به اعتقاد مهدی زارعی، مسئول گروه جهادی شهدای دانشآموز مسئولیت اجتماعی دانشآموز امروز، همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردهاند، نقشآفرینی در مسیر تمدنسازی اسلامی است. متن گفتوگو را در ادامه میخو انید
جوان آنلاین: به اعتقاد مهدی زارعی، مسئول گروه جهادی شهدای دانشآموز مسئولیت اجتماعی دانشآموز امروز، همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردهاند، نقشآفرینی در مسیر تمدنسازی اسلامی است. متن گفتوگو را در ادامه میخو انید.
به نظر شما گروههای جهادی چه تأثیری بر شخصیت و رشد اجتماعی دانشآموزان دارند؟
حضور در حرکتهای جهادی و عضویت در گروههای جهادی بخشی از تربیت و رشد اجتماعی دانشآموزان و نوجوانان است. دانشآموزی که تجربه حضور در فضای جهاد، کار عامالمنفعه و ازخودگذشتگی برای خیر رساندن به دیگران، بدون چشمداشت را دارد، نوعی دیگر از انسانیت را تجربه میکند و با مفاهیم جدیدی آشنا میشود. این فرد از بُعد انسانی رشد خواهد کرد؛ دغدغه دیگران برایش اهمیت پیدا میکند، محرومیت دیگران برایش مهم میشود. چنین فردی دیگر فقط به فکر خودش نخواهد بود، بلکه به فکر جامعه، مردم و فرودستان نیز خواهد بود. در واقع، یکی از مهمترین ابعاد تربیت اجتماعی این است که انسانها بتوانند جامعهمحور باشند، نه خودمحور. در تفکر اسلامی و مدل تربیتی اسلام نیز همین نکته مورد تأکید است؛ اسلام میگوید فرد باید جامعهمحور باشد، اما در تفکر غربی، شاهد تبلیغ خودمحوری هستیم؛ اینکه فقط خودت مهمی و فقط مسائلی که برای خودت اهمیت دارد، باید برایت ارزش داشته باشد. جامعه غربی میخواهد فرد را خودمحور بار بیاورد، در حالی که جامعه اسلامی با ابزارهایی مثل جهاد، حرکتهای جهادی، کمک به محرومان، انفاق و مفاهیمی از این دست، تلاش میکند فرد و امت خود را جامعهمحور تربیت کند.
با توجه به اینکه هشتم آبان «روز دانشآموز» است، فکر میکنید مسئولیت اجتماعی دانشآموز امروز چیست؟
مسئولیت اجتماعی دانشآموز امروز، همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردهاند، نقشآفرینی در مسیر تمدنسازی اسلامی است. نوجوانان باید جایگاه خود را در نظم نوینی که با قدرت تمدن اسلامی در حال شکلگیری است، پیدا و به عنوان سفیران این تفکر عمل کنند. حرکتهای جهادی یکی از جلوههای مهم این نقشآفرینی است، چون خدمت به مردم و فداکاری برای دیگران، بخشی از تمدن اسلامی است که در جوامع غربی کمتر درک میشود. دانشآموز امروز وظیفه دارد با روایتگری این تجربیات، گسترش این فرهنگ در بین همسالان و حضور در عرصههایی مثل فضای مجازی، رسانه، تبیین و روشنگری، نقش خود را ایفا کند و سهمی در مسیر عظیم انقلاب و تمدنسازی داشته باشد.
در دنیایی که بیشتر نوجوانها دنبال دیدهشدن در شبکههای اجتماعی هستند، چه چیزی دانشآموزان را به سمت کارهای جهادی و خدمت بیمنت به دیگران کشاند؟
این دقیقاً تفاوت تمدن اسلام و تمدن غرب است. جهانبینی غربی و تمدن غرب، فرد را سوق میدهد بهسمت اینکه «ارزشمند بودن» یعنی چقدر برایت سوت و کف میزنند، چقدر برایت هورا میکشند، چند نفر تو را لایک میکنند، چند نفر در فضای مجازی دنبالت میکنند، اما تمدن اسلامی، فلسفه اسلامی و تفکر اسلامی میگوید ارزش تو در این است که چقدر مثمر ثمر باشی، چقدر مفید باشی، چقدر بتوانی به این دنیا، به این عالم، به این جامعه و به مردمش خیر برسانی. این تفاوت دقیقاً در کارکرد و در شخصیت بچهها هم خودش را نشان میدهد. کسی که با این فرهنگ و نگاه رشد کرده باشد، دیگر آن مسائل (دیدهشدن در فضای مجازی و هیاهوی ظاهری) برایش اولویت و جذابیت ندارد. لذتی که در کار برای دیگران، در خدمت به محرومان، در کمک به نیازمندان وجود دارد، لذتی است بسیار شیرینتر و جذابتر از هر جیغ و هورا و لایک و دنبالکنندهای. وقتی نوجوان یا دانشآموز ما این لذت را تجربه کند، دیگر نمیتواند آن را کنار بگذارد. این لذت، برای دانشآموز بسیار گرانبهاست؛ لذتی که در خدمت به دیگران، در رفع محرومیت، در شاد کردن دل یک انسان نیازمند نهفته است. برق شادی در چشمان یک پیرزن، یک کودک یا یک خانواده محروم، وقتی دیده میشود، آنقدر عمیق و تأثیرگذار است که دانشآموز ما نمیتواند آن را با هیچ چیز دیگری عوض کند.
چه چیزی گروه شما را از سایر گروههای جهادی متمایز و شاخص کرده است؟
ویژگی برتر ما این است که اعضای اصلی گروه را خودِ دانشآموزان تشکیل میدهند. ویژگی دیگر، استانی بودن گروه است؛ اعضا از سراسر شهرستانهای مازندران هستند و در مأموریتهای بروناستانی هم شرکت میکنند و تجربههای بزرگ و مؤثری داشتهاند. از مهمترین نقاط قوت گروه، فضای بانشاط، صمیمی و همراهانهای است که بین بچهها برقرار است.
چه نوع فعالیتهایی را دانشآموزان در قالب گروه جهادی تجربه میکنند؟
دانشآموزان در گروه جهادی شهدای دانشآموز تجربههای متنوعی کسب میکنند؛ از فعالیتهای عمرانی مانند ساخت و ترمیم مدارس و خانههای محروم گرفته تا کارهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در روستاها و مناطق حاشیهنشین.