کد خبر: 965960
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۸
یکی از نیاز‌های حیاتی در مناطق محروم، مربوط به بهداشت و درمان است. دوری از مراکز درمانی، نبود امکانات و عدم استقبال برخی از پزشکان برای حضور در این مناطق در کنار هزینه‌های بالای دارو و تجهیزات درمانی، از جمله معضلاتی است که ساکنان مناطق محروم کشور در استان‌های مختلف از آن رنج می‌برند.
سرويس ايران جوان آنلاين:‌ یکی از نیاز‌های حیاتی در مناطق محروم، مربوط به بهداشت و درمان است. دوری از مراکز درمانی، نبود امکانات و عدم استقبال برخی از پزشکان برای حضور در این مناطق در کنار هزینه‌های بالای دارو و تجهیزات درمانی، از جمله معضلاتی است که ساکنان مناطق محروم کشور در استان‌های مختلف از آن رنج می‌برند. حالا سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف عزم خود را جزم کرده‌اند تا با تأمین نیاز‌های بهداشت و درمان مناطق کم برخوردار به یاری نیازمندان بروند. در همین راستا و در شرایطی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری کوچ‌رو در سطح کشور خبر می‌دهد، بنیاد برکت ستاد اجرایی امام (ره) نیز در راستای خدمت‌رسانی به محرومان با تحت پوشش قراردادن بیمه درمان تکمیلی ۲۰۰ هزار نفر از ایتام و مددجویان و کمک به درمان ۵۵۰۰ زوج نابارور در مناطق محروم و روستایی مراسم جشن تولد ۵۰۰ نوزاد را برگزار کرد.

هزینه بالای درمانی، در کنار دوری مسافت و عدم حضور برخی از پزشکان در این مناطق و کمبود امکانات دارویی سبب شده تا مناطق روستایی، عشایری و محروم در این زمینه با معضلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند. در حال حاضر سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و برخی از مناطق لرستان و خوزستان جزو استان‌هایی به‌شمار می‌روند که در این زمینه به شدت نیازمند حمایت هستند. در سال‌های اخیر ارتش، سپاه و بسیج با بکار‌گیری تمامی امکانات درمانی و دارویی خود با حضور در این مناطق که بعضاً به ایجاد بیمارستان صحرایی نیز منجر شده است توانسته‌اند در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهند که می‌توان به ایجاد تعداد قابل توجهی از بیمارستان‌های صحرایی در مناطق محروم اشاره کرد. این در حالی است که بسیج سازندگی، فقط در طول چندسال گذشته بیش از ۱۱ هزار پزشک عمومی و متخصص که شامل یک هزار و ۶۰۰ تیم عمومی و تخصصی بوده است را برای معاینه و درمان به مناطق محروم کشور اعزام کرده، که این افراد موفق به درمان بیش از ۱۰۰ هزار نفر به صورت کاملاً رایگان شده‌اند.

از خانه بهداشت تا درمان ناباروران

در کنار اقداماتی که ارتش و سپاه و بسیج در زمینه درمان محرومان در طول سال‌های اخیر انجام داده‌اند، وزارت بهداشت و بنیاد برکت نیز موفق شدند تا گام‌های خوبی را در این رابطه انجام دهند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود محرومیت‌های درمانی در مناطق محروم کشور خصوصاً جامعه روستایی و عشایری که از حداقل امکانات درمانی برخوردارند، می‌گوید: «به منظور دادن خدمات درمانی اولیه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری کوچ‌رو در سطح کشور راه‌اندازی کرده است.»
سعید نمکی با اشاره به اقدامات انجام شده در برخی از مناطق می‌افزاید: «هم اکنون در حال راه‌اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری کوچ‌رو در سطح کشور هستیم، کاری که تاکنون انجام نشده است.» استقرار یک کانکس و یک بهورز در چادر‌های عشایری و ایجاد یک پنل خورشیدی که بتوان دارو‌ها را در درون یخچال نگهداری کرد از جمله امکاناتی است که در مناطق کوچ‌رو فراهم شده است، به طوری که هم اکنون این بهورز بایستی مراقبت و کنترل فشار خون افراد باردار و پرریسک و مراقبت از کودکان عشایری و... را انجام دهد. این در حالی است که مجموع هزینه احداث این ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری در سطح کشور، کمتر از هزینه لازم برای تأمین هشت تخت بیمارستانی است. به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرونده الکترونیک سلامت در این مناطق مستقر شده و علاوه بر آن سیستم ارجاع و پزشک خانواده نیز اضافه شده است که در این رابطه می‌توان ازاستان مرکزی به عنوان یکی از پایلوت‌های اصلی استقرار این سیستم در سطح کشور نام برد.

پرداخت هزینه درمان نازایی

در میان سازمان‌های مردم نهاد که برای رفع مشکلات مناطق محروم روستایی و عشایری اقدامات خوبی را انجام داده‌اند باید به بنیاد برکت ستاد اجرایی امام (ره) اشاره کرد. این بنیاد در حوزه‌های وسیعی به جهت خدمت‌رسانی به محرومان، به‌خصوص در مناطق روستایی و عشایری فعالیت دارد که از جمله می‌توان به اشتغال و کارآفرینی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی، توسعه فضا‌های آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت، انجام امور عمرانی و زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی مذهبی، توسعه خدمات بیمه‌ای و ساخت بیمارستان و مراکز بهداشت و درمان به منظور افزایش دسترسی آحاد جامعه، به‌ویژه هموطنان ساکن مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد. در این میان با توجه به اهمیت داشتن جمعیت جوان که در حال حاضر ایران از جمله کشور‌هایی است که به سوی پیر شدن جمعیت پیش می‌رود، این مهم از اهمیت خاصی برخوردار است، با این حال هزینه بالای درمان ناباروری موجب شده تا برخی از زوج‌های جوان در مناطق محروم از داشتن فرزند محروم باشند، موضوعی که با ورود بنیاد برکت به آن اقدامات خوبی در این رابطه انجام گرفته است که می‌توان به پوشش بیمه درمان تکمیلی ۲۰۰هزار نفر از ایتام و مددجویان در قالب طرح «برکت مهدوی» و کمک به درمان ۵۵۰۰ زوج نابارور در مناطق محروم و روستایی که منجر به تولد ۵۰۰ نوزاد در قالب طرح «برکت خانواده» شده، می‌توان اشاره کرد.
این در حالی است که ساخت و تکمیل ۱۱بیمارستان و ۲۰۰ مرکز جامع سلامت و مراکز بهداشت و درمان در ۶۰۰ نقطه روستایی کشور از جمله گام‌های بلند بنیاد برکت برای حل معضل درمان در مناطق محروم ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار