کد خبر: 1000207
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
با عبور قربانیان امریکا از ۵۱ هزار نفر، کرونا قابلیت عملیاتی ارتش امریکا را هم کاهش داده است
با عبور شمار قربانیان کرونا در امریکا از عدد ۵۱ هزار که شمار قابل توجهی از آن‌ها پرسنل نظامی امریکا هستند، بحث‌ها درباره تبدیل بحران کرونا به تهدید امنیت ملی امریکا در حال مطرح شدن است. هرچند دولت امریکا، باز هم احتمالاً به دلایل امنیتی از اعلام همه‌گیری این بیماری به عنوان مسئله امنیت ملی خودداری می‌کند، اما کارشناسان می‌گویند معضلی که با این حجم جان و مال شهروندان امریکایی را تهدید کند، نمی‌تواند کمتر از تهدیدی جدی برای امنیت ملی تلقی شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سخنان روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به منظور درمان بیماری کرونا آخرین چالش‌آفرینی وی در سوءمدیریت مهار این بیماری محسوب نمی‌شود. شیوع کووید ۱۹ میان نظامیان امریکایی بحرانی است که می‌توان از آن به عنوان جدید‌ترین چالش دولت امریکا یاد کرد. بنابر آنچه مقامات امریکایی جمعه گذشته به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، وزارت دفاع امریکا شیوع کرونا در ناوشکن یو‌اس‌اس‌کید را تأیید و اعلام کرد ملوان‌های این ناوشکن تخلیه شده و آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است. پیش از این، رسانه‌های امریکایی ۱۵ فروردین‌ماه گزارش داده بودند که برت کوزیر، فرمانده ناو یو‌اس‌اس تئودور روزولت به دلیل افشای نامه وی به فرماندهان نیروی دریایی درباره شیوع ویروس کرونا در این ناو هواپیمابر از سمتش برکنار شده است. او در نامه یاد شده، هشدار داده بود که ده‌ها نفر از سرنشینان این ناو به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. با این حال، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا خواستار بازگشت برت کوزیر به سمت خود شد. کوزیر از حمایت حدود ۵ هزار ملوان تحت امر خود برخوردار است و جیمز مک‌فیرسن، سرپرست نیروی دریایی و دریادار مایکل گیلدی، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی در نامه‌ای برای وزیر دفاع امریکا، خواستار ابقای مجدد او در سمت فرماندهی ناو روزولت شده‌اند. این تحولات از این جهت بسیار مهم هستند که برکناری یک فرمانده ارشد، آن هم در حال مأموریت امری بسیار نادر در ارتش امریکاست. گری سولیس، قاضی بازنشسته نیروی دریایی امریکا در این مورد به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «به ندرت یک فرمانده اخراج می‌شود، اما اتفاقی که امکان وقوع آن کمتر است این است که فرد اخراج شده دوباره به سمتش بازگردانده شود.»

کرونا در قامت تهدید امنیت ملی امریکا

وزارت دفاع امریکا همچنین اعلام کرد که ۴۲۰ مورد مثبت ابتلا به کرونا میان نیرو‌های قراردادی پنتاگون به ثبت رسیده که ۵۸ نفر آن‌ها بستری شده‌اند. هم اکنون در افغانستان، ۲۶ هزار نیروی قراردادی برای ارتش امریکا کار می‌کنند که ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد تبعه امریکا هستند. آلن لرد، معاون وزارت دفاع امریکا در امور لجستیکی و تأمین تجهیزات نظامی بدون اشاره به زمانی خاص، از خروج حدود هزار نفر از اتباع امریکایی که نیروی قراردادی پنتاگون محسوب می‌شوند، خبر داد. بیماری کرونا، عامل این تصمیم اعلام شده است. اواخر فروردین نیز، ارتش امریکا از انتقال سه نیروی قراردادی از افغانستان به آلمان خبر داده بود.

بنابر آنچه نشریه پولیتیکو با استناد به پنتاگون و جامعه اطلاعاتی امریکا منتشر کرده است، احتمال اینکه دشمنان امریکا بتوانند از نوع جدیدی ویروس کرونا به عنوان سلاح بیولوژیکی استفاده کنند، در دست تحقیق قرار دارد. این اقدام به معنای این نیست که آن‌ها معتقدند که ویروس عمداً با هدف به‌کار‌گیری به عنوان سلاح ایجاد شده است بلکه نشانه درک بیشتری از این ویروس و خطراتی است که دستگاه امنیت ملی امریکا را تهدید می‌کند. مایک اندروز، سخنگوی پنتاگون در این مورد گفت که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار به منظور سرمایه‌گذاری پنتاگون در تشخیص، واکسن، معالجه و مدل‌سازی اختصاص یافته است. وی در عین حال، از اظهارنظر درباره احتمال استفاده مخالفان از ویروس به عنوان نوعی سلاح علیه امریکا خودداری کرد. جیمز نیل مدیر یک شرکت امنیتی خصوصی با اشاره به اینکه کرونا در حال تبدیل شدن به تهدید امنیت ملی امریکاست، گفت: «همین الان تعداد قربانیان همه‌گیری کرونا (۵۰ هزار نفر) به طور قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر از قربانیان ما در جنگ کره هفت برابر قربانیان ما از زمان حملات ۱۱ سپتامبر است.» او می‌گوید: «اگر به پاییز یا بهار ۲۰۲۰ برسیم، این تعداد می‌تواند از تلفات هر جنگی بیشتر شود. او با اشاره به گزارش مؤسسه بروکینز درباره اینکه اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ دچار رکود خواهد شد، گفت: «در پی توقف ناگهانی پیش‌بینی نشده در فعالیت‌های اقتصادی جهان، سال ۲۰۲۰، در مسیر رویارویی با عمیق‌ترین رکود جهان که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون کمتر دیده شده، قرار خواهد گرفت و هر چیزی که به این میزان جان و مال شهروندان امریکایی را تهدید کند، نمی‌تواند کمتر از تهدیدی جدی برای امنیت ملی تلقی شود.»
 
گاف‌های ناتمام رئیس‌جمهور

ترامپ که روزانه درباره بیماری کرونا نشست خبری دارد، در جدید‌ترین مورد از گاف‌های خود، روز پنج شنبه پیشنهاد کرد تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به بدن بیماران مبتلا به ویروس کرونا و قرار دادن آن‌ها در معرض اشعه فرابنفش به‌عنوان راه درمان این بیماری در نظر گرفته شوند. چنین اظهارنظری، واکنش انتقادی شدیدی را در امریکا به دنبال داشت. جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت که سلامت مردم امریکا موضوعی برای شوخی کردن نیست. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق امریکا نیز در پیامی توئیتری نوشت: «لطفاً خودتان را مسموم نکنید، چون دونالد ترامپ گمان می‌کند که این ممکن است ایده خوبی باشد.» موج انتقاد‌ها به حدی بالا گرفت که ترامپ ناچار شد در توجیه بگوید که فقط شوخی کرده است.

روزنامه انگلیسی گاردین نامه رئیس یکی از گروه‌های فعال در زمینه دلالی مایع سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده به ترامپ را که در حال تبلیغ درمانی معجزه‌آسا برای کرونا بوده است، عامل سخنان اخیر رئیس‌جمهور امریکا دانسته است. در هر حال، مقامات کاخ سفید به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ باید تنها زمانی در مقابل دوربین‌ها حاضر شود که پیشرفت قابل‌توجهی در مهار ویروس کرونا اتفاق افتاده باشد. آن‌ها پیشنهاد کرده‌اند ریاست این نشست‌های روزانه به «مایک پنس» معاون ترامپ یا مقامات وزارت بهداشت سپرده شود.

اعتراض‌های داخلی و خارجی به مدیریت کرونایی ترامپ

معترضان به سیاست‌های رئیس‌جمهور امریکا در مبارزه با کرونا با تجمع در برابر هتل وی در واشنگتن، مقابل هتل کیسه‌های پلاستیکی مملو از مقوا را ر‌ها کردند تا همانند قربانیان ویروس کرونا به نظر برسند. درخواست تجهیزات محافظتی بیشتری برای کارکنان و پرستاران خط مقدم مقابله با ویروس کرونا از دیگر خواسته‌های معترضان بود. در عرصه جهانی نیز اقدام ترامپ در قطع کمک‌های امریکا به سازمان بهداشت جهانی، واکنش‌هایی را به دنبال داشت. شماری از سران جهان از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و کرل رامافوزا همتای وی در آفریقای جنوبی در جلسه‌ای که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تصمیم گرفتند بدون حضور امریکا در زمینه واکسن و دارو‌های مؤثر در مهار بیماری کرونا اقدام کنند و نتیجه را در اختیار کشور‌های دیگر قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار