کد خبر: 1157034
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
عباس حاجی نجاری
پس از ناکامی دشمنان در به‌زانو درآوردن مردم ایران در ماجرای اغتشاشات گذشته که آخرین نشانه‌های آن در فروپاشی خیمه‌شب‌بازی کسانی که به‌عنوان رهبران اپوزیسیون از آنان نام می‌بردند، آشکار شد و بیگانگان کاملاً از آنان قطع امید کرده‌اند، روند تحولات از تغییر راهبرد دشمنان علیه مردم ایران برای پیشبرد اهدافشان حکایت دارد، راهبردی که از آن می‌توان به «هدف‌گیری عقبه راهبردی نظام در داخل» یادکرد. 
طراحی کودتا و تحمیل جنگ و بهره‌گیری از الگو‌های انقلاب مخملین برای تغییر از بیرون در یک نظام سیاسی در زمره روش‌های سنتی قدرت‌های سلطه برای براندازی نظام‌های سیاسی مخالف است که این روز‌ها به دلیل هوشیاری ملت‌ها، ضعف قدرت‌های سلطه و پرهزینه بودن این روش‌ها کارایی خود را ازدست‌داده و حداقل در رابطه با برخی از نظام‌های سیاسی نظیر جمهوری اسلامی ایران حتی تحکیم و تقویت اقتدار نظامی و دفاعی کشور را در پی داشته و به کابوسی برای قدرت‌های سلطه تبدیل شده است. دشمنان دریافته‌اند که بازیگری در این حوزه موقعیت نظام اسلامی را مستحکم‌تر و انسجام داخلی آن را نیز بیشتر می‌کند. 
تمسک به آشوب‌ها و اغتشاشات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مخالفان و معاندان داخلی همچون اغتشاشات و آشوب‌های سال گذشته برای به‌زانو درآوردن و براندازی نظام اسلامی به‌رغم هزینه‌هایی که بر مردم ایران تحمیل کرد نه‌تن‌ها آورده‌ای برای دشمنان نداشت، بلکه پوشالی بودن ظرفیت مخالفان و معاندان داخلی و خارجی را نیز برای آنان اثبات و مردم را به راهبرد‌های دشمنان در این عرصه برای سلب امنیت و تجزیه ایران آگاه و حساس‌تر کرده و این راهبرد نیز بلااثر شده است. 
 آنچه در ماه‌های اخیر و پس از ناکامی دشمنان در عرصه‌های چندگانه گذشته و مبتنی بر برآورد از دلایل شکست‌ها و ناکامی‌ها در دستور کار دشمنان قرارگرفته و حساسیت و هوشیاری بیشتری را نسبت به روش‌های پیشین ایجاب می‌کند، هدف‌گیری عمق «استراتژیک نظام در داخل» یعنی توده‌های اجتماعی و نیرو‌های وفادار به‌نظام است. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز اول فروردین امسال در دیدار با زائران و مجاوران حرم رضوی این راهبرد دشمن را در چارچوب جنگ ترکیبی تعریف و با تأکید بر اینکه امروز در این جنگ ترکیبی، حمله نظامی نیست؛ و دشمن حمله نظامی نمی‌کند، با اشاره به تمرکز دشمن در حمله به باور‌های دینی و سیاسی یادآور می‌شوند: اینکه در سوره «قُل اَعوذُ برَبِّ النّاس» می‌گویید: «مِن شَرِّ الوَسواسِ الخَنّاسِ * اَلَّذی یُوَسوِسُ فی صُدورِ النّاسِ * مِنَ الجِنَّه وَ النّاس»، خناسش همین تبلیغاتچی‌های خارجی و دنباله‌رو‌های آن‌ها در داخل هستند؛ وسوسه می‌کنند، حقایق را دگرگون نشان می‌دهند؛ هدفشان سست کردن اراده ملّت است، هدفشان خاموش کردن امید‌ها است، می‌خواهند شعله امید را در دل جوانان ما خاموش کنند، جوان را مأیوس کنند. یأس یعنی بن‌بست؛ وقتی‌که جوان از پیشرفت مأیوس شد، از آینده مأیوس شد، احساس بن‌بست می‌کند؛ از کسی که احساس بن‌بست می‌کند، نمی‌شود توقع داشت درست کار کند. می‌خواهند اختلاف‌افکنی کنند، می‌خواهند در کشور دوقطبی ایجاد کنند؛ می‌خواهند نرم‌افزار واقعی قدرت ملّیِ کشور را از دست ملّت بگیرند، بی‌اثر کنند. معظم‌له آنگاه در توصیف این نرم‌افزار می‌فرمایند: «این نرم‌افزار عبارت است از ایمان مردم، ارزش‌های دینی مردم، ارزش‌های ملی مردم، اعتقاد‌های مردم. وقتی این کار‌ها را انجام دادند، دنبال این هستند که در کشور بی‌ثباتی به وجود بیاید، ناامنی به وجود بیاید، اگر بتوانند جنگ داخلی ایجاد کنند؛ که البته سرشان به سنگ خورده است و خواهد خورد». در چارچوب این راهبرد این روز‌ها تبلیغاتچی‌های خارجی و دنباله‌رو‌های آن‌ها در داخل همه ظرفیت‌های خود را برای تضعیف باور‌های دینی و اعتقادات و ارزش‌های دینی، تبلیغ بی‌حجابی و اباحه‌گری، زیر سؤال بردن سیاست‌های کلی نظام در عرصه مسائل کلان منطقه و بین‌المللی، ناکارآمد نمایی قوای نظام، ایجاد اختلاف میان دستگاه ها، ناکارآمد‌سازی و ناکارآمد نمایی دولت در حل مسائل و مشکلات اقتصادی و نادیده انگاری دستاورد‌ها و پیشرفت‌های نظام متمرکز کرده‌اند. آن‌ها می‌کوشند تا نوعی هراس اجتماعی و اقتصادی را در جامعه ایجاد کرده و آینده تیره‌وتاری را برای عموم مردم تعریف و تفسیر کنند و در یک عملیات مشترک در حال معنا دهی به شرایط «آشفته»، «بی‌سامان»، «ورشکسته» و «بی‌برنامه» در خصوص مدیریت شرایط کشور هستند. تلاش برای کاهش تاب‌آوری مردم، تولید خشونت و اعتراض، تصویرسازی ناکارآمدی مدل حکومت اسلامی و ورشکسته نشان دادن دولت برآمده از آن و نهایتاً کلیت نظام جمهوری اسلامی را ناتوان، ناکارآمد و در گِل مانده معرفی نمایند. 
اما آنچه فراتر از عملکرد دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن و معاندان داخلی و خارجی اهمیت بیشتری دارد، بازی برخی مسئولان و مدیران و نیرو‌های حامی نظام در میدان موردنظر دشمن و درگیر شدن با حواشی به‌جای اهتمام بر حل مشکلات و مسائل مردم است. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید سعید فطر پس از تأکید بر ضرورت همکاری همه مسئولان کشور در نیرو‌های سه‌گانه، نسبت به درگیر شدن به حواشی هشدار داده و یادآور می‌شوند: همیشه هم دشمن نیست که حاشیه ایجاد می‌کند؛ گاهی از روی غفلت و با عوامل گوناگون و انگیزه‌های گوناگون، یک حواشی‌ای در اطراف یک کاری، یک حرکتی، یک شخصی، یک مدیری ایجاد می‌شود؛ سرگرم این حواشی نباید شد. نه مردم به این حواشی اهمیت بدهند، نه مسئولان خودشان را مشغول کنند؛ [همه]متمرکز بشوند روی مسائل اساسی کشور.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار