کد خبر: 1049451
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷

‌ هیچ داوطلبی به دلیل اقامت بستگانش در خارج رد نشد
ما در بررسی صلاحیت‌ها مجموع مسائل را نگاه می‌کنیم و اشکالی ندارد فرزند مسئولین خارج از کشور درس بخوانند ولی در اسناد بالادستی تحصیل مسئولین در خارج از کشور نفی شده است.
محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه روند رسیدگی به صلاحیت‌ داوطلبان کاملا چارچوب دار است و گزارش‌ مراجع نظارتی به دقت در جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: ما در تأیید صلاحیت‌ها به دنبال مصلحت سنجی نبودیم به همین دلیل هم صرفاً به دنبال تأیید صلاحیت افراد از جناح‌های مختلف نبودیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا اقامت فرزندان و بستگان کاندیداها در یک کشور خارجی یا اقامت مضاعف بستگان کاندیداها می‌تواند موجب رد صلاحیت یک کاندیدا شود؟ تصریح کرد: ما مجموع مسائل را نگاه می کنیم و اشکالی ندارد فرزند مسئولین خارج از کشور درس بخوانند ولی در اسناد بالادستی تحصیل مسئولین در خارج از کشور نفی شده است و اینکه طوری متبادر شود که یک پای من در داخل و یک پایم در خارج از کشور است ممکن است اثرگذار باشد. ولی صرفاً اینکه فرد در خارج از کشور درس خوانده یا اقامت داشته علت تامه رد صلاحیت نیست.
دهقان تأکید کرد: البته هیچ یک از کاندیداها صرفاً به این علت رد صلاحیت نشده است و مجموع مسائل است که مطرح می‌شود و پس از آن رأی‌گیری صورت می‌گیرد. در عین حال تا وقتی که رأی‌گیری‌ها تمام نشد هیچ یک از اعضای شورای نگهبان از جمله بنده نمی‌دانستم که تعداد کاندیداهای تأیید صلاحیت شده چند نفر است. چرا که رأی‌گیری‌ها مخفی است و از سوی دیگر برای برخی از کاندیداها چند بار رأی‌گیری صورت گرفت.

‌ شورای نگهبان پاسدار قانون
حجت الاسلام علی شیرازی با ارسال یاددشت کوتاهی برای «جوان» نوشت: درود بر امام خمینی که با تشکیل شورای نگهبان بنای پاسداری از قانون را در کشور محکم کرد. افرادی دیندار را در شورا عضو گذاشت که با نام فقها به چیزی جز رضایت خدا نیندیشند و مصلحت را فدای حقیقت نکنند. شورایی که نه به پاسدار بودن کاندیدا توجه کند و نه معاون اولی و نه به مسئولیت‌های قبلی فرد‌، نه به برادر عضو شورا بودن و نه به خط و خطوط و نه به خوشایند این و آن‌، تنها به تکلیف عمل کند. امام حکیمانه شورای نگهبان را شکل داد. مواظب باشیم به خاطر دنیای خود یا بدتر به خاطر دنیای دیگران آخرتمان را خراب نکنیم. از حق دفاع کنیم ولو به ضرر ما باشد. امروز هر حرفی که دشمن را شاد کند‌، گناه بزرگی است. با حمایت از قانون دشمن را نا امید کنیم.

‌ ‌یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأی اولی در انتخابات ۱۴۰۰
سخنگوی ستاد انتخابات کشور از یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رأی اولی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آمار رأی اولی‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش ساعات رأی‌گیری ۷ صبح تا ۱۲ شب خلاف قانون اساسی نیست ، افزود: رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری از ۷ صبح انجام خواهد شد و این تصمیم هیچ‌گونه مغایرتی با هیچ قانونی ندارد. در قانون ستاد مقابله با کرونا اشاره شده که برخی از شعبه‌‌‌‌ها می‌توانند به تشخیص وزارت کشور و هماهنگ شورای نگهبان رأی‌گیری را تا ۲ بامداد هم تمدید کنند. وی تأکید کرد: این مصوبه برای همه شعب قابل اجرا نیست و شعبه‌‌‌‌هایی که واقعاً نیازمند تمدید ساعات اخذ رأی هستند، مشمول این مصوبه می‌شوند. موسوی با اشاره به راه اندازی دوباره اپلیکیشن شعبه یاب برای انتخابات ۱۴۰۰ ادامه داد: ان‌شاءالله از اپلیکیشن شعبه یاب در این دور ازانتخابات هم استفاده خواهیم کرد، البته در ستاد ملی کرونا تصویب شد که مدیریت این مجموعه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار بگیرد تا اپلیکیشنی قوی به مردم ارائه شود.

‌ ‌حمایت دانشجویی از تصمیمات قانونی شورای نگهبان
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور ضمن حمایت قاطع از تصمیم‌های قانونی شورای نگهبان، این تصمیمات را براساس مر قانون دانسته و تأکید کرد که با ایجاد فضایی امیدبخش تلاش می‌کند مشارکتی حداکثری و ستودنی را برای نظام رقم بزند.
به گزارش فارس، در بخشی از بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور آمده است:انتظار مردم به ویژه دانشجویان انقلابی همیشه آن بوده است که شورای نگهبان بدون مصلحت سنجی و با در نظر گرفتن معیار‌‌‌ها و ملاک‌های قانونی که در قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات به خوبی ترسیم شده است به احراز و اعلام صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بپردازد و این امر را اقدامی مترقی در تحقق مردم سالاری دینی و انتخاب آگاهانه قلمداد می‌نماییم. اکنون پس از انتشار لیست نهایی تأیید صلاحیت شدگان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، عده‌ای برآن شدند تا جایگاه و فعل شورای نگهبان را آماج تاخت و تاز و بعضا انتقام‌گیری سیاسی خود قرار دهند و چه کسی است که نداند شیپور خیرخواهی دشمنان دشنه به کف انقلاب و حالت دلسوزانه آنان نسبت به مشارکت مردم سرپوشی بر نیات پلیدانه دشمنان در مواجهه با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. در این میان عده‌ای نیز شورای نگهبان را مسئول افزایش مشارکت معرفی می‌نمایند حال آنکه باید گفت مشارکت حداکثری با تواصی و امیدآفرینی اتفاق می‌افتد، نه تأیید صلاحیت عده‌ای خاص. تقویت نظام اسلامی با مصلحت‌اندیشی محافظه کارانه اجرا نمی‌گردد و نباید سودجویان به بهانه‌ی شور انتخاباتی قاطعیت شورای نگهبان را درانجام وظایف خود زیر سؤال ببرند. تصمیم‌گیری در مورد صلاحیت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فقط در شورای نگهبان و بر اساس سازوکارهای قانونی می‌باشد.
در پایان شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کل کشور ضمن حمایت قاطع از نهاد شورای نگهبان و تصمیم‌های قانونی این نهاد که بر اساس مر قانون بوده است، تلاش خواهد نمود تا با ایجاد فضایی امیدبخش و مضاعف نمودن تلاش‌های خویش مشارکتی حداکثری و ستودنی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم بزند.

‌ ‌ مجلس هم از اقدام شورای نگهبان حمایت کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کردند. پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از حدود ۱۰ روز پیش در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی نژاد و مسعود پزشکیان از داوطلبان شاخصی بودند که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشده است.

‌ ‌ کارگزاران در حال بررسی شرایط انتخابات
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید حزب متبوع وی در حال ارزیابی شرایط انتخابات ریاست جمهوری است و برای حمایت از نامزد‌‌‌ها هنوز تصمیمی نگرفته است.
حسین مرعشی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: هنوز در حزب هیچ تصمیمی درباره انتخابات نگرفته و در حال ارزیابی شرایط هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد از مهرعلیزاده حمایت کنید، تصریح کرد: هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار