سرویس جامعه جوان آنلاین: با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ از ۱۵ شهریور ماه، برخی از والدین به دلیل شیوع کرونا از فرستادن فرزندان خود به مدرسه امتناع کردند، برخی دیگر، اما با وجود دلنگرانیها، فرزندشان را به مدرسه فرستادند تا مبادا از درسهایش عقب بماند و دچار افت تحصیلی شود، این والدین بعد از گذشت چند روز و مشاهده مواردی که نشان از عدمرعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس میداد، نگران سلامت فرزند خود شده و دیگر اجازه حضور او به مدرسه را ندادند، در نهایت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با شکست رو به رو شد و آموزش مجازی با تمام کم و کاستیهایش در دستور کار قرار گرفت. حالا چند روزی است که زمزمه بازگشایی مدارس در سال جدید به گوش میرسد!
چند روز پیش بود که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی، خبر از آمادگی برای بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی داد و گفت: «نگران سطح سواد دانشآموزان هستیم.» وی ادامه داد: «تصور اینکه کودکی که شناختی از دنیای مدرسه ندارد از طریق گوشی یا تبلت حروف الفبا را به طور کامل یاد بگیرد غیرقابل قبول است، حتی کشورهایی که در امر آموزش پیشرو هستند، به رغم اینکه دسترسیهای خوبی در زمینههای فناورانه از جهت سرعت و پهنای باند داشتند، مدارس را در دوره ابتدایی با حفظ پروتکلهای بهداشتی بازگشایی کردند.» پس از آن وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس در سال جدید گفت: «از نظر آمادگی، ما همین الان هم آمادگی داریم مدارس را بازگشایی کنیم. علت عدم بازگشایی، ممنوعیتی است که ستاد ملی مقابله با کرونا ایجاد کردهاست، بنابراین هر زمانی که این ستاد به ما اجازه بدهد، ما مدارس را باز میکنیم. توصیه ما آن است که بسته بودن مدارس و دور بودن دانشآموزان از محیط آموزش، با مخاطرات پنهان و پایداری روبهروست. ما تلاش میکنیم کیفیت آموزش را از طریق فضای مجازی تأمین کنیم، اما قطعاً امکان ارائه آموزش باکیفیت به صورت حضوری بیشتر خواهد بود.»
بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی معقولانه نیست
اظهارات وزیر آموزش و پرورش و پیش از آن معاون او، موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان آموزشی شد تا مبادا با تحت فشار قرار دادن ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس تحت هر شرایطی بازگشایی شود و سلامت دانشآموزان به خطر بیفتد. دکتر پرویز رزاقی، روانشناس بالینی و مشاور مدرسه در این باره به خبرنگار «جوان» گفت: «معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که در سال آینده، تحت هر شرایطی مدارس باز خواهد شد! این در صورتی است که باید بازگشایی ایمن مدارس مدنظر قرار گیرد، یعنی اگر شرایط شیوع کرونا بهتر شد و واکسیناسیون به خوبی پیش رفت آنوقت باید به فکر بازگشایی مدارس باشیم.»
او ادامه میدهد: «بازگشایی مدارس بدون دوراندیشی بیشتر آسیب به دنبال خواهد داشت و اگر ما بخواهیم تحت هر شرایطی مدارس را بازگشایی کنیم، کار معقولانهای به نظر نمیرسد.»
رزاقی به احتمال پیک بعدی کرونا پس از تعطیلات عید نوروز اشاره میکند و میگوید: «با توجه به تعطیلات عید نوروز و انجام برخی از سفرها ممکن است مجدد کرونا قویتر شود. در این میان شاید ستاد ملی مقابله با کرونا، تحت تأثیر سیستم آموزش و پرورش قرار بگیرد و عجولانه اجازه بازگشایی مدارس را صادر کند که این موضوع به سلامت دانشآموزان لطمه خواهد زد.»
او اظهار میدارد: «باید مدارس ابتدایی و دروس اصلی مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین آموزش و پرورش بهتر است که برای یادگیری این دسته از دانشآموزان و این دسته از دروس دغدغه بیشتری داشته باشد.»
رعایت پروتکلهای بهداشتی به حرف نیست، به عمل است!
این مشاور مدرسه با اشاره به عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در شروع سال تحصیلی جاری در بسیاری از مدارس بیان میکند: «کشورهای اروپایی مدارس را باز کردهاند، اما آیا واقعا سیستم آموزشی کشور ما نیز هنگام بازگشایی مدارس، پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکند؟ در ۱۵شهریور تا ۱۵مهر که مدارس باز بود، فیلمهایی منتشر شد که عدم امنیت سلامت دانشآموزان در آن واضح بود، زیرا که پروتکلهای بهداشتی با حداقلترین موارد رعایت میشد. همان روز خانوادههایی که به مسئولان آموزش و پرورش اعتماد کردهبودند، پشیمان شدند و به مرور، تعداد دانشآموزان حاضر در کلاسها کم شد.»
او با بیان اینکه مسائل پروتکلهای بهداشتی نه در حد حرف بلکه در حد عمل باید رعایت شود، میگوید: «ما باید به مردم اطمینان دهیم و هنگام دعوت به بازگشایی مدرسه حتماً شرایطی را فراهم کنیم و اطمینان خاطر خانوادهها در نظر بگیریم.»
رزاقی معتقد است که بهتر بود آموزش و پرورش به جای تمرکز بر بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی (!) بر موضوع اثربخشی و کیفیت آموزش از طریق روشهای مختلف مجازی و غیرحضوری متمرکز میشد تا از این طریق کاستیهای آموزش دانشآموزان را جبران میکرد. مثلاً فیلمهای آموزشی تهیه میشد و از هر کدام یک نسخه در اختیار دانشآموزان قرار میگرفت.
او در پایان تأکید میکند: «قطعاً آموزش حضوری خوب است، اما باید حساب شده و کارشناسانه باشد نه اینکه به تقلید از کشورهای اروپایی و بدون هیچ برنامهریزیای پیش برویم. مطمئناً چنین روشی موفق نخواهد بود.»