کد خبر: 970258
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۵
با کمک بنیاد مستضعفان
زنان کرمانی خصوصاً آن‌هایی که در مناطق کم‌برخوردار این استان زندگی می‌کنند، با تمامی مشکلاتی که همسران و خودشان در زمینه اقتصاد خانواده خود دارند و توانسته‌اند با تولیدات متنوعی از صنایع دستی از قبیل، قالیبافی، گلیم‌بافی و به طور ویژه حصیر‌بافی تا حد قابل توجهی از نیاز اقتصادی خود را مرتفع سازند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: با وجود تمامی محرومیت‌هــا و مشکلات موجود در برخی از مناطق کرمان از جمله شهرستان قلعه‌گنج، اما توانمندی‌های آن‌ها در زمینه تولیدصنایع دستی، در کنار حمایت‌های نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر از جمله کمیته امداد و بنیاد مستضعفان از تولیدکنندگان که اکثر آنان را زنان تشکیل می‌دهند، موجب شده تا آن‌ها علاوه بر درآمدزایی وخودکفایی مالی حالا با ورود به بازار‌های جهانی به فکر ارزآوری هم باشند. روز گذشته بود که مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه‌گنج بنیاد مستضعفان با اشاره به فعالیت بیش از هزار نفر از زنان قلعه‌گنجی در زمینه تولیدات انواع صنایع دستی خصوصاً حصیربافی از عرضه تولیدات آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای فروش خبر داد و اعلام کرد: «در کنار این موضوع، ایجاد هتل کپری قلعه‌گنج در این منطقه نقش مهمی در رونق تولید و بالا رفتن آمار فروش این تولیدات داشته به طوری که در حال حاضر، حصیر تولیدی قلعه‌گنج به عنوان یکی از برترین تولیدات مطرح شده در کشور بر سر زبا‌ن‌ها افتاده است.»

زنان کرمانی خصوصاً آن‌هایی که در مناطق کم‌برخوردار این استان زندگی می‌کنند، با تمامی مشکلاتی که همسران و خودشان در زمینه اقتصاد خانواده خود دارند و توانسته‌اند با تولیدات متنوعی از صنایع دستی از قبیل، قالیبافی، گلیم‌بافی، سوزن‌دوزی، زیح‌دوزی و به طور ویژه حصیر‌بافی تا حد قابل توجهی از نیاز اقتصادی خود را مرتفع سازند. با این حال نبود حمایت‌های لازم و وجود مکانی برای عرضه تولیدات آن‌ها سبب شده تا با تمام تلاش و هزینه‌هایی که برای تولیدات خود می‌کنند نتوانند بهره آنچنانی از دسترنج خود ببرند.

حمایت ویژه از زنان تولید کننده

زنان کرمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان صنایع دستی در کشور همواره مطرح بوده و حتی تولیدات آن‌ها از شهرت جهانی برخوردار است. آمار‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر از زنان و مردان کرمانی در مناطق مختلف این استان به تولیدات صنایع دستی که مهم‌ترین آنها، قالیبافی، گلیم‌بافی، سوزن‌دوزی، زیح‌دوزی و حصیر‌بافی است مشغول هستند با این حال نبود برخی از حمایت‌ها از جمله آموزش‌های کلاسیک و مطابق با اصول علمی و حمایت نشدن برخی از آن‌ها را نسبت به آینده کاریشان بی‌رغبت کرده است.

در این میان شهرستان قلعه‌گنج در این استان از جمله مناطقی به شمار می‌رود که هم اکنون بیش از هزاران زن به تولیدات صنایع دستی مشغول بوده که به شدت نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند. با توجه به اهداف کمیته امداد و بنیاد مستضعفان برای خودکفایی خانواده‌های کم‌برخوردار، لذا این مهم موجب شده تا در چند سال اخیر برنامه‌های خوبی در این زمینه انجام بگیرد که به عنوان نمونه می‌توان از دادن تسهیلات تا حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای عرضه و فروش نام برد. مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان شهرستان قلعه‌گنج با تأیید این دو مهم می‌گوید: «از آنجا که زنان مشغول به تولیدات صنایع دستی در قلعه‌گنج نیازمند حمایت‌های مالی و محلی برای تولیدات خود هستند لذا این مهم موجب شده تا کمیته و امداد و بنیاد مستضعفان در این زمینه‌ها اقدات خوبی را در نظر بگیرند.»

مسعود حیدروند می‌افزاید: «در کنار این دو موضوع از آنجا که برای عرضه صنایع دستی نیاز است، تا این تولیدات با دقت و بر طبق نقشه‌های دقیق و منطبق بر سلیقه‌های مشتریان جهانی تولید شود، لذا برای رسیدن به این مهم بنیاد مستضعفان با استفاده از استادکاران چیره‌دست کلاس‌های آموزشی بسیاری در این زمینه ایجاد و اقدام به آموزش علاقمندان و فعالان این رشته‌ها می‌کنند.» از آنجا که مشکلات مالی موجب شده تا زنان قلعه‌گنجی نتوانند به تولید صنایع دستی مختص این منطقه کرمان بپردازند، لذا برای حل این معضل، پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای آن‌ها تدارک دیده شده تا بتوانند بدون کوچک‌ترین مانعی اقدام به دریافت کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این تسهیلات حتی به افرادی که توانسته‌اند دوباره صنایع دستی فراموش شده این منطقه یا استان را زنده کننده نیز پرداخت می‌شود. از آنجا که بهترین تولیدات نیز برای فروش و عرضه در بازار نیاز به معرض دید قرار گرفتن دارد. لذ ا با توجه به ناتوانی تولیدکنندگان صنایع دستی در کرمان خصوصاً شهرستان قلعه‌گنج در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، بنیاد مستضعفان توانسته با اقداماتی در این رابطه بسیاری از علاقمندان به این هنر‌های دستی را از نزدیک با آن‌ها آشنا کرده و عملاً به رونق تولیدات آن‌ها کمک کنند.
یکی از مواردی که موجب شد تا تولیدات زنان قلعه‌گنجی بیشتر در معرض دید علاقمندان قرار بگیرد نمایش این تولیدات در هتل کپری قلعه‌گنج بود، که بعد از اجرای طرح آبادانی و پیشرفت در این شهرستان ساخته شد. به گفته کارشناسان این مهم سبب شده تا به نمایش درآمدن این تولیدات در تمامی بازر‌های داخلی و خارجی عملاً قلعه‌گنج به عنوان یکی از قطب‌های حصیر‌بافی در کشور شهرت پیدا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار