کد خبر: 1073114
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲

اگر قصد ترخیص کالا از گمرک را دارید اما تاکنون فعالیت تجاری نداشته‌اید و در بازارهای بین المللی فعال نیستید، یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای ترخیص برخی کالاها، پته گمرکی می‌باشد. زمانی می‌توانید از پته گمرکی استفاده کنید که کالای شما تعداد و ارزش تجاری نداشته باشد؛ در این صورت می‌توانید برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی و سایر گمرکات از این روش سریع برای ترخیص محصولات تولیدی و دانش بنیان استفاده کنید. این مقاله از شرکت ترخیص کالا  ققنوس ترخیص را دنبال کنید تا تمام جوانب پته گمرکی را بررسی نماییم.

پته گمرکی چیست؟

یکی از سریع‌ترین روش‌های ترخیص کالا، استفاده از پته گمرکی است که بدون نیاز به ثبت سفارش صادر می‌گردد. به طور کلی به سندی که جهت ترخیص کالا از گمرک تحت شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پته گمرکی گفته می‌شود و این روش از سریع‌ترین روش‌های موجود جهت خروج کالا از گمرکات می‌باشد. پته گمرکی هنگام خروج بار از گمرک و پس از دریافت قبض انبار و مدارک مورد نیاز به صاحب کالا ارائه می‌شود تا فرایند و تشریفات ترخیص ظرف چند ساعت صورت بگیرند.

اگر ارزش کالاهای وارداتی افراد عادی کمتر از 1000 دلار و کالاهای وارداتی شرکت‌های تولیدی کمتر از 2000 دلار باشد، امکان ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی و سایر گمرکات به صورت پته گمرکی وجود دارد. پته گمرکی به انواع پته تجاری و پته مسافری تقسیم بندی می‌شود که شرایط صدور هر یک از آنها به نوع کالا و تشخیص گمرک بستگی دارد؛ اما به طور کلی جهت ترخیص کالا با پته به کارت بازرگانی نیازی نیست.

پته گمرکی به چه کالاهایی تعلق می‌گیرد؟

 

همانطور که اشاره کردیم پته گمرکی یکی از اسنادی  است که پس از دریافت قبض انبار و هنگام خروج کالا از گمرک صادر می‌شود و امکان ترخیص کالا ظرف چند ساعت را فراهم می‌کند. با توجه به تشخیص سازمان گمرک، پته گمرکی به محصولاتی که از لحاظ قیمت و تعداد جنبه تجاری ندارند و کالای تجاری محسوب نمی‌شوند، تعلق می‌گیرد. ترخیص کالا با پته تنها پس از اخذ مجوزهای  ضروری صورت می‌گیرد و از آنجا که در این روش نیازی به ثبت سفارش کالا ندارید، در زمان و وقت شما بسیار صرفه جویی می‌شود و برای بسیاری از خریداران مناسب است.

علاوه بر این اگر کالایی به تشخیص گمرک کالای مسافری شناخته شود، دیگر نیازی به کارت بازرگانی نخواهید داشت. در واقع می‌توانیم بگوییم هدایا و سوغاتی‌های معمولی برای اشخاص حقیقی، کالاهای مسافری و نمونه کالا جهت تحقیقات آزمایشگاهی نیازی به انجام برخی مراحل ترخیص کالا ندارند و پته گمرکی برای آنها صادر خواهد شد. همچنین مسافران غیر ایرانی می‌توانند لوازمی همچون دوربین عکاسی و فیلمبرداری، زیورآلات شخصی، آلات موسیقی، ضبط صوت و تلفن همراه را به این شیوه ترخیص نمایند. البته خوب است بدانید مسافران می‌توانند هر ساله 80 دلار را همراه خود به کشور وارد کنند؛ به شرطی که اجناس جزو کالاهای ممنوع نباشند.

تفاوت میان پته گمرکی و برگه سبز گمرکی

دو نوع سند گمرکی برای ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی و سایر گمرکات کشور وجود دارند که عبارتند از پته گمرکی و برگه سبز. برای خروج و ترخیص کالای تجاری از گمرک نیاز به دریافت برگه سبز دارید اما پته گمرکی جهت ترخیص کالاهای غیر تجاری  و ورود آنها یه کشور صادر میگردد. جهت اخذ برگه سبز نیاز به تنظیم و ثبت اظهارنامه گمرکی، تهیه بارنامه، فاکتور و ثبت سفارش کالا دارید، در صورتی که ترخیص کالا با پته نیازی به این مراحل ندارد و همین امر سبب کوتاه شدن روند تشریفات گمرکی شده است.

مزیت ترخیص کالا با پته

تا اینجا به نقش پته گمرکی در ترخیص کالاهای غیر تجاری از گمرک اشاره کردیم. همانطور که ذکر کردیم ورود کالا به کشور با استفاده از این سند به سرعت صورت می‌گیرد و نیازی به انجام برخی از مراحل وقت‌گیر ترخیص کالا همچون تنظیم اظهارنامه گمرکی و ثبت سفارش کالا ندارد؛ بنابراین نیاز نداشتن به ثبت سفارش کالا و نبود نیاز به ارائه کارت بازرگانی جهت واردات کالا از چین  مسافری، از مهمترین مزایایی هستند که ترخیص اجناس از گمرکات را برای افرادی که در این زمینه فعالیت ندارند راحت‌تر می‌کنند.

نحوه ثبت و دریافت پته گمرکی

در گذشته ثبت پته گمرکی به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد و به اظهار کالا نیازی نبود. در چند سال اخیر با توسعه تکنولوژی و الکترونیکی شدن بسیاری از امور به ویژه تشریفات گمرکی، حجم بالایی از فعالیت‌های مربوط به واردات و صادرات کالا در سامانه‌های مختلف به صورت آنلاین پیگیری می‌شوند تا علاوه بر راحتی تجار و بازرگانان، کنترل بیشتری هم بر ورود و خروج کالاها صورت بگیرد.

جهت دریافت پته گمرکی نیز سازمان گمرک موظف به ثبت و تنظیم اظهارنامه در سامانه برای کالاهای غیر تجاری است تا روند ترخیص کالا با سرعت بیشتری انجام شود. علاوه بر این در گذشته به دلیل عدم ثبت دقیق اطلاعات، تخلفات بسیاری در پته‌های غیرتجاری صورت می‌گرفت؛ اما امروزه با وجود سخت ‌گیری‌های بیشتر، امکان سواستفاده کاهش یافته است.

نحوه ترخیص کالا با پته

جهت ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی با پته، لازم است برخی از دستورالعمل‌های لازم برای تحویل کالای خود را انجام دهید. ترخیص کالا با پته گمرکی به این صورت است که با ورود محموله به گمرک باید همراه با قبض انبار و یک نامه به همراه پیوست آن به دفتر مربوطه مراجعه کنید تا بتوانید پس از پرداخت هزینه‌های گمرکی و دریافت تائیدیه، کالای خود را از  گمرک تحویل بگیرید. همانطور که اشاره کردیم جهت ترخیص با پته نیازی به ارائه مدارکی همچون بارنامه و فاکتور ندارید و ثبت اظهارنامه توسط مسئولان گمرکی در سامانه صورت خواهد گرفت.

تخلفات موجود در روند پته

باتوجه به اینکه ترخیص کالا با پته گمرکی در سال‌های اخیر با تخلفات زیادی به ویژه در شیوه حمل و نقل هوایی همراه بوده است، امروزه سختگیری‌های بیشتری جهت ثبت اطلاعت اعمال می‌شوند تا صحت اطلاعات در فرایند بازرسی به طور جدی‌تری پیگیری  شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از بروز هرگونه تخلفی در روند پته، اظهار کالای خود را به صورت الکترونیکی انجام دهید و از کارشناسان این زمینه جهت دریافت مشاوره‌های لازم کمک بگیرید.

نمونه پته گمرکی

پته گمرکی سند یا مجوز خروج کالاهای غیر تجاری است که هنگام خروج کالا از گمرک صادر می‌شود و اطلاعات مختلفی را در خود جای داده است. نوع کالا، ارزش تجاری کالا و مجوز خروج آن از گمرک از جمله اطلاعاتی هستند که در یک نمونه پته گمرکی درج می‌شوند و دریافت آن امکان ترخیص کالا را به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند. انتخاب چنین روشی برای واردات کالا به کشور به بسیاری از مجوزها و پرداخت بسیاری از هزینه‌ها نیازی ندارد؛ به همین دلیل از بروز دردسرهای زیادی که تشریفات ادارای گمرک با خود به همراه دارند جلوگیری می‌کند؛ اما لازم است با آگاهی و آشنایی کافی صورت بگیرد.

کلام پایانی

یکی از سریع‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های ترخیص کالا از گمرک برای بسیاری از افرادی که در زمینه فعالیت‌های تجاری فعالیت نداشتند، ترخیص به صورت پته گمرکی است. استفاده از پته گمرکی همانند سایر امور گمرکی به دانش کافی نیاز دارد و لازم است قبل از اقدام به استفاده از آن با کالاهایی که مشمول این مورد می‌شوند، آشنا شوید. پته گمرکی در بسیاری از شرایط به دلیل کاهش مدت زمان ترخیص کالا می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

تهیه اسناد و مدارکی همچون بارنامه و پکینگ لیست، اخذ مجوزهای ضروری کالا و پرداخت هزینه‌های گمرکی از مهمترین و البته حساس‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک هستند که به دانش و تجربه کافی نیاز دارند. عدم آشنایی تجار  با بسیاری از قواعد سبب بروز مشکلات و گاهی خسارت‌های هنگفت می‌شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برگه خدمات ققنوس ترخیص به آدرس Fnxcustoms.com را مشاهده کنید و با کارشناسان ما در زمینه ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی ، ترخیص کالا از گمرک شهریار ترانزیت بین المللی و ثبت سفارش در ارتباط باشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر