کد خبر: 1116104
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
محمد میرکیانی، نویسنده کتاب پراستقبال «تن‌تن و سندباد»:
«من هم همین قصه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید!» این بخشی از یادداشت کوتاهی است که رهبر معظم انقلاب بعد از خواندن کتاب «تن‌تن و سندباد» در وصف این اثر نوشته‌اند. تن‌تن و سندباد کتابی داستانی برای مخاطب نوجوان است. نویسنده کتاب محمد میرکیانی است. به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی سراغ او رفتیم تا دلیل سرانه پایین مطالعه را از نظر او بدانیم.
نیره ساری

به رغم استقبال بی‌نظیر از کتابی که به قلم این نویسنده نگاشته شده است، اما میرکیانی در گفتگو با «جوان» بخش قابل توجهی از نقد‌ها را به اهالی قلم و ناشران وارد می‌داند و صادقانه می‌گوید: ما نویسنده‌ها معمولاً در بیان علل مشکلات کتاب و کتابخوانی کمتر به خود می‌پردازیم، در حالی که تک‌تک‌مان در فقدان این علاقه‌مندی نقش داریم و مقصریم.
وی با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از پایین بودن سرانه مطالعه و علاقه‌مندی به کتاب به اهالی قلم بر‌می‌گردد، در توضیح بیشتر می‌گوید: نویسنده‌های کودک و نوجوان باید آثار خود را جذاب بنویسند، نوآورانه کار و در هر کتابی فضای جدید ایجاد کنند. آنچه مخاطب به عنوان تولید محتوا در فضای مجازی و رسانه می‌بیند، نباید در کتاب تکرار شود.
وی با اشاره به اینکه خلاقانه و نوآورانه کار کردن از وظایف اولیه نویسندگان کودک و نوجوان است، می‌افزاید: نویسندگان باید در بخش آماده‌سازی با تصویرگران همکاری و همراهی کنند. کتاب‌ها در قطع مناسب منتشر و متناسب با علاقه‌مندی کودک و نوجوان و درک آنان فونت مناسب انتخاب شود، صفحه‌آرایی مناسبی صورت گیرد، چراکه مجموعه این عوامل در جذب مخاطب کودک و نوجوان مؤثر خواهد بود.
میرکیانی ادامه می‌دهد: باید تا حد امکان نویسندگان و ناشران همکاری کنند و کتاب‌ها در قطع مناسب چاپ شود، مجموع داستان‌ها را بیشتر توجه کنند تا کودکان و نوجوانان با پرداخت هزینه کمتر مطالب بیشتری بخوانند.
میرکیانی در ادامه به اهمیت کتاب و کتابخوانی برای خانواده‌ها اشاره کرده و با بیان اینکه کتابخوانی باید بخشی از زندگی خانواده‌ها باشد، خاطر نشان می‌کند: در خانواده‌ای که پدران و مادران اهل مطالعه نباشند یا مادران قصه‌گویی نکنند و کتاب بخشی از زندگی آن‌ها نباشد، کودک و نوجوان هم علاقه به کتاب پیدا نمی‌کند.
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان بیان می‌دارد: خانواده‌ها باید کشف کنند که فرزندان آن‌ها به چه کتابی علاقه دارند و متناسب با درک، فهم و علاقه کودک و نوجوان خود کتاب‌های قابل قبول و مناسب را تهیه کنند و در اختیار آن‌ها بگذارند.
میرکیانی ضمن انتقاد به روش‌های تربیتی والدین در علاقه‌مند کردن فرزندان به کتاب می‌گوید: پدران و مادران با یک ادبیات خاص به بچه‌ها توصیه‌هایی را بیان می‌کنند که این موجب دلزدگی آن‌ها می‌شود.
جمع‌خوانی کتاب با شیوه‌های جذاب، معرفی بزرگان علم و ادب فارسی و تاریخ، به نمایش گذاشتن بخش‌هایی از کتب تاریخی و اجرا کردن نمایش آن توسط کودکان و نیز گردش علمی و رفتن به کتابخانه‌های عمومی به صورت تفریحی و خانوادگی از دیگر پیشنهاداتی است که میرکیانی برای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه مطرح می‌کند.
عنصر تشویق دیگر موضوع پیشنهادی بود که این نویسنده به آن اشاره دارد و می‌گوید: باید فضای مطالعه و کتابخوانی را شیرین کرد.
میرکیانی در پاسخ به سؤال «جوان» مبنی بر چگونگی انتقال مفاهیم ارزشی و مذهبی در کتاب کودک و نوجوان توضیح می‌دهد: پدران و مادران باید فصل‌های قابل درک و فهم را انتخاب کنند و بخوانند چراکه برخی کتاب‌های مذهبی و دفاع مقدسی احتیاج به توضیح دارد.


داوود امیریان، نویسنده کتاب «جام جهانی در جوادیه»:
پز مبلمان خانه را می‌دهیم، کاش پز کتابخانه را هم می‌دادیم
«جام جهانی در جوادیه» اثری است از داوود امیریان که نویسنده آن جوایز متعددی را برای این اثر کسب کرده است.
خلاقیت وی در شیوه نگارش این رمان و جذب نوجوانان به آن، باعث شد سراغ او برویم و شیوه‌های جذب کودکان و نوجوانان برای مطالعه بیشتر را جویا شویم.
وی ابتدا ضمن نقد موضوعاتی، چون قیمت کاغذ و ممیزی و انتشار کتب از قیمت بالای کتاب گلایه کرد و گفت: کارمندی با حقوق زیر ۱۰ میلیون چگونه توان خرید کتاب خواهد داشت، در حالی که یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای، ۲۰۰ هزار تومان است؟! حقوق یک روز کارمند باید صرف کتاب شود تا بلکه در سبد کالای خانواده قرار گیرد. وقتی کتاب یک کالایی باشد که در دست والدین است، قاعدتاً فرزندان نیز جذب کتاب می‌شوند.
این نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان چشم و هم‌چشمی زندگی امروز را زیر سؤال برد و معتقد است به رغم اینکه برخی افراد مستأجر هستند، اما داشتن مبلمان و لوازم لوکس در منزل یک پز به حساب می‌آید در حالی که کتابخانه داشتن پز به حساب نمی‌آید!
وی گفت: متأسفانه کتابخانه‌ها در کشور ما تار عنکبوت بسته و یکسری کتاب‌هایی که کودکان و نوجوانان به آن علاقه‌مند نیستند و نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند، قرار داده شده، چراکه به کمیت بیش از کیفیت اهمیت داده شده است.
امیریان افزود: نتیجه کمیت‌گرایی منجر به جذب علاقه کودک و نوجوان به سمت کتاب‌های رنگ و لعاب‌دار خواهد شد که بعضاً شاید محتوای مناسبی هم نداشته باشد.
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان ضمن تأکید بر ضرورت رونق یافتن کتابخانه‌ها در کشور افزود: معلم‌ها باید کتاب را بشناسند و داستان‌خوانی باید در آموزش و پرورش یک کلاس درس شود، این در حالی است که بسیاری از مسئولان ما خودشان اهل کتاب نیستند، پس اعتقادی به این موضوع ندارند.
وی با طرح این پرسش که چرا نسل نوجوان هری پاتر را بهتر از حسین کرد‌شبستری و امیرحسین نامدار می‌شناسند؟! توضیح داد: دلیل این استقبال تبلیغات زیاد و ساختن فیلم و سریال است، لذا باید برای شخصیت‌های مهم و تاریخی خودمان انیمیشن و فیلم و سریال بسازیم.
امیریان ضمن رد این موضوع که فضای مجازی مانع اصلی برای کتابخوان شدن نسل جدید است، اظهار کرد: سیستم آموزش و پرورش در گام اول باید کودک و نوجوان را کتابخوان کند و از همین فضا می‌توان برای تبلیغ و تشویق به خواندن کتاب بهره جست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار