کد خبر: 1026372
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
برای ایرانیان «تقلب در انتخابات» یعنی فتنه ۸۸، یعنی آشوب، یعنی میرحسین موسوی و ادعایی که هیچ وقت دلیلی درست برایش ارائه نشد و به تئوری عجیب و غریب «فرزند آذربایجان و داماد لرستان» بسنده شد! دولت امریکا از اصلی‌ترین حامیان سیاسی فتنه سبز در ایران بود که بر محور ادعای تقلب در انتخابات شکل گرفت و حالا خیلی طبیعی بود که وقتی یکی از دو کاندیدای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ادعای تقلب می‌کند، مردم ایران حساس شوند.
كبري آسوپار
سرویس سیاست جوان آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری امریکا تمام شد و صرف‌نظر از نتیجه، نوع رفتار کاندیدا‌ها و مدل رقابت‌های انتخاباتی در امریکا، بار‌ها در این مدت مورد توجه و نقد و بررسی کارشناسان قرار گرفت. اتهامات طرفین به یکدیگر، ناسزاگویی در مناظرات، ترس مردم امریکا از شورش و آشوب‌های پس از انتخابات و افزایش خرید اسلحه در این کشور برای اقدامات دفاعی احتمالی و برخی نکات دیگر در این مورد خبرساز شد. ایرانی‌ها هم که به لطف! فضا‌سازی هفت ساله دولت و اصلاح‌طلبان بسیار به این انتخابات حساس شده بودند و اخبار آن را لحظه به لحظه دنبال می‌کردند، بار‌ها و بار‌ها انتخابات ریاست جمهوری ایران و امریکا را مقایسه کردند. در این میان یک ادعا از سوی ترامپ باعث شد تا این مقایسه، جزئی‌تر و ملموس‌تر شود: تقلب!

برای ایرانیان «تقلب در انتخابات» یعنی فتنه ۸۸، یعنی آشوب، یعنی میرحسین موسوی و ادعایی که هیچ وقت دلیلی درست برایش ارائه نشد و به تئوری عجیب و غریب «فرزند آذربایجان و داماد لرستان» بسنده شد! دولت امریکا از اصلی‌ترین حامیان سیاسی فتنه سبز در ایران بود که بر محور ادعای تقلب در انتخابات شکل گرفت و حالا خیلی طبیعی بود که وقتی یکی از دو کاندیدای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ادعای تقلب می‌کند، مردم ایران حساس شوند. در این میان دو نکته حائز اهمیت است؛ اولاً چه شباهت‌هایی میان رفتار دو کاندیدای مدعی تقلب در انتخابات ایران و امریکا وجود دارد، ثانیاً کاندیدای مدعی تقلب در امریکا چه خواهد کرد و آیا همان مسیری را می‌رود که دولت امریکا در سال ۸۸ حامی آن بود؟

ادعای زودهنگام پیروزی

دونالد ترامپ پس از پایان انتخابات، اما قبل از پایان شمارش آرا اعلام پیروزی کرد. او فردای پس از انتخابات در یک سخنرانی با شور انتخاباتی گفت «ما جشن خواهیم گرفت. من رک بگویم که این انتخابات را بردیم و این یک روز بزرگی است.» مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری امریکا نیز در سخنان کوتاهی گفت: «از اینکه رأی دهندگان امریکایی برای چهار سال دیگر به دونالد ترامپ رأی دادند تشکر می‌کنم.»

خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران نوشت: «ترامپ به‌رغم آنکه نتایج شمارش آرا در برخی ایالت‌های حساس اعلام نشده است، ادعا کرد در برخی از این ایالت‌های حساس مثل جورجیا و کارولینای شمالی برنده شده است.»
اعلام پیروزی ترامپ در حالی که هنوز شمارش آرا «کامل» نشده بود، موجب اعتراض دموکرات‌ها و رسانه‌های حامی آنان شد. باراک اوباما هم حزبی جو بایدن که پیش از این هم صراحتاً در سخنانی این اقدام ترامپ را نشانی از دیکتاتوری او دانسته بود، گفت: «دونالد ترامپ گفته ممکن است قبل از اینکه همه آرا شمرده شوند، اعلام پیروزی کند. این چیزی است که یک دیکتاتور ذلیل انجام می‌دهد. اگر به دموکراسی اعتقاد دارید، پس بگذارید همه آرا شمرده شوند.»

این فقط رسانه‌های غربی حامی دموکرات‌ها نبودند که علیه این اقدام ترامپ وارد عمل شدند، رسانه‌های ایرانی حامی جو بایدن هم که در ماه‌های گذشته عملاً تبدیل به ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها شده بودند، به میدان آمدند و اقدام ترامپ را تخطئه کردند.

این در حالی است که در سال ۸۸ و در انتخابات ریاست جمهوری ایران، میرحسین موسوی، نه حتی قبل از پایان شمارش آرا، بلکه قبل از پایان انتخابات و قبل از آغاز شمارش آرا و در حالی که هنوز رأی‌گیری در شعب اخذ رأی ادامه داشت، کنفرانس خبری برگزار و اعلام پیروزی کرد: «برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور، برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم!» و مورد حمایت رسانه‌های اصلاح‌طلب که حالا مخالف اقدام ترامپ شده‌اند، قرار گرفت! حتی دولت وقت امریکا هم از آنان حمایت کرد؛ همین دولت باراک اوباما که حالا اعلام زودهنگام پیروزی را کار دیکتاتور‌های ذلیل می‌داند!

قانون‌مندی ترامپ هم از موسوی بیشتر است!

امریکایی‌ها گرچه در سال ۸۸ حامی موسوی و ادعای تقلب در انتخابات و اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات بودند، اما حالا از در مخالفت درآمدند. اوبامای حامی فتنه سبز، مخالف اردوکشی خیابانی و ادعای تقلب در انتخابات امریکا شد و آن را تخطئه کرد. از سویی خود ترامپ هم گرچه ابتدا خیلی پر شور! از حضور حامیانش در کف خیابان سخن می‌گفت و برخی حامیانش همچون حامیان موسوی به خیابان‌ها ریختند و به مراکز حمله کردند و آشوب‌های پراکنده آفریدند، اما در نهایت تن به قانون داد قبل از آنکه اقداماتش به ناامنی‌های گسترده در امریکا منجر شود. او شکایت به دیوان عالی برد و ساختار‌های قانونی کشورش را تخریب کرد. کاری که موسوی هیچ گاه راضی به انجام آن نشد؛ تن به تخریب ساختار‌های قانونی کشور داد و ننگ آشوب‌طلبی در کف خیابان و بر هم زدن امنیت عمومی در ماه‌های متوالی را با خود همراه کرد.

ترامپ در جهان بحق به کارشکنی در مسیر نهاد‌ها و زیرساخت‌های قانونی بین‌المللی معروف است. خروج از برجام فقط یکی از آنهاست. با این حال حتی او هم که به درستی هیچ اعتباری از این جهت ندارد، به کشور خودش که رسید، قانون‌مند شد.

ترامپ زمانی به دروغ اعلام پیروزی کرد که اکثریت آرای انتخابات شمارش شده بود، اما زمانی که میرحسین موسوی اعلام پیروزی کرد، هنوز دو ساعت تا پایان انتخابات مانده بود و پس از آن دو ساعت تازه شمارش آرا آغاز می‌شد و ساعت‌ها به طول می‌انجامید، اما او نخواست به سیستم قانونی کشور پایبند باشد. بعد‌ها محمد خاتمی، مصطفی تاجزاده، عباس آخوندی و دیگر نزدیکان به موسوی اذعان کردند تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است و حتی محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر خاتمی و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اذعان کرد «تقلب اسم رمز آشوب بود». فتنه‌گران در سال ۸۸ به هیچ عنوان حاضر نشدند پروسه قانونی اعتراض به نتیجه انتخابات را طی کنند. این طیف چند ماه پس از انتخابات ۸۸ صراحتاً اعلام کردند «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است».

حالا اصلاح‌طلبان می‌توانند ژست مخالفت با ترامپ بگیرند، اما اگر به ۸۸ نگاه کنند می‌بینند رفتارشان نه فقط هم‌راستا با همین چیزی ا‌ست که اکنون ترامپ هست، بلکه بسیار بدتر از ترامپ بوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار