کد خبر: 1002467
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل:
وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت، هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است و همه مسئولیت آن بر عهده ایالات متحده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: چندی پیش روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، به عنوان بخشی از یک برنامه پیچیده برای افزایش فشار بر ایران، طرحی دارد که بر اساس آن ایالات متحده به عنوان یک عضو اولیه و امضاکننده برجام، بتواند تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل را تمدید کرده یا مکانیزم ماشه را برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، فعال کند. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تحریم تسلیحاتی ایران در مهر ماه سال ۹۹ منقضی خواهد شد.

موضوعی که با واکنش مقامات رسمی کشورمان مواجه شد و هفته گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت هشدار داد، این پیام روشن را به امریکا و بقیه انتقال دادیم که این اتفاق (طرح امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران) واکنش سخت جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

ربیعی به تسنیم گفته بود: اعضای شورای امنیت و برجام به خوبی می‌دانند که این اتفاق (تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران) پیامد‌های وخیمی نه تنها برای برجام بلکه فراتر از آن، برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.

اگر امریکا اصرار بر فشار خود داشته باشد و اگر هدف امریکا محقق شود پیامد‌های وخیمی برای ثبات و امنیت منطقه به وجود خواهد آمد. سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: اولین آثار اقدام اخیر امریکا در عرصه بین‌الملل این خواهد بود که دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد، چون عملاً هیچ توافق بین‌المللی اعتبار نخواهد داشت.

در ادامه همین هشدارها، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دومین سالروز خروج غیرقانونی امریکا از برجام را بهانه نوشتن نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد کرد و اعمال غیرقانونی ایالات متحده در بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد را تضعیف کننده اصل حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و به مخاطره انداختن چند جانبه‌گرایی و نهاد‌های آن و حاکی از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شکست‌خورده یکجانبه‌گرایی دانست که باعث تشویق ناسازگاری و اعمال غیرقانونی می‌شود که همه آن‌ها نشان دهنده تهدید واضح علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.

به گزارش مهر، وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه توجه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را به برخی موضوعات مرتبط با خروج غیرقانونی ایالات متحده امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین اعمال غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه آن دولت علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران که در تناقض روشن با تعهدات آن دولت ذیل حقوق بین‌الملل است، همچنین توجه شورای امنیت را به موضوعات مرتبط با نقض‌های فاحش، مکرر و مستمر منشور ملل متحد، علی‌الخصوص ماده ۲۵ توسط ایالات متحده که اعتبار و تمامیت سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کرد.

سازمان ملل امریکا را پاسخگو کند

وی در این نامه با اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام و خاتمه مشارکت آنان در برجام و اعمال مجدد تمامی تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بود و «ناپایبندی اساسی» نسبت به برجام در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد که خود امریکا آن را ارائه کرده بود، تأکید کرد: سازمان ملل متحد می‌بایست فوراً به مسئولیت دولت ایالات متحده رسیدگی کرده و آن دولت را به دلیل تبعات اعمال متخلفانه‌اش که در تناقض آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل قرار دارد، پاسخگو سازد. بی کیفرمانی ایالات متحده در این مورد و سایر موارد، به اعتبار سازمان ملل متحد به شدت لطمه خواهد زد.

وزیر امور خارجه اعمال غیرقانونی ایالات متحده در بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد را تضعیف کننده اصل حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و به مخاطره انداختن چندجانبه‌گرایی و نهاد‌های آن و حاکی از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شکست‌خورده یکجانبه‌گرایی دانست که باعث تشویق ناسازگاری و اعمال غیرقانونی می‌شود که همه آن‌ها نشان دهنده تهدید واضح علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.

یکجانبه‌گرایی امریکا امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند

ظریف در نامه خود آورده است: امریکا به خصوص از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ تاکنون، بار دیگر به اقدامات قهرآمیز یکجانبه متوسل شده و نه تنها تعهدات خود وفق برجام را انجام نداده، بلکه در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دولت‌های عضو ملل متحد به طور اساسی مانع‌تراشی کرده است. وی تأکید کرد: خروج ایالات متحده از برجام و متعاقب آن اعمال مجدد تحریم‌های ظالمانه، جامع و یکجانبه خود علیه ایران می‌بایست به عنوان هشداری علیه صلح و امنیت بین‌المللی تلقی شود.

وزیر امور خارجه نوشت: وقت آن رسیده که شورای امنیت و اعضای آن، اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها را تضمین نمایند و شورای امنیت به جای نظارت منفعلانه نسبت به تکرار چنین رویکرد‌های توهین‌آمیز ایالات متحده همراه با بی کیفرمانی مطلق، اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم ایران را که نقض منشور قطعنامه ۲۲۳۱ و حقوق بین‌الملل است، قویاً محکوم نماید.

اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ اوضاع را غیرقابل کنترل می‌کند

ظریف با ابراز اطمینان از اطلاع دبیر کل سازمان ملل از گزارش‌های پانزده‌گانه و پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی پایبندی کامل ایران به تعهداتش وفق برجام، آورده است: به منظور اثبات حسن نیت خود مایلم بار دیگر اعلام نمایم جمهوری اسلامی ایران به همکاری کامل و مؤثر خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد. وی در این نامه بعد از بیان ویژگی‌های اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تأکید کرد: بیانیه‌های مقامات امریکایی مبنی بر قصد آن‌ها برای اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار نگران‌کننده و ممکن است اوضاع را به شرایط غیرقابل‌کنترل بکشاند و هرگونه اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برخلاف این چارچوب، پیامد‌های جدی برای دوام و پایداری شرایط توافق‌شده به همراه خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی با استناد به تصریح نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به همتایان خود در قالب ۱+۴ (۸ مه ۲۰۱۹) مبنی بر اینکه هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است، تأکید کرد: در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همانطور که قبلاً به اعضای باقیمانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و همه مسئولیت آن بر عهده ایالات متحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالات متحده کمک کرده یا تلویحاً در قبال رفتار غیرقانونی‌اش سکوت نماید.

تخت‌روانچی: امریکا حقوق بین‌الملل را به سخره گرفت

اعتراضات به نقض تعهدات بین‌المللی از سوی امریکا به وزیر امورخارجه محدود نشده و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نشست مجازی و غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر لزوم تقویت چندجانبه‌گرایی تأکید کرد و گفت امریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تهدید دیگر کشورها، حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است.

مجید تخت‌روانچی عصر جمعه که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در اروپا برگزار شد، افزود: چندجانبه‌گرایی با چالش‌های متعددی مواجه شده و لازمه برطرف شدن آنها، تقویت حاکمیت قانون، همکاری بین‌المللی و تعامل است. وی با اشاره به درس‌هایی که باید از تجربه تلخ جنگ جهانی دوم گرفته می‌شد، ادامه داد: یکی از مثال‌های زنده استهزای سیستماتیک حقوق بین‌الملل، نقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت توسط امریکا و تهدید‌های بی‌شرمانه علیه سایر کشور‌ها برای نقض این قطعنامه و یا مواجهه با اقدامات تنبیهی است.

تخت روانچی با انتقاد از رهیافت امریکا در خروج از سازمان‌ها و توافق‌های بین‌المللی از جمله خروج غیرقانونی آن از برجام و نیز نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصریح کرد اینگونه سیاست‌ها چندجانبه گرایی را با چالش مواجه کرده و منافع جمعی کشور‌های جهان را در معرض خطر قرار داده است. وی تأکید کرد: جهان باید تلاش کند حاکمیت قانون جایگزین سیاست قدرت و همکاری، جایگزین تقابل گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار