کد خبر: 980866
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
رئیس‌جمهور گفت: بودجه سال ۹۹، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است، این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که به‌رغم تحریم، ما کشور را اداره خواهیم کرد.
مهران ابراهیمیان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یک‌شنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور به مجلس بدون اشاره به جزئیات درآمدی بیشتر ترجیح داد تا بخش‌های خدماتی و هزینه‌ای را تشریح کند و گفت: همه تلاش ما این است که سختی‌ها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل تحمل باشد. اگر چه در سخنرانی بودجه‌ای رئیس‌جمهور به تولید توجه نشد، اما نکات مثبت قابل‌تأملی نیز داشت، از جمله اینکه وی خبر از حذف ۱۰۰ ردیف بودجه داد و بودجه ۹۹ را بر مبنای واقعیات اقتصادی از جمله تحریم‌های تحمیلی تشریح و برخلاف سال گذشته به منابع درآمدی خام‌فروشی کمتر اشاره کرد. رئیس دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: در سال گذشته تا اسفندماه شرایط ما از لحاظ اقتصادی بسیار نامساعد بود، از اسفند گذشته تقریباً اقتصاد ما مسیر و راه درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده کردیم. تورم ۵۲‌درصد نقطه به نقطه به ۲۷ درصد رسید و رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود، امیدواریم اقتصاد منهای نفت ما امسال مثبت باشد.

وی در تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: در بخش صنعت و صنایع بورسی ما در ماه‌های گذشته، رشد ۷/ ۳ درصد در تولید و ۵/ ۱۴‌درصد در ارزش و فروش داشته و این به این معناست که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور آغاز شده‌است. رئیس‌جمهور گفت: در این ماه‌های اخیر به هر استانی رفتم بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و معادل آن‌ها هم کلنگ‌زنی شد. این به معنای آن است که همه استان‌های ما در مسیر رشد اقتصادی است. فقط در آب و برق در شش ماهه دوم امسال ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد.

بودجه ۹۹ اداره کشور به‌رغم تحریم است
روحانی در ادامه به ویژگی‌های بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۹۹ مانند امسال، بودجه ایستادگی و استقامت برابر تحریم است. این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که به‌رغم تحریم، کشور را مخصوصاً از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد. وی افزود: تقریباً بودجه سال ۹۹ با شرایطی که پیش‌بینی کردیم، خیلی به نفت اتکا ندارد. روحانی گفت: اگر هم حاصل نشود، بودجه عمرانی ما جلو است، ۷۰هزار میلیارد تومان اعتبار بودجه عمرانی برای سال آینده مد‌نظر قرار گرفته‌است؛ از ابتدای دولت تدبیر و امید از ۱۱‌هزارمیلیارد تومان اعتبار در سال ۱۳۹۱ به تدریج به ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده رسیده‌ایم. یعنی در شش سال گذشته بیش از شش برابر شده‌است و امیدوارم در بخش عمرانی طرح‌هایی را که مد‌نظر است، اجرایی کنیم. وی خاطرنشان کرد: خودکفایی ما در زمینه غذایی در آغاز دولت یازدهم ۵۷‌درصد بوده‌است و امروز بالای ۷۳ درصد است. پیش‌بینی ما این است تا پایان سال آینده خودکفایی ما در مواد غذایی به ۸۲ درصد برسد.

روحانی گفت: تا پیش از دولت یازدهم کل ریل کشور حدود ۱۰هزار و اندی کیلومتر بوده‌است، اما امروز ۱۱‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر است و اگر با خط دوم و سوم محاسبه کنیم، طول آن حدود ۱۴‌هزار کیلومتر می‌شود که یک حرکت سریع و خوبی داشتیم و در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. در طول سال گذشته و امسال پنج استان را به ریل سراسری کشور متصل کردیم، برای سال آینده نیز امیدواریم راه آهن یزد – اقلید و رشت – بندر انزلی و چابهار – زاهدان تکمیل شود که امسال تلاش مضاعفی انجام داده‌ایم تا این مسیر تا آخر دولت دوازدهم به ثمر برسد که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

طرح سلامت ادامه می‌یابد
رئیس دولت دوازدهم افزود: طرح سلامت مانند گذشته در سال آینده هم به حول و قوه الهی ادامه می‌یابد. این طرح از افتخارات بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم است و ان‌شاءالله تا پایان دولت دوازدهم در کنار این طرح خواهیم بود. روحانی عنوان کرد: در آغاز دولت یازدهم همه تخت‌های بیمارستانی اعم از تخت بستری، تخت اورژانس، تخت موقت، ۹۶ هزار تخت در سراسر کشور بود که تا پایان سال ۱۳۱ هزار تخت بیمارستانی و تا پایان سال ۹۹ به جای ۹۶ هزار، ان‌شاءالله ۱۳۷ هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت. رئیس دولت دوازدهم گفت: همانطور که می‌دانید از لحاظ پرداخت، ۳۷ درصد هزینه به گردن مردم بود، امروز به جای ۳۷ درصد در شهر ۱۰ درصد و در روستا ۵ درصد به عهده مردم است و این خدمت بزرگی است که طرح تحول سلامت انجام می‌دهد و ما این طرح تحول سلامت را ادامه می‌دهیم. روحانی اضافه کرد: می‌دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی هستند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده‌است. می‌دانیم در این شرایط صادرات و واردات جابه‌جایی پول و ارز ما در دنیا با مشکلات زیادی توأم است و می‌دانیم که در صادرات نفت با مشکلاتی مواجه هستیم، اما در عین حال تلاش ما این است که سختی معیشت مردم را کاهش بدهیم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که سختی‌ها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل‌تحمل باشد. به همین دلیل ما برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دادیم و برای بودجه سال ۹۹ هم برای کالا‌های اساسی اختصاص خواهیم داد.

روحانی گفت: می‌دانیم ارز چند نرخی و جلوگیری از سوءاستفاده و فساد چقدر مشکل است، اما در عین حال دولت تحمل می‌کند به خاطر اینکه مردم در فشار نباشند. بنابراین کالا‌های اساسی سال آینده همانند امروز و امسال باز هم به قیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. رئیس‌جمهور اضافه کرد: حتی کالا‌های غیراساسی هم با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه ما ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم. بنابر این تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.

حقوق کارمندان و مستمری بگیران ۱۵ درصد افزایش می‌یابد
روحانی افزود: در بودجه سال ۱۳۹۹ حقوق و مزایای مستمر کارکنان، بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود و مسئله مبارزه با فقر مطلق به عنوان یک مسئله مهمی که در چند سال گذشته در دولت دوازدهم آن را دنبال کردیم، امسال هم آن را با اعتباری بیشتری دنبال می‌کنیم. اعتبار لازم برای رتبه‌بندی معلمان در این بودجه پیش‌بینی شده‌است. مدیریت طرح‌های ملی را بخش بزرگ آن را به استان‌ها واگذار کردیم که مطالبه استان‌ها بود. وی گفت: مطالبه نمایندگان بود که درخواست داشتند که به استان‌ها واگذار شود بنابراین برای سال آینده ۶۵۰ طرح ملی به استان‌ها واگذار شده‌است.

روحانی افزود: مسئله گازسوز کردن خودرو‌های حمل و نقل عمومی از طرف دولت اعلام شد. ما در سال آینده آن را اجرا می‌کنیم و دولت بودجه آن را بر عهده می‌گیرد. وی ادامه داد: دولت برای کوچک‌سازی و عدم تصدی‌گری تلاش می‌کند، بنابراین دارایی‌های مازاد در سال آینده واگذار می‌شود. یکصد ردیف هزینه‌ای بودجه حذف و بودجه شرکت‌های دولتی امسال یک‌ماه زودتر تقدیم مجلس شده‌است.

رئیس‌جمهور گفت: در بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی ۲۰۰ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری خواهند کرد و۷۰ هزار میلیارد هم بودجه عمرانی است، بنابراین ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده اعم از دولت یا شرکت‌های دولتی در سال آینده سرمایه گذاری می‌کنند که باعث شکوفایی خواهد بود.

وی افزود: لایحه بودجه سال ۹۹ از حیث منابع و مصارف به میزان ۷/ ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است که منابع بودجه عمومی دولت ۸/ ۵۶۳ هزار میلیارد تومان است و منابع عمومی بودجه ما ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ در نظر گرفته شده‌است، درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها ۲/ ۷۹ هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده‌است و بودجه شرکت‌های دولتی حدود ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته که این لایحه بودجه طبق اصل ۵۲ قانون اساسی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، امیدواریم نمایندگان امسال در نیمه بهمن بودجه را تحویل دهند که آیین‌نامه اجرایی را تا قبل از پایان سال نهایی کنیم.

شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم بی‌نیاز خارج شوند
روحانی با تأکید بر اینکه مسیر صحیحی در اقتصاد کشور شروع شده‌است، افزود: از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریباً ۲۰ برابر شده‌است و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند و اخیراً هم مقام معظم رهبری دستوری در این زمینه دادند که در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم.

حاشیه از مجلس
گفتنی است که حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس با حواشی زیر همراه بود:

برخلاف تصور علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس که شب گذشته در توئیتی پیش‌بینی کرده‌بود، مخالفان دولت اعتراض‌های شدیدی را برای موضوع بنزین به رئیس‌جمهور داشته باشند و فضای مجلس را ناآرام کنند، مجلس آرام بود.

زمانی که حسن روحانی طبق قانون برای استفاده از وقت یک‌ساعته خود به منظور ارائه گزارش لایحه بودجه پشت تریبون قرار گرفت، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، خطاب به علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه و با صدای بلند گفت: «آقای رحیمی از بنزین چه خبر؟»

صحبت‌های رئیس‌جمهور از نیمه گذشته بود که مجلس رفته‌رفته نظم خود را از دست می‌داد، به طوری که صندلی‌های پشت مهمانان دولت کمی شلوغ شد و نمایندگان برای رایزنی به سمت صندلی‌های اعضای دولت می‌رفتند.

وقتی رئیس‌جمهور در ارائه گزارش خود به بخش رسیدگی به مدارس کشور و موضوع گرمایش و امنیت آن در فصل سرما رسید و مطالبی را مطرح کرد، قاسم احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر و چالوس از جای خود بلند شد و با صدای بلند رئیس‌جمهور را مورد خطاب قرار داد و گفت: این‌هایی که می‌گویید اجرایی می‌شود؟

مهم‌ترین ارقام بودجه
علاوه بر سخنان رئیس‌جمهور و ارقام کلی، اما برخی ارقام مهم مندرج در بودجه در زیر می‌آید:

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت، منابع ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی برای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۹ پیش‌بینی شده که بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان آن به صورت یارانه نقدی و حمایت معیشتی پرداخت خواهد شد.

در حالی که در سنوات قبل در ردیف ۱۶۰۱۳۹ درآمدی با عنوان ما‌به‌التفاوت نرخ فروش ارز حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی درج می‌شد، در لایحه بودجه سال ۹۹ به مانند لایحه بودجه سال ۹۸ این ردیف از دید عموم حذف شده‌است.

تمامی دستگاه‌های دولتی اعتبارات هزینه‌ای میلیاردی دارند، وزارت نفت تنها ۲۰ میلیون تومان اعتبار هزینه‌ای برای خود دارد که مطمئناً هزینه‌های جاری مربوط به اعتبارات هزینه‌ای دستگاهی وزارت نفت، بسیار بیش از این رقم خواهد بود و این رقم شاید هزینه چند روز دفتر آقای وزیر هم نباشد.

بر اساس لایحه بودجه ۹۹ کل کشور عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان و عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره ۱۳۲ هزار تومان پیش‌بینی شده‌است.

بودجه شرکت‌های دولتی (۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان) حدود ۵/۳ برابر بودجه دولت (منابع عمومی- ۵/۴۸۴ هزار میلیارد تومان) است.

دولت برای سال آینده پیش‌بینی فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی کرده‌است. همچنین منابع حاصل از صندوق توسعه ملی که ناشی از کاهش سهم ۳۶ درصد به ۲۰ درصد است بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه در بودجه تعیین شده‌است.

درآمد‌های مالیاتی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌است.

سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت این قانون معادل ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده‌است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
0
جناب روحانی متاسفم.. مردم و مملکت را به خاک سیاه نشاندی طوریکه رفتی از روسیه برای کسری بودجه وام بگیری.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار