کد خبر: 1029081
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
عباس حاجی نجاری
با جدی‌تر شدن تغییر رئیس‌جمهور امریکا و اخراج ترامپ از کاخ سفید، احتمال تأثیر این تغییر در سیاست‌های امریکا نسبت به ایران و نحوه تداوم سیاست فشار حداکثری امریکا علیه مردم ایران، به موضوع اصلی اخبار و تحلیل‌های معطوف به ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده‌است، به‌گونه‌ای که علاوه بر گمانه‌زنی‌ها در مورد چگونگی اقدام تیم جدید حاکم بر کاخ سفید در موضوع پرونده ایران، اروپایی‌ها نیز که با سیاست‌های منافقانه خود بیشترین نقش را در اثرگذاری تحریم‌های اعمال‌شده توسط امریکا بر مردم ایران داشتند، وارد صحنه شده و با خط و نشان کشیدن علیه ایران، در بیانیه‌ای که به امضای وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه رسیده با این ادعا که «به‌رغم حسن‌نیت ما ایران مرتکب نقض جدی برجام شده‌است» همچنان از ایران می‌خواهند در حالی که شدیدترین تحریم‌های امریکا را تحمل می‌کند، به برجام و اجرای تعهدات هسته‌ای خود برگردد. تروئیکای اروپا این ادعا را در بیانیه خود که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده‌است، مطرح کرده و به شکلی ریاکارانه نوشته‌اند: «همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج امریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد ساز و کار مالی اینستکس، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم... با وجود این، به‌رغم این تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت، ایران اکنون یک سال و نیم است که مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده‌است.» صدور این بیانیه در شرایطی که دولت ترامپ اعلام کرده فشار حداکثری خود علیه ایران را ادامه می‌دهد، می‌تواند بهانه‌ای شود تا واشنگتن این فشار‌ها را افزایش داده و همچنین زمینه‌های زیاده‌خواهی احتمالی امریکا برای گنجاندن مسائلی، چون نفوذ منطقه‌ای و موشکی ایران را در مذاکرات احتمالی آینده فراهم کند؛ نکته‌ای که مقام معظم رهبری در بیاناتشان در روز چهارم آذرماه در دیدار رؤسای سه‌قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این یاوه‌گویی‌ها اشاره کردند و گفتند: وضع امریکا که مشخص نیست و اروپایی‌ها هم دائماً در حال موضع‌گیری بر ضد ایران هستند. آن‌ها در حالی‌که خودشان بیشترین دخالت‌های نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما می‌گویند در منطقه دخالت نکنید و در حالی‌که انگلیس و فرانسه دارای موشک‌های مخرب اتمی هستند و آلمان نیز در این مسیر قرار دارد، به ما می‌گویند موشک نداشته باشید. ایشان خاطر نشان کردند: به شما چه ربطی دارد، شما اول خودتان را اصلاح و بعد اظهار‌نظر کنید. رهبر انقلاب تأکید کردند: به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد و به امید گشایش آن‌ها بود.

فروپاشی سناریو‌های طراحی‌شده توسط ترامپ علیه مردم ایران، علاوه بر اروپایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی از گاو‌های شیرده امریکا را در منطقه نیز نگران کرده و مدعی شده‌اند که آن‌ها هم باید در هرگونه مذاکره بالقوه بین دولت بعدی امریکا و ایران در زمینه هسته‌ای مشارکت داشته‌باشند که نه‌تن‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بلکه نفوذ منطقه‌ای و توان موشکی ایران را نیز محدود کند.

تردیدی در این نیست که اگر ترامپ در شکست مقاومت مردم ایران موفق شده و توانسته‌بود تسلیم ایران را به عنوان مهم‌ترین دستاورد بین‌المللی دولتش در چهار سال حضور در کاخ سفید به مردم آن کشور ارائه دهد، برای چهار سال آینده هم در کاخ سفید باقی می‌ماند، اما ناکامی او در برابر اراده مقاومت مردم ایران، در کنار دیگر شکست‌های منطقه‌ای و جهانی، مجالی را برایش باقی نگذاشت و به همین دلیل است که برخی از رسانه‌های امریکایی و صهیونیستی در روز‌های اخیر با جریان‌سازی گسترده و با طرح حمله نظامی احتمالی ترامپ علیه ایران در روز‌های باقی مانده حضورش در کاخ سفید تلاش دارند ضمن شکست مقاومت مردم ایران، سایه تهدید امریکا را کماکان بر سر ایران باقی نگه دارند که آخرین آن ادعای وزیر امور خارجه امریکا در یکی از آخرین سفرهایش به منطقه است که برای خوش‌خدمتی بیشتر به شیوخ منطقه و البته دوشیدن بیشتر آن‌ها در روز‌های پایانی ترامپ، از روی میز بودن همه گزینه‌های امریکا علیه ایران سخن به میان می‌آورد.

اگر چه مردم ایران با ایستادگی و مقاومت در برابر فشار‌ها و تحریم‌ها و به ویژه با بی‌اعتنایی به فراخوان‌های گسترده رسانه‌های بیگانه، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها برای دامن‌زدن به اعتراضات مردمی در سالگرد فتنه بنزینی آبان ۹۸، عملاً نشان دادند که فهم و بصیرتشان از بسیاری از مسئولان و مدعیان اصلاح‌طلبی و رسانه‌های داخلی که این روز‌ها با رها کردن اقتصاد کشور و قیمت‌های مرغ و تخم‌مرغ و صدور بیانیه و مصاحبه از لزوم تسلیم در برابر امریکای بایدن سخن به میان می‌آورند، بالاتر است، اما تردیدی نمی‌توان داشت که لحن طلبکارانه اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها و شیخک‌های مزدور امریکا در خلیج فارس و تهدیدات نظامی که رسانه‌های صهیونیستی و امریکایی از آن سخن به میان می‌آورند، ریشه در این پالس‌ها و گرا‌های متعدد جریان‌های داخلی دارد.

امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در بیاناتشان در روز چهارم آذرماه، نقشه راه چند ماه آینده مردم و مسئولان را روشن کردند و دوران گرفتاری گردانندگان کاخ سفید و متحدانش به مسائل داخلی را بهترین فرصت برای مردم ایران و حتی دولت دوازدهم دانستند که روز‌های پایانی خود را طی می‌کند. ایشان با اشاره به اینکه نمی‌توان روی حرف کسانی که با ما دشمنی دارند، حساب و برنامه‌ریزی کرد، خاطر نشان کردند: باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد، کسانی که برخی چشم امید به آن‌ها دارند، با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آن‌ها به هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری را در مسائل بین‌المللی به آن‌ها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد. رهبر معظم انقلاب سپس با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسید. ایشان با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها گفتند: این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد، اما خوش‌عاقبت است.

ایشان خاطر نشان کردند: اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت. ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم. ایشان سپس با اشاره به چند راهکار پیشنهادی کارشناسانِ بخش‌های دولتی و غیردولتی برای حل مشکلات اقتصادی کشور در ماه‌های آینده خاطر نشان کردند: اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کار‌هایی که می‌تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقیناً دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار