کد خبر: 990897
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
دبیرکل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان عراق:
دبیر کل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان عراق می‌گوید: به اعتقاد من اگر جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم نبودند بغداد و دمشق اکنون در اشغال داعش بود.
سرويس سياسی جوان آنلاين: حزب سوسیالیست دموکرات کردستان یکی از قدیمی‌ترین و مؤثرترین احزاب است که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۹۷۶ میلادی برمی‌گردد. «محمد حاج‌محمود» دبیرکل این حزب- که سابقه دوستی با سردار سلیمانی دارد- نکات جالب توجهی از خصوصیات حاج قاسم سلیمانی و نقش ایران در نبرد کرد‌ها با داعش در بخشی از مصاحبه تفصیلی با تسنیم می‌گوید. بخش‌هایی از این مصاحبه را بخوانیم.

از چه‌زمانی با سردار سلیمانی آشنا شدید و در چه حوزه‌هایی با هم کار می‌کردید؟
پس از اینکه آقای احمد وحیدی (از نیروی قدس) رفتند و پس از انتصاب جناب آقای حاج قاسم سلیمانی به سمت فرماندهی نیروی قدس با ایشان آشنا شدیم و روابط متداوم جریان‌های کردستان عراق هم با جمهوری اسلامی ایران از طریق نیروی قدس بود. در سال‌های گذشته هم این روابط وجود داشت و ملاقات‌ها و جلساتی در ایران، عراق و کردستان صورت گرفته است.

مهم‌ترین خصوصیت و ویژگی‌ای که از ایشان در نظر شما مانده چیست؟
آقای حاج قاسم خصایص و ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند؛ شخصیتی آرام و متین که همیشه احترام طرف مقابل خودشان را نگه می‌داشتند، همیشه به سخنان طرف مقابل گوش می‌دادند تا بدانند چه می‌گوید، همواره تلاش می‌کرد به‌نوعی طرف مقابل خودشان را راضی نگه دارد، رفتارش طوری نبود که جلسه به بن‌بست بخورد و نتیجه ندهد.

حاج قاسم جدای از روابط با احزاب، دارای روابط شخصی خاصی نیز با همه جریان‌ها بودند که این روابط خیلی اهمیت داشت. ایشان نزدیک ۲۵ سال با تمامی جریان‌ها در ارتباط بودند که این مدت زمان، امکان زیادی به حاج قاسم در برقراری ارتباط با گروه‌ها می‌داد.
حاج قاسم دارای شخصیت منحصر به فردی بود و روابط خیلی خوبی با جریان‌های سیاسی و کشور‌های مختلف داشت و از همه مهم‌تر، با دوستان خود صادق بود. یادم است با چند حزب دیگر در جلسه‌ای با حاج قاسم گفتگو می‌کردیم و از ایشان درخواست حمایت در انتخابات داشتیم. حاج قاسم تنها گفتند من برای شما دعای خیر می‌کنم که موفق باشید، حتی همراه ما دو نفر از روحانیون ما هم بودند، به شوخی به ایشان (سردار سلیمانی) گفتم حاجی اگر نیاز به دعای خیر باشد این روحانیون خودمان ما را دعا می‌کنند.

ایشان تا چه‌حد با منطقه اقلیم کردستان آشنا بودند؟
به‌دلیل روابط شخصی‌ای که داشتند، مانند فرد متخصصی در زمینه‌های مختلف در حوزه اقلیم کردستان و شناختن مردم کرد با همه اقشار آن آشنایی کاملی داشتند، به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف می‌پرداختند، حرف دل طرف مقابل را می‌فهمیدند و با همه افراد آشنایی داشتند. در مسائل مهم، بر همه جزئیات احاطه داشتند، به‌گونه‌ای که انگار خودشان در اقلیم کردستان زندگی می‌کردند.

نقل قولی هست که وقتی داعش به کردستان عراق حمله کرد، اولین جایی که کمک کرد، جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی بودند، نظر شما چیست؟
زمانی که اولین بار داعش به موصل رسید، هیئتی از ایران به اقلیم کردستان آمد و با تمامی جریان‌ها و گروه‌ها در حکومت اقلیم دیدار‌هایی داشتند، آن‌ها خطر داعش را گوشزد کردند، اما بعضی از جریان‌ها بر این عقیده بودند که مأموریت داعش رفتن به‌سوی بغداد است و به کردستان نخواهد آمد، توجه آن‌چنانی به توضیحات آن هیئت از طرف گروه‌ها صورت نگرفت، اما زمانی که داعش حمله‌ور شد و به منطقه مخمور، گویر، کرکوک و دیگر مناطق رسید، نخستین کشور حتی قبل از امریکا و اروپا که به فرودگاه اربیل رسید، جمهوری اسلامی ایران بود. حاج قاسم با ۷۰ نفر نیرو از کارشناسان نظامی و سه محموله مهمات مورد نیاز برای مقابله با داعش آمدند و خودشان نیز به همکاری با نیروی پیشمرگه پرداختند، حتی در منطقه مخمور شهید هم دادند.

اگر این حمایت در همان ابتدای کار صورت نمی‌گرفت چه اتفاقی می‌افتاد؟
طرف کردی با کمبود سلاح و مهمات مواجه بود، داعش ۹۰ هزار سرباز عراقی را خلع سلاح کرده بود، از این ۹۰ هزار، ۶۰ هزار آن نیرو‌های ارتش بودند و ۳۰ هزار دیگر از پلیس فدرال عراق. این ۹۰ هزار نیرو دارای آخرین سلاح‌های پیشرفته امریکایی بودند، از تانک و موشک تا توپخانه و دیگر ادوات جنگی، بنابراین آخرین مُدل تسلیحات پیشرفته نظامی همه در اختیار داعش قرار گرفته بود.

داعش با چنین امکاناتی به جنگ کردستان آمد، آمدن نیرو‌های ایرانی به فرماندهی حاج قاسم با همکاری نیرو‌های پیشمرگه در مدت کوتاهی منجر به شکست تروریست‌های داعش شد. شمار نیرو‌های ایرانی زیاد نبود، اما همین نیرو‌های متخصص در زمینه استفاده از امکانات نظامی که گفتم حدود ۷۰ نفر از کارشناسان نظامی بودند، کمک‌های خیلی خوب و مؤثری به نیرو‌های پیشمرگه کردستان ارائه کردند تا زمانی که نیرو‌های پیشمرگه به سازماندهی مجدد خود رسید، اما همکاری‌های حاج قاسم از جمله تأمین مهمات و اسلحه در جنگ داعش ادامه داشت. آن‌ها نقش مهم و تأثیرگذاری داشتند، نه‌تن‌ها در هزارو ۵۰۰ کیلومتر مرز‌های اقلیم کردستان از نفتخانه و خسروی و خانقین تا مرز‌های سوریه، بلکه در عراق هم نقش مؤثری ایفا کردند. خود ایشان مانند یک پیشمرگه و سرباز در جبهه‌ها حضور داشتند و در جنگ علیه داعش مشارکت کردند.

به نظر شما حاج قاسم سلیمانی که بود، آیا تروریست بود یا کسی بود که جان و مال مردم را از دست تروریست‌ها نجات می‌داد؟
واقعیت این است که کشور‌هایی نظیر امریکا به هرکسی که با آن‌ها خوب نباشد لقب تروریست می‌دهند، به عنوان نمونه، مدتی علیه امارات بودند، اما زمانی که به توافق رسیدند و مبالغی از سوی امارات به امریکا رسید، ترامپ امارات را به عنوان برادر توصیف کرد ولی با هر کشوری که مشکل داشته باشد، آن‌ها را به عنوان تروریست خطاب کرده است. اساس کار امریکایی‌ها این است که تا وقتی با آن‌ها خوب باشی، با تو خوب هستند ولی اگر علیه آن‌ها شدی، بد هستی.

جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم و همکاران وی در جنگ با داعش تاثیرات بسیار مهمی داشتند و در شکست داعش نقش ویژه‌ای ایفا کردند. به اعتقاد من اگر جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم نبودند بغداد و دمشق اکنون در اشغال داعش بودند، این اطمینان وجود داشت که این دو پایتخت در دست داعش بودند، اما به لطف جمهوری اسلامی ایران، روسیه به منطقه آمد، حزب الله به سوریه آمد و از این کشور دفاع کردند. از عراق هم دفاع کردند، در عراق داعش به ابوغریب و نزدیک کربلا و مناطق دیگر رسیده بود. حاج قاسم نقش والایی در این تقابل با داعش داشت. ایشان فردی انقلابی بود و توانست عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان را به عنوان جبهه‌ای واحد با فرماندهی خود درآورند.

یافتن چنین شخصیتی نادر است؛ کسی که در راستای دفاع از خاک و وطن و کشور و مردم مستضعف و دوستان خود از عُمر و زندگی‌اش مایه بگذارد. حاج قاسم نامی است که برای همیشه در تاریخ ایران و منطقه جاودان خواهند ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار