کد خبر: 1017336
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
شهردار تهران اعلام کزد که اگر دولت مجبور نباشد به شهرداری‌ها کمک نمی‌کند، مثلا در موضوع حمل و نقل عمومی و کرونا، دولت به اجبار در این زمینه کمک کرد. اما این نگاه، نگاه راحتی نیست و منابع در دولت به راحتی اختصاص پیدا نمی‌کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پیروز حناچی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مبنی بر اینکه رسانه‌ها چگونه می‌توانند در این حوزه به شهرداری‌های کلانشهر‌ها کمک کنند؟ گفت: نگاهی در هیات رئیسه دولت وجود دارد که کمک عادی و گسترده به شهرداری‌ها نیست که ریشه این ذهنیت مشخص نیست. از طرف دیگر اگر دولت مجبور نباشد به شهرداری‌ها کمک نمی‌کند، مثلا در موضوع حمل و نقل عمومی و کرونا، دولت به اجبار در این زمینه کمک کرد. اما این نگاه، نگاه راحتی نیست و منابع در دولت به راحتی اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی گفت: شهرداری با دولت در برخی حوزه‌ها مراوده دارد که یکی از آن‌ها بحث یارانه است که به حمل و نقل عمومی یارانه زیادی داده می‌شود. متوسط قیمت بلیت مدت دار مترو برای شهروندان مبلغ یک هزار تومان تمام می‌شود، اما قیمت واقعی این بلیت با در نظر گرفتن نگهداری واگن‌ها و خدمات مترو ۶۵۰۰ تومان است، اگر زیرساخت‌ها هم در نظر گرفته شود این رقم به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد این قیمت واقعی بلیت مترو است که البته این برآورد‌ها برای پیش از گرانی‌های امسال است. بخشی از یارانه بلیت مترو را شهرداری، بخشی را دولت و بخشی هم مسافر می‌پردازد، اما دولت معمولا سهم خود را نمی‌دهد یا دیر می‌دهد و شهرداری با مصیبت زیاد این پول‌ها را بعد از سال‌ها وصول می‌کند.

حناچی در ادامه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران را یک مساله حاکمیتی عنوان کرد و گفت: حمل و نقل عمومی موضوعی نیست که شهرداری تهران به تنهایی بتواند حل کند، شاید در دوره‌های قبل مترو، بهانه‌ای برای مساله عبور از انضباط عمومی در سطح شهر بوده است یعنی دولت زمانی که در وضعیت خیلی خوب مالی بوده و می‌توانست به مترو تهران کمک کند هم به هر دلیل این کار را نکرد، شهرداری هم هر کاری برای اینکه این شبکه را به اجرا در بیاورد انجام داده است.

شهردار تهران ادامه داد: در بحث بدهی‌ها هم بدهی‌های بانکی را با دولت تهاتر می‌کنیم این رخداد امکان مانور ما را هم بیشتر می‌کند چرا که هر چقدر بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها کمتر شود امکان گرفتن تسهیلات بیشتر و جدیدتر فراهم می‌شود. اما یک دعوای عمومی با دولت داریم آن هم بر سر سهم از مالیات عمومی است در همه جای دنیا شهر‌ها با برخی از مالیات‌های محلی اداره می‌شوند. اینکه از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده چقدر باید به شهرداری‌ها و شهرداری کلانشهر تهران که نقش زیادی در گردش اقتصادی دارد برسد بحثی است که همواره با دولت داریم. اما دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه تامین منابع مالی پایدار شهرداری‌ها به مجلس قبل ارجاع شده بود که در آن مجلس همه مراحل طی شد، اما به ابلاغ نرسید، با مجلس جدید مذاکره کردیم و رئیس مجلس هم پذیرفتند که این موضوع به نتیجه برسد و هم اکنون مجداد در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.
 
منبع: سایت شهر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار