کد خبر: 962186
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
نگاه «جوان» به رویدادی سینمایی که با موضوع مسائل شهری تا چند روز دیگر آغاز به کار می‌کند
آنچه قرار است کمتر از چند روز دیگر به عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار شود این سؤال جدی را به ذهن متبادر می‌کند که قرار است این رویداد هنری دقیقاً چه جنبه‌هایی از هویت شهری را ارتقا دهد و برای این مسئله از چه اهرم‌هایی بهره می‌برد.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پیش از این شش دوره از جشنواره موسوم به فیلم شهر برگزار شده و تا چند روز دیگر شاهد برگزاری هفتمین دوره از این رویداد خواهیم بود. اینکه این جشنواره تا به حال چقدر در تقویت جنبه‌های سینمایی مورد نظر گردانندگان آن موفق عمل کرده مسئله‌ای است که شاید بد نباشد به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد که اساساً نفس برگزاری آن چقدر می‌تواند دارای اهمیت باشد. جشنواره‌های موضوعی اگرچه در سرتاسر جهان به وفور برگزار می‌شوند، اما تقریباً هیچ کدام از آن‌ها به دلیل محدودیت موضوع از جایگاه درجه اول در میان رویداد‌های هنری برخوردار نیستند. اینکه جشنواره فیلم شهر در این شش دوره چقدر توانسته در سمت و سو دادن منطقی به آثار سینمایی طیفی از فیلمسازان تاثیرگذار باشد خود موضوعی است که می‌تواند محل مناقشه باشد.
هاشم میرزاخانی دبیر هفتمین جشنواره فیلم شهر دیروز در نشست خبری این رویداد که نام بین‌المللی را نیز یدک می‌کشد از «شهروند مسئول، شهر سالم» به عنوان شعار این دوره یاد کرد؛ رویدادی که از عصر چهارشنبه ۲۶تیرماه همزمان با افتتاح یک سالن چندمنظوره در این پردیس سینمایی آغاز می‌شود. آنچه از گفته‌های رئیس موسسه تصویر شهر برمی‌آید این است که در این رویداد تا دلتان بخواهد برنامه‌های حاشیه‌ای و بعضاً بی‌ربط و با ربط با فیلم و سینما تدارک دیده شده است. از افتتاح نمایشگاه گالری تجسمی شهر شامل ۵۵ اثر نقاشی و عکس از ۵۰ هنرمند بگیرید تا تقدیر از برخی افراد خدوم به شهر شامل یک نیروی خدمات شهری، یک پلیس راهور، یک نیروی اورژانس و یک آتش‌نشان.

حضور ۱۱۸ کشور در هفتمین دوره
مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر، اما درباره جزئیات آثار دریافت‌شده در هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر اینگونه اطلاع‌رسانی می‌کند: «از ۱۱۸کشور اثر دریافت کردیم که توسط ۹ هیئت داوری آثار انتخاب شدند و در مجموع ۱۶۶ اثر از ایران و ۳۱ اثر از کشور‌های دانمارک، آرژانتین، بریتانیا، مکزیک، امریکا، آلمان، اوکراین، ترکیه، لهستان، مصر، هند، ژاپن، تایوان، فرانسه، نروژ، ارمنستان، اندونزی، روسیه، نیوزیلند، هلند و افغانستان به بخش داوری راه یافتند. این آثار از پنج‌شنبه ۲۷ تیرماه تا یک‌شنبه ۳۱ تیرماه در پردیس ملت به نمایش در می‌آیند.
به گفته وی آیین نکوداشت مرحوم جمشید مشایخی نیز در افتتاحیه این دوره برگزار می‌شود. بزرگداشت هنرمندان نامی شامل علی نصیریان، داریوش اسدزاده، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان و پروانه معصومی را هم در طول جشنواره خواهیم داشت.

اهدای ۳۲تندیس در بخش ملی
میرزاخانی به معرفی داوران بخش سریال‌های تلویزیونی اشاره کرد و آن‌ها را چنین معرفی کرد: سیدعلی حمیدی، امیربوالی و رحمان سیفی‌آزاد در این بخش برگزیدگان را انتخاب و شش تندیس در بخش سریال‌های تلویزیونی اهدا می‌کنند.
دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، نرگس آبیار، احمد ضابطی جهرمی، محمدعلی فارسی، علیرضا گلپایگانی، مصطفی کیایی، هومن بهمنش و محمدرضا شفیعی را داوران آثار داستانی، مستند و پویانمایی معرفی کرد و گفت که در این بخش ۱۴تندیس به برگزیدگان اهدا خواهد شد. وی به داوران بخش سینمایی و ویدئویی اشاره کرد و گفت: حسین کرمی، محمدمهدی عسگرپور، محمود کلاری، پرویز شیخ طادی و حبیب رضایی در بخش سینما هفت تندیس به برگزیدگان اهدا می‌کنند. در بخش ویدئویی هم هفت تندیس به برگزیدگان اهدا خواهد شد. مجموعاً ۳۲تندیس در بخش ملی تقدیم برگزیدگان خواهد شد.
میرزاخانی درباره داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم شهر گفت: در این بخش سعی شده است از چهره‌های مطرح خارجی در کنار داخلی استفاده کنیم، به عنوان نمونه آقای «جوردن هالندر» فیلمساز و دبیر مهم‌ترین جشنواره فیلم معماری جهان و «سورا سرنگی» از هند و عباس یوسفی از سوریه در این دوره حضور دارند. پوران درخشنده و پیمان معادی هم داوران ایرانی این بخش هستند که هشت تندیس در آن به برگزیدگان اهدا می‌شود.

حضور ۱۳ فیلم ایرانی در بخش بین‌الملل
وی ادامه داد: ۱۳فیلم سینمایی و ویدئویی از ایران در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارند که عبارتند از: «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی، «مغز‌های کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی، «آندرانیک» به کارگردانی حسین مهکام در بخش بلند، «برف تابستان» به کارگردانی امین چادگانی، «موج کوتاه» به کارگردانی محمد اسماعیلی و «مثل بچه آدم» به کارگردانی آرین وزیردفتری در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی. مستند‌های «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد، «همه بچه‌های مامان» به کارگردانی رضوان سرمد، «فقدان» به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری، «کاش آنجا بودم» به کارگردانی مهدی ناظریان و انیمیشن‌های «این سو آن سو» به کارگردانی لیدا فضلی، «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی و «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی در بخش بین‌الملل حضور دارند و به نمایش در می‌آیند.
میرزاخانی گفت: متأسفانه آثار مرتبط با بحث پیام‌های شهری در بخش سینمایی محدود هستند. تلاش موسسه تصویر شهر و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران بر این است که در تولید فیلم‌های سینمایی با پیام‌های شهری و شهروندی فعال‌تر شود.
وی درباره زمان مراسم اختتامیه گفت: آیین پایانی ساعت ۱۷روز ۳۱تیرماه در تالار وحدت با حضور رئیس سازمان سینمایی و رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار و از برگزیدگان تقدیر می‌شود.
میرزاخانی درباره بیرون کشیدن فیلم «یادم تو رو فراموش» از سوی علی عطشانی کارگردان آن گفت: سوءتفاهمی پیش آمده بود و ناهماهنگی در کنداکتورنویسی رخ داده بود که پس از صحبت با ایشان، این سوءتفاهم رفع شد و فیلمشان در جشنواره حضور دارد و روز پنج‌شنبه به همراه عوامل فیلم در سالن شماره ۳ پردیس ملت برای نخستین بار به نمایش درمی‌آید.
وی در پایان گفت: با همکاری شهردار تهران و معاون عمرانی ایشان، راه‌اندازی فضایی جهت پارکینگ تا ظرفیت هزار خودرو کلید خورده است و تا یکی دو ماه دیگر افتتاح می‌شود.
هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ۲۶ تا ۳۱تیرماه سال جاری توسط موسسه تصویر شهر با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» و به دبیری هاشم میرزاخانی در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار