کد خبر: 1046173
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰
سایت پسماند آزادشهر پس از گذشت ۱۱ سال از ایجاد آن در نهایت به عنوان بزرگ‌ترین مرکز دفن بهداشتی پسماند‌های شهری شمال کشور افتتاح شد. این مرکز که در استان گلستان قرار دارد نه‌تن‌ها زباله‌های این استان که بخشی از زباله‌های استان مازندران را هم میزبانی می‌کرد.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: سال ۱۳۸۹ سایت پسماندی برای ۱۰ شهر بزرگ شمال کشور پیش‌بینی شد تا زباله‌های ساکنان شهر‌ها و روستا‌های حدود یک میلیون نفر از مردم این منطقه به آنجا منتقل شود و عملیات بازیافت زباله در آن صورت گیرد. جانمایی غیرکارشناسی این سایت سبب شد تا این مرکز پس از چند سال به یکی از معضلات جوامع مسکونی پیرامون آن تبدیل شود.

گسترش بوی نامطبوع زباله‌ها، وجود چهره‌ای زشت و چشم‌انداز نامناسب در کنار احتمال نفوذ شیرابه زباله به سفره‌های زیرزمینی از جمله مهم‌ترین معضلات سایت پسماند آزادشهر بود.

بوی نامطبوع زباله به‌ویژه در بیشتر ماه‌های گرم سال، آسایش مردم حاشیه شمال شرقی خزر را به شدت درگیر خود کرده‌بود. به نحوی که بسیاری از افراد مسن بر اثر استشمام بوی تعفن دچار بیماری شده بودند.

شیب زمین در حاشیه شمال شرقی خزر هم به سمتی است که شیرابه‌های ناشی از انباشت زباله را به سمت چاه‌های آب شرب منتقل می‌کند، بنابراین در صورت توجه نکردن به این سایت پسماند، ممکن بود زباله‌ها به تدریج بر کیفیت آب شرب هم تأثیر بگذارد.

طبق برنامه توسعه ششم هر شهر باید یک مرکز دفن زباله داشته باشد و مجهز به کارخانه کمپوست بوده و پسماند به آنجا وارد و بعد از بازیافت، تفاله آن به صورت بهداشتی دفن شود؛ اتفاقی که در استان‌های گلستان و مازندران به طور کامل رخ نداده بود.

طبق سلسله مراتب موجود، محیط‌زیست بر سکو‌های انتقال و سایت پسماند نظارت کرده و در کنار آن بحث تفکیک زباله از مبدأ هم پیگیری می‌شود. در سایت آزادشهر مکانی که خروجی کارخانه کمپوست در آنجا دفع می‌شد، استاندارد‌های لازم را نداشت و با پیگیری‌های انجام شده محل دفن قبلی بسته و خاکریزی صورت می‌گرفت.

اکنون با افتتاح بزرگ‌ترین مرکز دفن بهداشتی پسماند‌های شهری (لندفیل) در شمال کشور در سایت پسماند آزادشهر، مشکلات این مرکز برطرف شده‌است.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گلستان در این خصوص گفت: «لندفیل جدید با زیرساخت‌هایی مانند ورقه‌های ژئوممبران و در نظر گرفتن مسائلی همچون جمع‌آوری شیرابه و گاز پسماندی آغاز و به نتیجه رسید.»

محمدرضا کنعانی با بیان اینکه با ایجاد لندفیل جدید دغدغه‌های زیست‌محیطی مانند نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی از بین می‌رود، گفت: «طبق مصوبه کارگروه مدیریت پسماند، توسعه خط پردازش جدید کارخانه کمپوست هم در دستور کار است که با بهره‌برداری از آن زباله کمتری دفن می‌شود.»

استاندار گلستان هم در مراسم افتتاح این لندفیل گفت: «سازمان پسماند اقدامات زیرساختی اساسی در زمینه دفع بهداشتی زباله‌ها در دو استان انجام داده که در این راستا حوضچه لندفیل در ابعاد ۱۰۰ متر مکعب و ظرفیت ۱۲۰ هزار تن با عایق‌کاری ژئوممبران برای جلوگیری از نفوذ شیرابه زباله‌ها به سفره‌های زیرزمینی و در نهایت جمع‌آوری، انتقال و تصفیه امروز افتتاح شد.»

هادی حق‌شناس افزود: «با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر زباله تمام شهر‌های استان و بیش از ۶۰ درصد شهر‌های همجوار جمع‌آوری شده و پس از تفکیک و جداسازی، بخشی از زباله‌ها برای تولید کود کمپوست مورد استفاده قرار گرفته و مابقی در این محل دفن می‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
با سلام
من آزادشهر زندگی می کنم
الان که دارم این پیامو می ذارم مهر ۱۴۰۰ هست
نه تنها مشکلات ما حل نشده بلکه بددتر هم شده
زندگیمون مختل شده بوی تعفن همه جا رو گرفته
آخه چرا باید زباله دهها شهر سر شهر کوچیک و زیبای ما خراب بشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار