کد خبر: 1207078
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
شخصیت‌ها و چهره‌های محتلف سیاسی با تقبیح کلید واژه «تحریم انتخابات»، آن را نتیجه دشمنیِ دشمنان ملت ایران با انتخابات دانستند.

اختصاصی جوان آنلاین، دشمنان ما همیشه «نه به انتخابات» و «تحریم انتخابات» را در دستورکار قرار دادند و اگر هم موفق نشوند، پس از انتخابات، زیر سوال بردن نتایج آن را پیگیری می‌کنند؛ همان کاری که در جریان فتنه سال ۱۳۸۸ انجام شد، بعد از انتخابات بزرگ و آبرویی که برای ملت ایران فراهم شد، خطرناک‌ترین فتنه بعد از انقلاب به دست نفوذی‌ها و عناصر ساده‌لوح رخ داد و ملت ایران را به تعبیری به لبه پرتگاه برد و انقلاب را در شرایط بسیار خطرناکی قرار داد.
این سخنان را حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران بیان کرده است و در ادامه این رویکرد، معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید دارد که: ایده «تحریم انتخابات» استمرار نقشه دشمن در تضعیف ایران است که متاسفانه برخی جریانات سیاسی نیز تصور می‌کنند با سیاه‌نمایی می‌توانند رای مردم را به سمت خود جلب کنند.
محمد دهقان در نشست شورای معاونان معاونت حقوقی رئیس جمهور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری انتخابات پرشور در پایان سال، گفت: بیانات رهبر انقلاب راه را برای گروه‌های سیاسی معتقد به نظام برای ایجاد مشارکت پرشور در انتخابات هموار می‌کند.
معاون حقوقی رئیس جمهور، مشارکت مردمی در انتخابات را اصلی‌ترین راه حل مشکلات کشور دانست و تاکید کرد: معاونت حقوقی رئیس جمهور نیز وظیفه دارد در حدود اختیارات خود از هر اقدامی برای برگزاری انتخاباتی پرشور حمایت کند.
دهقان تصریح کرد: دولت سیزدهم در انتخابات آتی به عنوان یک کنش‌گر سیاسی ورود نخواهد داشت و ترکیب مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون گذار و ناظر باید توسط مردم و بر اساس سلیقه آن‌ها شکل بگیرد و دولت در این زمینه دخالتی ندارد.


انتخابات؛ بستری برای ناکامی دشمن
وی با اشاره به اینکه دولت فارغ از نتیجه، حضور مردم در پای صندوق‌ها را بسترساز ناکامی دشمنان و مخالفان و موجب تقویت امنیت کشور و باعث سرعت یافتن حل مشکلات ملت می‌داند، افزود: امروز همه شاهد هستند اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی و با روحیه‌ای جهادی برای پیشرفت و آبادانی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم تلاش می‌کنند و انتخابات پرشور نقش مهمی در تحقق خواسته‌های مردم دارد.
همچنین محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: موج‌سواری بر روی مشکلات کشور و دمیدن بر نارضایتی مردم و تحریم انتخابات نشان دهنده دست خالی برخی گروه‌های سیاسی برای حضور در انتخابات است که جز ایجاد شکاف و دو قطبی و تزریق یاس بیشتر به جامعه حاصلی نخواهد داشت.
وی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات گفت: یکی از اصول اولیه ارتقای مشارکت در انتخابات به رسمیت شناختن سلیقه‌های سیاسی متفاوت داخل کشور است که معتقد و ملتزم به نظام هستند. همچنین باید به آن‌ها برای حضور در انتخابات میدان داد.
وی ادامه داد: در کنار اهمیت ایجاد شرایطی برای حضور نامزد‌های طیف‌های مختلف سیاسی در کارزار انتخابات، اخلاق مداری و دردمندی کاندیدا‌ها برای حل مسائل کشور مولفه‌ای است که باعث ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در انتخابات می‌شود. وقتی مردم می‌بینند گروه یا جریانی دردمندانه برای حل مسائلشان تلاش می‌کند، به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

میزان استقبال
در میان، ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر در مرحله پیش‌ثبت‌نام و نهایی شدن ثبت‌نام توسط بیش از ۲۴ هزار نفر برای انتخابات مجلس دوازدهم نشان‌دهنده افزایش تمایل درونی به مشارکت سیاسی و برگزاری انتخاباتی رقابتی در اسفندماه بود با این حال تا پیش از بیانات هفته گذشته رهبر انقلاب به نظر می‌رسید این شور و تمایل بازتابی درخور در تحرک نیرو‌های سیاسی یا دست‌کم در بازنمایی آن نیافته است. چنانکه علی‌رغم برگزاری چند همایش سیاسی آنچه در رسانه‌ها به عنوان آینه فضای عمومی جامعه مشاهده می‌شد نماینگر نوعی رخوت در جریان‌های سیاسی بود که با فراهم آمدن زمینه‌های مشارکت حداکثری‌شان تناسب نداشت. همزمان آنچه در مطالب برخی رسانه‌ها القا می‌شد که گویا جریان برنده انتخابات یازدهم مجلس نیازی به برگزاری انتخابات پرشور نمی‌بیند و جناح بازنده در انتخابات قبلی نیز ناامید از راه یافتن به میدان رقابت ضرورتی به داشتن برنامه برای آن ندارد؛ ادعا‌هایی که نادرستی‌شان در همین چهار روزی که از تأکید رهبری بر ضرورت مشارکت قوی و پرشور و رقابت واقعی جناح‌ها به عنوان بخشی از خصوصیات انتخابات تراز در نظام جمهوری اسلامی نمایان شده است.
به عنوان نمونه، محمد هاشمی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما درباره برخی اظهاراتی پیرامون تحریم یا کنار کشیدن از انتخابات هم گفت: تحریم یا کناره‌گیری یا هر اسمی که روی آن گذاشته شود، رویکردی در جهت خلاف مبانی نظام جمهوری اسلامی و به زیان کشور است.
هاشمی با اشاره به این جمله امام خمینی (ره) که «میزان رأی ملت است» تصریح کرد: با توجه به تاکیدات ویژه بنیانگذار جمهوری اسلامی، هر نوع تحریم یا کاهش مشارکت، یا پیشگیری از حضور جناح‌ها در این میدان رقابت، به ضرر ایران خواهد بود. مبنای جمهوری اسلامی وجود انتخابات آزاد است تا مردم بتوانند از طریق نمایندگان در مجلس و دولت خواسته خود را مطرح کرده و از این طریق مشکلات را برطرف کنند.
وی با اشاره به مبانی دینی ضرورت حضور مردم در صحنه‌های سیاسی هم گفت: از منظر دین و اهل‌بیت هم موضوع حضور و نظارت مردم در امور مملکت مورد توجه ویژه است و عبارت «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» نشانه مشخص این توجه تفسیر می‌شود. در این حدیث «کلکمْ» خطاب به مردم است که باید ناظر و مسئول باشند.
فعال سیاسی اصلاح طلب و رییس اسبق شورای اصلاح طلبان آذربایجان شرقی هم تحریم انتخابات اسفند امسال از سوی هر طیف و جریان سیاسی را تقبیح کرد و گفت: تحریم عرصه انتخابات در حقیقت به معنی بی اعتنایی به آینده و سرنوشت کشور است.
احمد ظهیرنیا در گفتگو با ایرنا، افزود: کسانی که نسبت به انتخابات بی تفاوت هستند در واقع نه تنها به سرنوشت عمومی جامعه، که برای سرنوشت خود نیز اهمیت قایل نیستند، چون همه افراد که در ایران زندگی می‌کنند باید نسبت به آینده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود احساس مسوولیت کنند.
وی شرکت و همراهی برای تعیین سرنوشت کشور را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: بدون تردید مشارکت در عرصه انتخابات برای تعیین سرنوشت چند ساله کشور بسیار حائز اهمیت است و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود، هرچند انتقاداتی در زمینه‌های مختلف مثل عملکرد هیات‌های اجرایی وارد است؛ بنابراین گروه‌ها و جریانات سیاسی کشور با رد هرگونه تلاش بر تحریم انتخابات، مشغول تهیه لیست‌های انتخاباتی هستند و از هم اکنون باید امیدوار بود که مجلس دوازدهم از گروه‌های مختلف سیاسی نماینده داشته باشد، تاجاییکه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با رقابت جریان‌های مختلف سیاسی، مجلسی را تشکیل می‌دهد که توانمند و فراجناحی است.
اسماعیل حسین زهی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر چهار مولفه مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت برای برگزاری انتخابات پیش رو، بیان کرد: منویات مقام معظم رهبری فصل الخطاب برای تمام مسئولان است. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سبب می‌شود تا یک مجلس توانمند و کارآمد شکل بگیرد و در حوزه قانون گذاری و نظارت به شکل دقیقی گام بردارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار