کد خبر: 1027374
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
جنگ اخیر قره‌باغ و توافق دوراندیشانه نخست‌وزیر ارمنستان برای آتش‌بس و پس دادن اراضی اشغالی به جمهوری آذربایجان، پاشینیان به هدفی برای گروه‌های مختلف سیاسی این کشور تبدیل شده است. سرویس امنیت ملی ارمنستان (NSS) اعلام کرد، توطئه ترور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور و کنترل قدرت به دست گروهی از مقام‌های سابق خنثی شده است. در این میان دولت فرانسه همچنان با انواع خبرسازی در تقلا برای برهم زدن اوضاع ارمنستان است و به احتمال زیاد رؤیای پاریس، تحریک به ایجاد فضایی برای انقلاب رنگی و روی کار آوردن دولتی اروپاگرا و روس‌ستیز در ایروان است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکول پاشینیان، از سه شنبه پیش از سوی هزاران معترض تحت فشار قرار گرفته و آن‌ها خواستار استعفای او بر سر آتش‌بسی شده‌اند که پس از شش هفته درگیری، پیشرفت ارضی مهمی برای جمهوری آذربایجان در قره‌باغ به شمار می‌رود. سرویس امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد، رئیس پیشین این نهاد، رئیس سابق جناح پارلمانی حزب «جمهوریخواه» و یک کهنه‌سرباز جنگ اکنون در بازداشت به سر می‌برند. در بیانیه سرویس امنیت ملی ارمنستان آمده است: این مظنون‌ها در نظر داشتند به صورت غیرقانونی قدرت را از طریق قتل نخست‌وزیر به دست آورند و گزینه‌هایی هم برای جایگزینی او مورد بحث قرار داده بودند.

پاشینیان در روز‌های گذشته گفت، هیچ چاره‌ای جز امضای این توافق نداشته است و در غیر این صورت «ضرر‌های ارضی» بیشتری وارد می‌شد. او گفت، شخصاً مسئولیت این «عقبگرد» را می‌پذیرد، اما درخواست‌ها برای استعفا را رد کرد. رؤسای سه کشور روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بامداد سه شنبه به منظور پایان دادن به مناقشه و جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی یک توافق ۱۰ بندی امضا کردند.

آتش بیاری خبرگزاری فرانسه

در شرایط انفعالی امریکا در ماه‌های گذشته، ایمانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرصت‌طلب فرانسه در حال تست کردن نقشه‏های ناپلئونی در برابر مسکو است و سر و صدا‌های او حین درگیری قره‌باغ و ادعای حمایت صوری از ارمنستان از سودای فرانسوی‌ها برای وارد شدن به قفقاز حکایت می‌کند؛ سوادیی که عملاً با توافق آتش‌بس عاقلانه سه طرفی روسی، آذری و ارمنی ابتر ماند، و حالا در عرصه خبر احتمالاً درصدد توجیه لزوم ورودشان در مذاکرات آتی صلح به آتش بیاری در معرکه مشغولند. شبکه فرانس ۲۴ در گزارشی مدعی شد که بسیاری از ارامنه ساکن قره‌باغ پیش از آنکه منطقه را ترک کنند، خانه‌های خود را به آتش کشیدند تا کمترین دارایی را برای نیرو‌های جمهوری آذربایجان برجا بگذارند. این شبکه تلویزیونی به نقل از یکی از ساکنان ارمنی این منطقه افزود: دیدن قره‌باغ خاطره مهاجرت و یک ضربه روحی دیگر را برای‌مان زنده می‌کند.

کاخ الیزه بامداد روز جمعه (به وقت تهران) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان قول داده که در مناقشه قره‌باغ از آن‌ها حمایت کند. در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور (ماکرون) رضایت خود را از اتمام درگیری‌ها ابراز داشته و دوستی خود با ارمنستان و مردم آن، و همچنین آمادگی برای طرح راهکار سیاسی قابل قبول، پایدار و عادلانه برای تمام طرف‌ها در قره‌باغ کوهستانی را یادآوری می‌کند.»

رویترز روز جمعه همچنین در خبر دیگری نوشت که انتظار می‌رود دیپلمات‌های فرانسوی و امریکایی به زودی برای صحبت درباره مناقشه قره‌باغ و تلاش برای مداخله در توافق باکو و ایروان به میانجیگری روسیه، به مسکو سفر کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار