خبر از ناديده گرفتن نتايج بازي‌هاي بين تيم‌هاي رده دوم و پنجم گروه‌هايA تا G براي مقايسه پاياني بين تمام نايب‌قهرمانان گروه‌ها در پايان مرحله مقدماتي جام جهاني خبر مي‌دهد تا حقي از تيمي در پي كناره‌گيري كره شمالي و پوچ شدن امتيازهايي كه به دست آورده ضايع نشود، اما دود اين كنارگيري و عدالت‌محوري مستقيم به چشم تيم ملي فوتبال ايران مي‌رود. صدرنشين‌ها كوچك‌ترين آسيبي متوجه‌شان نمي‌شود، اما حضور در رده دوم هم تضميني براي صعود نيست، وقتي تنها چهار تيم برتر راهي مرحله بعد مي‌شوند. ولی ناديده گرفتن پيروزي با 14 گل برابر كامبوج، يعني ضايع شدن حق تيمي كه معيارهاي برتري‌اش ناديده گرفته مي‌شود.
البته خرده نه به كره شمالي مي‌توان گرفت و نه به كنفدراسيون فوتبال آسيا. كرونا و شرايط نابسامان اقتصادي ناشي از آن بهانه خوبي است براي كناره‌گيري تيم‌ها از حضور در رقابت‌هاي ورزشي و هيچ تيمي را نمي‌توان مجبور كرد، خصوصاً در اين شرايط. از سوي ديگر اين شايد بهترين راه باشد براي برقراري عدالت و دود اين واقعه نه به خاطر تصميم كره شمالي است كه به چشم فوتبال ايران مي‌رود و نه به واسطه اقدامي است كه ای‌اف‌سی قصد انجامش را دارد. اين در واقع نتيجه كابوس شومي است كه تاج براي فوتبال ايران تدارك ديد.
قراردادي خوب و تاريخي كه دو سال بعد و در سالگرد عقد آن (هفتم خرداد)، فوتبال ايران بار ديگر به واسطه آن، ضربه مهلك ديگري را متحمل شد و راه صعودش حالا دشوارتر از قبل هم شده، آن هم در شرايطي كه اين هنوز پايان داستان پرونده ويلموتس نيست. پرونده‌اي كه فوتبال ايران از تركش‌هاي گاه و بي‌گاهش در امان نيست.
با این حال عاملان آن همچنان با خوشي روزهاي خود را سپري مي‌كنند و در طول اين مدت نه فقط پاي ميز محاكمه كشيده نشده‌اند كه هرگز حتي حاضر به عذرخواهي از مردم بابت فاجعه‌اي كه به بار آوردند نيز نشدند. هرچند كه عذرخواهي آنها دواي درد بي‌درماني نيست كه فوتبال ايران به آن مبتلا شده و بعيد است كه تا ساليان سال توان رهايي از آن را داشته باشد. تصميم كره شمالي و راهكار كنفدراسيون فوتبال آسيا براي عدالت‌محوري اما زواياي ديگري از اين پرونده تاريك را رو كرد. پرونده انتخابي كه فوتبال ايران همچنان در حال تاوان پس دادن آن است. انتخابي كه نه فقط جيب ملت را نشانه رفت براي تاراج كه آبروي فوتبال ايران را هم خدشه‌دار كرد و بعد از دو صعود مقتدرانه حالا كار را چنان گره ‌زده كه اميدي به گشودن آن نيست.
مي‌توان بي‌ارادگي كره شمالي را زير سؤال برد يا حتي ای‌اف‌سی را به واسطه تصميمي كه اتخاذ كرده به باد انتقاد گرفت، اما اين تنها چشم بستن بر واقعيت است. واقعيت تلخي كه به واسطه بي‌كفايتي‌هاي تاج و دوستانش گريبان فوتبال ايران را گرفته و آن را به چالش كشيده است. بي‌كفايتي كه اگرچه تا سال‌ها فوتبال ايران بايد تاوان آن را پس بدهد، اما تاواني براي تاج و دوستانش كه اين روزها برخلاف رئيس سابق كه مشخص نيست كجاي اين كشور پهناور روزگار سپري مي‌كند، همچنان در فدراسيون پنج ستاره ادعاي خدمت به فوتبال و خلق خدا را دارند، خدمتي كه پرونده ويلموتس و داستان‌هاي تمام نشدني آن تنها گوشه‌ای از آن است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار