کد خبر: 1204085
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰
سبک زندگی فاطمی را چگونه در امروزمان جاری کنیم؟
حضرت زهرا (س) هشت سال در مکه همراه پدر در اعتلا و پیشرفت اسلام کوشید و در برابر آزار کفار و مشرکان یار و مددکار پدر بزرگوارشان بود. در دره و شعب ابوطالب، سه سال در کنار پدر آن شرایط سخت را تحمل کرد و زمانی که مشرکان، پیامبر (ص) را آزار و اذیت می‌کردند، پیامبر (ص) را دلداری می‌داد و زخم‌های‌شان را مداوا می‌کرد

جوان آنلاین: حضرت زهرا (س) با اینکه عمر کوتاهی داشتند، اما نقش‌های متعددی در زندگی ایفا کردند، طوری که تاریخ زندگی این بانوی بزرگ برای ما و آیندگان درس زندگی است، آن هم نه صرفاً برای عصر خود بلکه الگویی جاویدان برای همه زمان‌هاست. ابعاد فرهنگ فاطمی اعم از فردی، سیاسی، اجتماعی و عبادی دربرگیرنده همه نکات ضروری برای داشتن یک سبک زندگی سالم است، به گونه‌ای که مقام معظم رهبری حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) و فرزندان گرامی‌شان را نمونه عالی یک خانواده اسلامی دانسته‌اند که الگوبرداری از همراهی، همدلی، اخلاص و مجاهدت آن بزرگواران می‌تواند جامعه اسلامی را به اوج برساند. از جمله این نقش‌ها نحوه رفتار با والدین، نقش همسری در بهترین شکل و نقش مادری به معنای راستین تربیتی است.


دختری که بهترین مادر برای پدرش بود
حضرت زهرا (س) هشت سال در مکه همراه پدر در اعتلا و پیشرفت اسلام کوشید و در برابر آزار کفار و مشرکان یار و مددکار پدر بزرگوارشان بود. در دره و شعب ابوطالب، سه سال در کنار پدر آن شرایط سخت را تحمل کرد و زمانی که مشرکان، پیامبر (ص) را آزار و اذیت می‌کردند، پیامبر (ص) را دلداری می‌داد و زخم‌های‌شان را مداوا می‌کرد، به همین خاطر پیامبر (ص) ایشان را «ام‌ابیها» (مادر پدرش) نامید. رفتار حضرت زهرا (س) با پدر همیشه رفتاری سرشار و آمیخته از ادب، تواضع و فروتنی بود و رابطه بسیار عاطفی و سراسر محبت و صمیمیت مانع این احترام و تواضع نسبت به پیامبر (ص) نمی‌شد. یکی دیگر از موارد منحصربه‌فرد آن حضرت که هیچ یک از اولیا و اوصیا، حتی امامان و پیشوایان پاک اسلام این موهبت را نداشتند، بوسه پیامبر (ص) بر دستان فاطمه (س) بود، آن هم نه یک بار بلکه چندین بار و نه در یک جا بلکه در جا‌های مختلف. روزی حضرت زهرا (س) خدمت رسول اکرم (ص) رسیدند، حضرت از او استقبال کردند، دست‌های او را بوسیدند و بعد هنگام خداحافظی بار دیگر دست‌های او را بوسیدند و او را بدرقه فرمودند. راوی گوید: عرض کردم،‌ای رسول خدا چنین کاری را درباره هیچ یک از شما ندیده‌ام. حضرت فرمودند: «من این کار را جز به فرمان خدا
انجام ندادم.»

مادر بزرگوار تمام شیعیان جهان
حضرت زهرا (س) مادر تمام شیعیان جهان است. رفتار حضرت برای تربیت فرزندان‌شان بسیار قابل تأمل است. سیره و رفتار ایشان با فرزندان سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان در دنیای امروز است. ایشان به فرزندان‌شان احترامی شایسته می‌گذاشتند و همیشه در آموزش و تربیت دینی و اخلاقی فرزندان تلاش وافر داشتند. نمونه این احترام در حدیث شریف کساء قابل درک است.
حضرت زهرا (س) فرزندان خود را همیشه برای یادگیری و تعلیم و تزکیه آماده می‌کردند، به عنوان مثال به فرزندش حسن (ع) می‌فرمود: «به مسجد برو و آنچه را از پیامبر (ع) شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن.»
ایشان با همه سختی‌های آن روزگار، اما شادی و خوشحالی را در بیت خود تسری می‌دادند و تا حدی بود که از بازی با کودکان که نقش بسزایی در تربیت آن‌ها دارد، اجتناب نمی‌کرد. ایشان همیشه رسیدگی به فرزندان را در اولویت قرار می‌دادند.
سلمان می‌گوید: روزی فاطمه زهرا (س) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام فرزندش حسین گریه می‌کرد. عرض کردم: برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام کنم؟ ایشان فرمود: من به آرام‌کردن فرزند اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید.
از نکات بارز حضرت زهرا (س) در تربیت فرزندان سبک عملی تشویق به عبادت بود. مسلماً وقتی والدین الگوی عملی کودکان برای عبادت پروردگار باشند، در آینده و بزرگسالی آن‌ها نیز به تأسی از والدین این راه را پیش خواهند برد. به طور مثال آن حضرت در شب‌های قدر کودکان خود را به بیداری فرا می‌خواند. حضرت در روز بچه‌ها را می‌خواباند تا استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می‌داد تا به این گونه زمینه و موقعیت بهتری برای شب زنده‌داری داشته باشند.
از نکات دیگر تربیتی ایشان عدالت در توجه به کودکان بود. روزی امام حسن (ع) نزد پیامبر (ص) آمد و اظهار تشنگی کرد. رسول خدا (ص) برخاست، ظرفی برداشت و از گوسفندی که داخل منزل بود، مقداری شیر دوشید و به امام حسن (ع) داد. فاطمه زهرا (س) به پیامبر (ص) گفت: «گویا حسن برای شما عزیزتر از حسین است.» پیامبر (ص) فرمود: «نه. هر دو برایم عزیز و محبوبند ولی، چون اول حسن تقاضای آب کرد، او را مقدم داشتم.»
این تنها گوشه‌ای از الگو‌های تربیتی و رفتاری حضرت زهرا (س) در کنار نقش‌های دیگر ایشان است که به آن اشاره مختصری شد. معرفی این زندگی پربرکت و درس‌آموز در عصر امروز که عصر گسیختگی عقاید و ایدئولوژی‌هاست، بهترین راه در مسیر به‌دست‌آوردن هدفی روشن برای عده‌ای است که سردرگم و مبهوت هستند، اما در این میان کسانى آمدند و سؤالاتی را مطرح کردند که آیا زندگى حضرت زهرا (س) امروزه مى‏ تواند الگو باشد؟! در پاسخ باید گفت بهترین الگو برای زنان حضرت فاطمه زهرا (س) است، اما می‌طلبد برای پاسخ به این دست از سؤالات و شبهات، سبک زندگی فاطمی را با زبان روز به عامه مردم رساند تا صفات آن حضرت را درک و به عنوان الگویی صحیح و کامل در زندگی‌های امروزی جاری و ساری کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار