کد خبر: 994365
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
با گذشت نزدیک به دو هفته از حوادث خشونت‌بار دهلی‌نو، از کشور‌های غربی که انتظاری نیست، اما بیشتر کشور‌های اسلامی در این باره سکوت کرده‌اند تا معلوم شود به جای انگیزه‌های اسلامی، خط‌مشی آل‌سعود و امریکا برای این کشور‌ها حرف اول را می‌زند، اما اظهارات مقام معظم رهبری در محکوم کردن اقدامات هند در میان مقامات و مردم مسلمان هند، پاکستان و اندونزی شنیده شده است. علاوه بر ستایش رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان ازمواضع امام خامنه‌ای، امام‌جمعه مسجد جامع شهر دهلی‌نو این واقعیت را به صراحت بیان کرد که مسلمانان هند ناامید از حمایت آل‌سعود، حمایت‌های قاطع رهبر معظم انقلاب را در جامعه هند تأثیرگذار می‌دانند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همزمان با استقبال مقامات از مواضع مقام معظم رهبری در حمایت از مسلمانان هند، احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان و نهاد‌های مدنی در شهر‌های اسلام‌آباد، لاهور، کویته، کراچی، مولتان، پیشاور و کشمیر در محکومیت کشتار مسلمانان هند به ویژه حوادث خونین اخیر در شهر دهلی نو دست به راهپیمایی زدند.

در اسلام‌آباد فعالان سیاسی و مذهبی پاکستان روز جمعه پس از اقامه نماز جماعت مقابل باشگاه خبرنگاران تجمع و با مسلمانان هند ابراز همبستگی کردند.

تظاهرکنندگان ضمن دادن شعار‌هایی علیه دولت هند با در دست داشتن پلاکارد‌هایی از سکوت برخی از کشور‌های منطقه به ویژه غرب در این خصوص انتقاد کردند.

مسئولان حزب مجلس وحدت مسلمین، سازمان دانشجویان امامیه و بنیاد حامیان فلسطین پاکستان تحرکات گروه‌های افراطی هند علیه جامعه مسلمانان این کشور را محکوم کردند و بی‌توجهی دولت هند در تأمین امنیت شهروندان را مورد انتقاد قرار دادند.

سخنرانان در این تجمعات رویکرد تبعیض آمیز دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در قبال اقلیت‌ها از جمله مسلمانان را شرم‌آور توصیف کرده و از سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی خواستند نقش خود را برای حمایت از مسلمانان هند ایفا کنند.

علامه راجا ناصر عباس جعفری، دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز در بیانیه‌ای کشتار اخیر مسلمانان در دهلی نو را به شدت محکوم کرد و گفت: ظلم و ستم‌های اخیر علیه مسلمانان بی‌دفاع هند قلب تمام امت اسلامی را جریحه‌دار کرده است.

اصلاح قانون شهروندی هند در تاریخ ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشور‌های بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند، اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسئولان هند درباره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشور‌های همسایه تحت پیگرد نیستند، اما گروه‌های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه داشتن احزاب هندو است.

اعتراضات مسالمت آمیز مسلمانان هند در هفته‌های اخیر با واکنش هندو‌های افراطی و پلیس هند روبه‌رو شد که در نتیجه آن حداقل ۵۰ تن کشته و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر از مسلمانان این کشور مجروح شده‌اند.

استقبال از موضع رهبر انقلاب
از سوی دیگر مقامات پاکستانی از مواضع ایران از جمله مقام معظم رهبری و وزیر امورخارجه کشورمان در محکومیت خشونت‌ها علیه مسلمانان هندی و تأکید بر تأمین امنیت و رفاه مسلمانان این کشور، استقبال کردند.

عارف علوی رئیس‌جمهوری پاکستان روز پنج شنبه در یک پیام توئیتری گفت: ما مواضع «امام خامنه‌ای» رهبر عالی ایران در حمایت از مسلمانان هند را مورد ستایش قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: ما با مواضع رهبر عالی ایران موافق هستیم و تأکید می‌کنیم که باید با اتحاد در خصوص بحران پیش روی مسلمانان هند مواضع یکپارچه اتخاذ کنیم.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز با قدردانی از اظهارات اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در محکومیت کشتار مسلمانان در هند، نسبت به صدای نه‌چندان رسای جهان اسلام در قبال این موضوع ابراز تأسف کرد.

تظاهرات و محکومیت اقدامات دولت هند علیه مسلمانان تنها به پاکستان محدود نبود. صد‌ها نفر از شهروندان هندی و اروپایی در بسیاری از کشور‌های جهان در روز‌های گذشته با برگزاری تظاهرات و تحصن ضمن محکومیت خشونت علیه مسلمانان در دهلی‌نو خواستار اقدام فوری علیه عاملان این خشونت‌ها شدند.

در خود هند امام‌جمعه مسجد جامع شهر دهلی‌نو اعلام کرد: مسلمانان هند امیدی ندارند که کشور هایی، چون عربستان از آن‌ها حمایت کنند، ولی حمایت‌های قاطع رهبر معظم انقلاب قطعاً در جامعه هند تأثیرگذار خواهد بود.
همچنین جمعی از طلاب مدارس دینی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، با برگزاری تجمعی، همبستگی خود را با مسلمانان هند اعلام کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری العهد، طلاب مدارس دینی وابسته به شیخ زکزاکی، برای اعلام همبستگی با مسلمانان هند، که در روز‌های گذشته ده‌ها نفر از آن‌ها در پی خشونت‌ها در این کشور کشته شده‌اند، در شهر کانو نیجریه تجمع کردند. آن‌ها در این تجمع با سر دادن شعار‌هایی خشونت علیه مسلمانان در هند را محکوم کردند.

صد‌ها نفر از شهروندان هندی و اروپایی در بسیاری از کشور‌های جهان در روز‌های گذشته با برگزاری تظاهرات و تحصن ضمن محکومیت خشونت علیه مسلمانان در دهلی‌نو، خواستار اقدام فوری علیه عاملان این خشونت‌ها شدند.

مسلمانان هندی به قانون جدید دریافت حق شهروندی در این کشور اعتراض کرده و آن را نژادپرستانه عنوان کرده‌اند.
روز یک شنبه هزاران نفر در داکا پایتخت بنگلادش در مسجد ملی بیت‌المکرم حضور یافته و به کشتار مسلمانان در دهلی و همچنین سفر نخست‌وزیر هند به بنگلادش اعتراض کردند.

مردم بنگلادش همچنین اعلام کردند که با سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به این کشور در تاریخ ۱۷ ماه مارس مخالف هستند.

معترضان در بنگلادش تصاویر مودی را به آتش کشیدند و شعار «کشتار مسلمانان در دهلی و کشمیر را متوقف کنید» و «مسلمانان هند را نجات دهید» سر دادند.

با توجه به گزارش رسانه‌های بنگلادش، گروه‌های اسلامی در این کشور به دنبال یک راهپیمایی گسترده در تاریخ ۱۲ ماه مارس و تشکیل یک زنجیره انسانی در اعتراض به کشتار مسلمانان در هند هستند.

همچنین گروهی از مردم امریکا روز جمعه با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل سفارت هند در واشنگتن، با اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان در هند مخالفت و اینگونه اقدامات را محکوم کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار