کد خبر: 983009
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
سال‌هاست که همه کارشناسان شهری از نیاز شهر‌ها به سیستم و شبکه فاضلاب حرف می‌زنند؛ شبکه‌ای که باید به تصفیه‌خانه‌های بزرگ و مجهز برسد و اجازه ندهد فاضلاب‌ها در زیرزمین، به آلوده کردن آب‌ها و تخریب محیط‌زیست و در روی زمین به تولید بوی نامطبوع و مختل کردن زندگی مردم و ایجاد بیماری‌های مختلف منتهی شوند.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: مشکل فاضلاب در اکثر استان‌ها نشان می‌دهد که وزارت نیرو و به صورت خاص معاونت آب و آبفای این وزارتخانه در طول این سال‌ها اقدامات لازم برای شهرستان‌ها و حتی شهر‌های بزرگ انجام نداده است و معضلاتی که روزانه و با هر اتفاق کوچک و بزرگی گردن شهروندان را می‌چسبد، گواهی بر همین ادعاست. نیاز نیست از پایتخت حرف بزنیم. اهواز و بارش‌های اخیر و بالا زدن فاضلابش و آبیاری برخی مزارع با فاضلاب در سمنان، همدان، قم و چندین استان دیگر و حالا هم بوی نامطبوع و زننده فاضلاب در بندرعباس زندگی مردم را به چالش کشیده است.

بعد از بارش‌های اخیر و بالا زدن فاضلاب اهواز در برخی مناطق آن مشکلات این شهر آنقدر حاد شده است که همه معضلات دیگر در این حوزه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. با اینکه مسئولان قول امروز و فردا و چند سال بعد را برای حل و فصل کردن معضلات فاضلاب اهواز می‌دهند، اما کارشناسان معتقدند با این روندی که در پیش گرفته شده است تا ۱۰۰ سال دیگر هم اهواز باید با این درد زندگی کند. کمی آن طرف‌تر یعنی در استان هرمزگان و شهر بندرعباس هم فاضلاب زندگی مردم را مختل کرده و در نزدیکی خور گورسوزان این شهر چنان بوی نامطبوعی منتشر شده که به گفته ساکنان این منطقه حتی شب‌ها هم به خاطر شدت آزاردهنده بودن آن نمی‌توانند بخوابند.

کم‌کاری مجموعه دستگاه‌های اجرایی
سال‌هاست که همه کارشناسان شهری از نیاز شهر‌ها به سیستم و شبکه فاضلاب حرف می‌زنند؛ شبکه‌ای که باید به تصفیه‌خانه‌های بزرگ و مجهز برسد و اجازه ندهد فاضلاب‌ها در زیرزمین، به آلوده کردن آب‌ها و تخریب محیط‌زیست و در روی زمین به تولید بوی نامطبوع و مختل کردن زندگی مردم و ایجاد بیماری‌های مختلف منتهی شوند.
متأسفانه به خاطر کم‌کاری و بی‌توجهی وزارت نیرو و زیرمجموعه آن در معاونت آب و آبفا در اکثر شهرستان‌ها به خاطر عدم ایجاد شبکه فاضلاب، ساخته نشدن تصفیه‌خانه‌های مجهز و به تبع آن تصفیه نشدن استاندارد فاضلاب‌ها، عدم‌لایروبی صحیح و بی‌توجهی به نحوه درست جمع‌آوری زباله‌ها، فاضلاب‌ها به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم تبدیل شده‌است و حالا کار به جایی رسیده که یا بیرون زده و شهر را به گند می‌کشند یا اگر در زیرزمین هستند هم بوی نامطبوع آن‌ها آنقدر زیاد است که زندگی معمولی مردم را به چالش بکشد.

مسئولان: مردم همکاری کنند!
اگر کمی جرئت داشته باشیم باید اولین دلیل بروز هر مشکل در هر حوزه‌ای را در مدیریت‌های ضعیفی جست‌وجو کنیم که به خاطر حضور افراد ناکارآمد، نه تنها کاری نمی‌دانند و نمی‌توانند انجام دهند، بلکه در کنار هدر دادن منابع مالی و بودجه و اعتبارات، دردی بر درد مردم می‌افزایند.
به عنوان مثال وقتی بوی بسیار نامطبوع فاضلاب در بندرعباس باعث شد تا مردم تصمیم به ترک شهر بگیرند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان حدود یک هفته پیش در جلسه بررسی علل بروز بوی نامطبوع گفته بود: «بوی نامطبوعی که در سطح شهر بندرعباس منتشر شده با پیگیری‌های صورت گرفته و اعمال تدابیر لازم در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.»

رضا مدرس ادامه داده بود: «برای رفع این معضل نیاز به فرهنگ‌سازی و همکاری مردم است، مردم می‌توانند با جلوگیری از ورود روان پساب خانگی در کوچه‌ها در مطلوب‌سازی فضای پیرامون خود ما را یاری کنند.» حرف‌هایی که نشان می‌دهد معاون استاندار نه برنامه‌ای دارد و نه طرحی که حداقل با صحبت کردن در مورد آن مردم را به مشارکت دعوت کند. اینکه نیاز به فرهنگسازی است و آب‌ها به کوچه هدایت نشوند، گفتن ندارد، چون مردم می‌بینند و می‌دانند چه اتفاقی می‌افتد. اما استانداری و شهرداری و شورای شهر و ده‌ها معاونت و مجموعه حقوق‌بگیر آن‌ها چه طرحی برای رفع این معضل دارند و در بدترین حالت، چه کمکی برای این فرهنگسازی و نیامدن پساب‌های خانگی به کوچه و خیابان می‌کنند؟

حرف‌های بی‌خاصیت مسئولان
ناگفته نماند معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور هم اوایل همین هفته در سفر یکروزه خود به استان هرمزگان، از تأسیسات آب و فاضلاب شهر بندرعباس بازدید کرد و مثل همه مسئولان دیگر حرف‌های تکراری زد و رفت.
حمیدرضا کشفی گفت: «با توجه به حجم فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه باید کار بازسازی و توسعه این تصفیه‌خانه در یک برنامه زمان‌بندی مشخص و مدون انجام می‌شد که متأسفانه به دلایل مختلف، این طرح با برنامه زمان‌بندی مصوب پیش نرفت که بخشی از آن به شرایط کلی مالی در کشور و بخشی دیگر نیز به مباحثی که پیمانکار در روند اجرای کار داشته، برمی‌گردد!»
حرف‌هایی که به سختی راه و خستگی آمدن و رفتن این مسئول نمی‌ارزید، چون این حرف را در دفترش واقع در پایتخت هم می‌توانست بگوید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار