کد خبر: 1041107
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
در حالی که مسئولان از توزیع مکفی مرغ در بازار خبر می‌دهند، صف‌های طولانی مردم و قیمت بالای این ماده پروتئینی، گمانه کاهش تولید و عرضه را تقویت کرده است، به طوری که اخیراً یکی فعالان بازار گوشت از خرید شتاب‌زده مردم در روز‌های گذشته سخن گفته و آن را دلیل افزایش قیمت‌ها دانسته است.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که مسئولان از توزیع مکفی مرغ در بازار خبر می‌دهند، صف‌های طولانی مردم و قیمت‌های هنگفت این کالا نشان از کاهش شدید عرضه دارد. در همین زمینه فعالان بازار به استناد حجم عرضه‌ای که انجام می‌شود از احتمال کاهش جوجه‌ریزی یا احتکار در سطح وسیع خبر می‌دهند که موجب شده عرضه این کالا در بازار مصرف به شدت افت کند.

البته بازار گوشت هم دسته‌کمی از مرغ ندارد، هرچند که صف‌های طولانی در مقابل قصابی‌ها ایجاد نشده، اما گرانی قیمت‌ها تا مرز ۱۵۰ هزار تومان از کاهش عرضه در بازار حکایت دارد.

در این خصوص رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران می‌گوید: در هفته‌های اخیر مردم با دریافت عیدی و با توجه به نزدیک شدن به شب عید و ایام نوروز اقدام به خرید شتاب‌زده گوشت قرمز و گوشت مرغ کرده‌اند که همین امر در افزایش قیمت این محصولات مؤثر بوده است.

علی‌اصغر ملکی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر کاهش تقاضا در خرید گوشت قرمز نداشته‌ایم ادامه داد: در هفته‌های اخیر فروش مغازه‌ها و قصابی‌ها بیش از حد پیش‌بینی شده بود و طی دو روز گذشته بازار از التهاب خارج شده است.

ملکی اظهار داشت: با توجه به شرایط تولید و عرضه گوشت گوسفندی به نظر می‌رسد اگر شرکت پشتیبانی امور دام با عرضه ذخایر ورود پیدا نکند، قیمت‌ها برای شب عید و ایام نوروز به همین شکل باشد. طی روز‌های گذشته در نامه‌ای به شرکت پشتیبانی امور دام درخواست عرضه ذخایر گوشت گوسفندی را ارائه دادیم که در صورت عرضه ذخایر گوشت گوسفندی بازار متعادل می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بین ۵۵ هزار تا ۶۰ هزار تومان است اظهار داشت: بر این اساس، هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی با دنبه بین ۱۲۵ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان به مغازه‌داران و قصابی‌ها تحویل داده می‌شود و با قیمت‌های ۱۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

کمبود مرغ در برخی استان‌ها

برخی از مخاطبان در گفتگو با مهر از کمبود جدی عرضه مرغ در برخی از استان‌های کشور خبر داده و گفته‌اند که در شهر‌هایی مانند کرمان، آبادان، شیراز و خوزستان میزان عرضه مرغ به شدت کاهش یافته است. به گفته این مخاطبان در استان‌هایی مانند کرمان و خوزستان کمبود عرضه شدیدتر است. همچنین در استان‌هایی از جمله آذربایجان غربی و کرمانشاه نیز مردم برای خرید مرغ با قیمت مصوب دولتی باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی معطل بمانند. کارشناسان و فعالان این صنعت چند دلیل را برای این مسئله عنوان کرده‌اند. افزایش تقاضای مردم در آستانه تعطیلات نوروز، افزایش خرید‌های احتیاطی با نگرانی از احتمال افزایش بیشتر قیمت، خارج شدن مرغ تنظیم بازاری از شبکه توزیع خانوار و هدایت آن به سمت رستوران‌ها، تمایل بیشتر تولیدکنندگان برای فروش مرغ تولیدی به صنایع فرآوری برای گریز از قیمت‌گذاری دستوری دولت، کاهش عرضه ناشی از کاهش جوجه‌ریزی و تولید از جمله دلایلی است که منجر به ایجاد شرایط فعلی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار