کد خبر: 1230569
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
دکتر حسین روزبهانی، استاد دانشگاه و روانشناس: 
فرزندان در چرخه عدم تعادل ابراز عشق و محبت، همواره کمبود را در زندگی حس می‌کنند و سبک‌های مختلف زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در نهایت با چشمک‌زدن یک پسر یا دختر به سمت او می‌روند. اگر پدر توجه کافی را نداشته باشد دختر به دنبال کسی می‌رود که خلأ‌های پدر را پر کند

جوان آنلاین: به اعتقاد یک روانشناس بالینی والدین باید در ابراز علاقه به یکدیگر مراقبت‌های لازم را به عمل آورند تا موجب بروز عقده‌های روانشناختی در بزرگسالی نشود. 
حسین روزبهانی استاد دانشگاه و دکترای روانشناسی بالینی در گفتگو با «جوان» می‌گوید: محرومیت بیش از حد بچه‌ها و نیز ارضای بیش از حد نیاز‌ها به فرزند آسیب‌زا خواهد بود. 
به اعتقاد وی، اگر ما بیش از حد توجه و محبت به فرزند خود داشته باشیم به او آسیب خواهیم زد و همچنین اگر کمتر از آنچه نیاز است، عشق‌ورزی و محبت داشته باشیم، باز هم به فرزند خود آسیب وارد خواهیم کرد. 
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد تعادل در این چرخه می‌گوید: اکسیژن چه بیش از حد و چه کمتر از نیاز باشد، هر دو باعث مرگ خواهد شد؛ بنابراین به عنوان والدی که فرزند خود را تربیت می‌کنیم، باید دقت کنیم این تعادل رعایت شود. 
روزبهانی به طرحواره‌ای به نام «محرومیت هیجانی» که مبتنی بر توجه و محبت، همدلی و حمایت و راهنمایی است، ادامه می‌دهد: ما به عنوان والدین اگر به فرزند خود توجه لازم و کافی چه به لحاظ کلامی و چه فیزیکی نداشته باشیم و در نقاط مهمی که نیاز به همدلی و حمایت و راهنمایی دارد، کمک لازم را نکنیم یا در اصطلاح پدر و مادر ضعیفی باشیم، این طرحواره ناسازگاری و محرومیت اجتماعی و هیجانی را به دنبال خواهد داشت. 
این استاد دانشگاه به مشکلات ناشی از افراط و تفریط در ابراز محبت اشاره کرده و می‌گوید: فرزندان ما در چرخه عدم تعادل ابراز عشق و محبت، همواره کمبود را در زندگی حس می‌کنند و سبک‌های مختلف زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در نهایت با چشمک‌زدن یک پسر یا دختر به سمت او می‌روند. 
وی در توضیح بیشتر بیان می‌کند: همچنین اگر پدر توجه کافی را نداشته باشد، دختر به دنبال کسی می‌رود که خلأ‌های پدر را پر کند و پسر نیز دختری را انتخاب می‌کند که از او بزرگ‌تر است تا توجه و حمایت‌های مادرانه را در بزرگسالی پر کند. 
وی با ورود به مرز ابراز علاقه والدین به یکدیگر مقابل فرزندان توضیح می‌دهد: دوره سنی فرزندان در ابراز علاقه بسیار مهم است. یکی از مراجعه‌کننده‌های من به دلیل دیدن یک صحنه نادرست از ابراز علاقه والدین به یکدیگر دچار بیماری شده بود؛ والدین باید بسیار در این زمینه مراقب باشند. 
به اعتقاد این روانشناس بالینی فرزندان ما تربیت نمی‌شوند، بلکه ما در حال آموزش به فرزندانمان هستیم. 
روزبهانی تصریح می‌کند: کودک زیر هفت سال هر چه ببیند، باور و تکرار می‌کند در نتیجه معاشقه در مقابل کودکان زیر هفت سال باعث مشکلات روانشناختی در بزرگسالی می‌شود و همان والدین فرزند خود را بعد‌ها مورد مذمت قرار می‌دهند، بنابراین مراقب تحریک عقده‌های روان‌شناختی کودکان خود در ابراز علاقه به یکدیگر باشیم. 
وی در مورد فواید ابراز عشق والدین در چارچوب درست می‌گوید: لزوماً محبت نباید آغوش و بوسه باشد، بلکه به صورت کلامی نیز اثرگذاری خواهد داشت و سایر روش‌ها را دور از چشم فرزندان به خصوص کودکان زیر هفت سال داشته باشیم. 
این مشاور با ذکر مثالی از مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد به «جوان» می‌گوید: مراجعه‌کننده‌های بسیاری داشتیم که از نتایج بی‌محبتی یا برعکس، محبت افراطی به بزهکاری و مسیر‌های غلط رسیدند و لازم است با آموزش و زیرنظر مشاور تعادل را در شیوه ابراز محبت برقرار کرد و پیش رفت. 
وی در پایان خاطر نشان می‌کند: پدر و مادر بسیار مراقب رفتار خود باشند و محدوده سنی پذیرش را در نظر بگیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار