کد خبر: 982717
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
مقام معظم رهبری با درخواست وزیر کشور مبنی بر تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به منظور حل بحران سیل و پس‌زدگی فاضلاب در اهواز موافقت کردند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با وجود این بنا به تأکید رئیس ستاد مدیریت بحران مشکل فاضلاب و دفع آب‌های سطحی در مدت یک یا دو سال ایجاد نشده و پنج تا شش سال نیاز است تا بتوان با تخصیص اعتبارات مشکل را برطرف کرد. این در حالی است که امام جمعه اهواز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه از اعتبار کلان اختصاص یافته از سوی بانک جهانی در اوایل دهه ۸۰ برای رفع مشکل فاضلاب اهواز و برخی نقاط کشور سخن گفته بود؛ اعتباری که در اهواز هزینه نشد!

بحران پشت بحران. خوزستان نماد مقاومت ایران هنوز از سیل فروردین ماه قد راست نکرده که حالا با یک بارندگی با بحران سیل و پس‌زدگی فاضلاب مواجه شده است. هرچند اوضاع بحرانی مردم کوت عبدالله تا حدودی کنترل شده، اما هنوز زندگی مردم مناطق آبگرفته سر و سامان ندارد. حالا آنطور که رئیس ستاد مدیریت بحران کشور خبر می‌دهد، رهبر معظم انقلاب با درخواست وزیر کشور مبنی بر تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل فاضلاب اهواز موافقت کردند. اسماعیل نجار با اعلام این خبر ابراز امیدواری می‌کند با تخصیص این اعتبار بتوان اهواز را از این وضعیت نجات داد.

علل بحران خوزستان از زبان رئیس ستاد مدیریت بحران
با فروکش کردن بحرانی‌ترین روز‌های مردم خوزستان، به خصوص مردم کارون حالا کم کم مسئولان هم به منطقه سر می‌زنند تا اوضاع را از نزدیک بررسی کنند. روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور به‌منظور بازدید از مناطق آبگرفته شهرستان‌های اهواز و کارون و دلجویی از مردم سیل‌زده، وارد
خوزستان شدند.

اسماعیل نجار در حاشیه بازدید از مناطق دچار آبگرفتگی اهواز، گفت‌: «تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها در سال‌های اخیر الگوی بارش‌ها را تغییر داده است، به طوری که ۲۵ آبان ماه در کمتر از سه ساعت، ۸۸ میلیمتر باران در اهواز بارید.»‌

وی نبود سیستم دفع آب‌های سطحی و جوابگو نبودن سیستم فاضلاب شهر را از دیگر دلایل آبگرفتگی اهواز اعلام کرد و افزود: «۱۷ نقطه شهر اهواز در این بارندگی دچار آبگرفتگی شد که با توجه به توپوگرافی شهر و واقع شدن شهرک دانشگاه و شهر کوت عبدالله به عنوان خط‌القعر اهواز، سبب شده بیشترین میزان آبگرفتگی در این مناطق باشد.»‌

۵ تا ۶ سال وقت برای برطرف کردن مشکل خوزستان
فقدان زیر‌ساخت‌های لازم برای مدیریت پسماند و آب‌های سطحی اصلی‌ترین اشکالی است که موجب شده خوزستان با یک بارش شدید دچار بحران آبگرفتگی شود، به گونه‌ای که به گفته معصومه خنفری، فرماندار شهرستان کارون برخی مناطق همچون شکاره یک تا سه متر زیر آب رفته و تخلیه شده است. وی ریشه مشکلات وخیم کوت عبدالله را علاوه بر فقدان شبکه دفع آب‌های سطحی، فقدان شبکه آب و فاضلاب عنوان کرده و گفته «منطقه‌ای که در کوت عبدالله زیر آب رفته در گذشته نیزار بوده و به دلیل خشکسالی و از بین رفتن کشاورزی و دامداری در روستا‌های اهواز، خرمشهر، شادگان و آبادان مردم روستا‌ها به این منطقه مهاجرت کردند و در نیزار ساخت‌و‌ساز انجام دادند، البته ساخت و ساز‌ها غیر مجاز نبوده و پروانه ساخت هم دارند، اما به دلیل عدم نظارت دقیق و رعایت نکردن اصول شهر‌سازی این منطقه به مرور زمان نشست کرده و سفره‌های زیر‌زمینی ارتفاع گرفتند.»

کسانی که کارون را به شهرستان تبدیل کردند  باید پاسخگو باشند
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم به مناطق آبگرفته خوزستان سر زد. وی در این بازدید ضمن دیدار صمیمی با ساکنان منازل آبگرفته در منطقه گاومیش آباد شهرستان کارون گفت: «به‌زودی برای ۱۲۰ خانوار دراین منطقه که لوازم خانگی آنان به زیر آب رفته و از بین رفته است وسایل مورد نیاز در تهران تهیه و ارسال می‌کنیم.» بنا به تأکید شمخانی کسانی که شهرستان کارون را به شهرستان تبدیل و زیر ساخته‌های آن را تهیه نکرده‌اند باید جوابگو باشند، زیرا با این‌کار شهرستان کارون از زیر نظر مرکز استان (اهواز) خارج شده و عملاً این شهرستان فاقد امکانات یک شهرستان است.

شمخانی ادامه داد: «باید به‌زودی زیر‌ساخت‌های شهرستان کارون کامل شود تا در مواقع بحرانی دچار این چنین حوادث ناگواری نباشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار