ناترازی بنزین
گفت‌وگوی «جوان» با مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد و یک نماینده مجلس
اختصاص یارانه بنزین به کدملی برای مصارف شخصی و تخصیص سهمیه CNG و LPG به تمامی خودرو‌های صنعت حمل‌ونقل موجب کاهش شدید مصرف بنزین در شرایط جنگی و تحقق اقتصاد بهینه‌سازی در کنار پدافند غیرعامل در حوزه تأمین امنیت انرژی و کنترل اختیاری مصرف انرژی خواهد شد. 
لایحه بودجه ۱۴۰۴ فرصتی برای عادلانه کردن یارانه‌های سوخت است
طرح «بنزین به کدملی» می‌تواند، نقش مهمی در بهبود ساختار اقتصادی کشور، کاهش مصرف بی‌رویه و کاهش فشار بر بودجه ایفا کند و با توجه به چالش‌های جدی که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف سوخت و رشد تقاضای داخلی برای بنزین به وجود آمده است، اجرای این طرح می‌تواند به کنترل کسری بودجه و بهره‌مندی همگانی از منابع ملی کمک شایانی کند
واردات بنزین سوپر و حذف یارانه انرژی مربوط به آن آزاد شد
قیمت بنزین سوپر کشور به کشور و منطقه به منطقه متفاوت است ولی حدود ۱/ ۲ دلار قیمت عمومی بنزین سوپر در منطقه ماست که با احتساب دلار ۶۷‌هزار تومان بازار آزاد حدود ۸۰‌هزار تومان قیمت واقعی آن است
مسئله ناترازی بنزین که در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۶ میلیارد دلار واردات بنزین انجامیده است، نیازمند رویکردی فوری و اضطراری است، زیرا این حجم از نیازمندی به واردات علاوه بر کاهش شدید منابع ارزی کشوری مانند ایران که سرشار از نفت خام است، موجب به خطر افتادن امنیت انرژی کشور نیز خواهد شد
طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در سال ۱۴۰۲ میزان ناترازی بنزین به ۱۱ میلیون لیتر در روز افزایش یافته و دولت سیزدهم در سال گذشته ۳ میلیارددلار صرف واردات بنزین کرده است. طبق پیش‌بینی‌ها و با ادامه همین روند مصرف، میزان ناترازی به مرور فراتر از این عدد‌ها هم خواهد رفت
بنزین جزو کالا‌های استراتژیک در کشورمان محسوب می‌شود. در حال حاضر، تبدیل به یک واردکننده بنزین شده‌ایم و به زعم کارشناسان، این روند قابل قبول نیست. شواهد نشان می‌دهد میزان تولید بنزین در کشورمان کم نیست، بلکه ناترازی موجود بر اثر انحرافاتی مانند قاچاق بنزین و عدم کنترل مصرف رخ داده است
دولت چهاردهم و راهکار‌های حل ناترازی بنزین
یک راه‌حل پیشنهادی می‌تواند تخصیص یارانه بنزین به مردم در یک سهمیه ثابت باشد که برای نیاز‌های ضروری آن‌ها کافی است. هر گونه مصرفی فراتر از این سهمیه را می‌توان به قیمت بازار خریداری کرد
در گفتگو با کارشناس انرژی مطرح شد
یکی از مسیر‌های اصلی حل معضل ناترازی بنزین در کنار کنترل قاچاق سوخت به دلیل سرکوب قیمتی بنزین، به جای افزایش قیمت بنزین، تمرکز بر مدل اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو و اعطای سهمیه سوخت جایگزین بنزین برای خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل است که مبتنی بر طرح بنزین به نفر است. 
مسئله بنزین و ناترازی آن چالش اساسی پیش‌روی دولت چهاردهم است از همین رو وزیر نفت پیشنهادی باید برنامه جامعی برای حل ناترازی بنزین داشته باشد
ناترازی بنزین حل نشود ۵ میلیارد دلار اضافی هزینه به بار می‌آورد
مشکل ناترازی بنزین به پشتوانه دوگانه‌سوز‌کردن خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌و‌نقل حل می‌شود