کد خبر: 964332
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۲
با صدور مجوز احداث و تخصیص تسهیلات بدون نوبت
چندسالی می‌شود که تاریخ انقضای کشت سنتی محصولات کشاورزی به اتمام رسیده و کارشناسان بهترین جایگزین را کشت گلخانه‌ای عنوان کرده‌اند.
سرویس ایران جوان آنلاین: زز گلخانه‌هایی که با توجه به توسعه چندساله‌شان در استان‌های مختلف، اکنون به ۱۶ هزار هکتار رسیده‌اند و حالا مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از صدور یک هفته‌ای مجوز برای احداث و تخصیص تسهیلات بدون نوبت به متقاضیان خبر می‌دهد. بنابر این در صورتی که قرار باشد کشت گلخانه‌ای به هدف‌گذاری ۶۴ هزار هکتاری‌اش در سال ۱۴۰۴ دست یابد ضروری است حمایت‌هایی از این دست از سوی مسئولان انجام بگیرد.

قرار است تا ۴ سال دیگر وسعت گلخانه‌های سطح استان‌ها که اکنون به ۱۶ هزار هکتار رسیده است به ۶۴ هزار هکتار افزایش یابد. توسعه‌ای که به طور حتم بدون حمایت و پشتیبانی متولیان در اختصاص تسهیلات و صدور مجوز برای احداث گلخانه‌ها دور از دسترس خواهد بود. از همین‌رو به تازگی مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از تخصیص تسهیلات بدون نوبت به متقاضیانی که می‌خواهند گلخانه ایجاد کنند، خبر می‌دهد و می‌گوید: «گسترش تولید محصولات گلخانه‌ای، گامی اساسی در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی محسوب می‌شود و در حال حاضر، ۱۲۹ واحد گلخانه‌ای در سطحی بالغ بر ۳۴ هکتار به تولید محصولات گلخانه‌ای در استان اشتغال دارند.» بهنام اوجاقلو اضافه می‌کند: «در شیوه‌نامه جدیدی که از طرف وزیر جهادکشاورزی ابلاغ شده است، بسیاری از موانع قانونی صدور مجوز تأسیس گلخانه‌ها برداشته شده و با اجرای فرآیند جدید صدور پروانه تأسیس در استان، مدت زمان سه ماهه پیش‌بینی شده در دستورالعمل پیشین به ۳۰ تا ۴۰ روز کاهش پیدا کرده است.» به گفته این مقام استانی برای حمایت از متقاضیان احداث گلخانه و سرمایه‌گذاران کلان در این حوزه، تسهیلات بدون سقف و بدون نوبت در استان زنجان اعطا می‌شود. گفتنی است که امسال احداث ۱۲۰ هکتار گلخانه در استان ابلاغ شده است که ۵۰ هکتار از آن بر عهده مدیریت باغبانی سازمان و مابقی بر عهده شرکت شهرک‌های کشاورزی استان است.
 
گلخانه‌ها در مسیر توسعه

مضاعف بر استان زنجان، در مناطق دیگر کشور همچون استان فارس، بوشهر، کرمان و ... نیز قرار است اهدای تسهیلات بدون نوبت و صدور بدون دردسر مجوز احداث گلخانه انجام شود. چراکه در خیلی از این استان‌ها نه تنها کشاورزی سنتی سودآور نخواهد بود، بلکه به دلیل منابع محدودی همچون آب نیز ممکن است زیان ده هم شوند. البته این تنها مزیت گلخانه‌ها نیست و براساس گفته کارشناسان محصولات گلخانه‌ای با کمترین خسارت ناشی از کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی، طوفان و ... تولید می‌شوند. از همین‌رو گلخانه‌ها علاوه بر ظرفیت بالای تولید و اشتغالزایی که دارند هزینه‌های تولید و خسارات ناشی از شیوه‌های سنتی را هم کاهش می‌دهند. در این راستا حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تأکید می‌کند: «توسعه کشت‌های گلخانه‌ای مهم‌ترین راه نجات کشاورزی استان در شرایط فعلی است.» گفتنی است که در برنامه چندساله دولت که قرار است وسعت گلخانه‌ها به ۶۴ هزار هکتار افزایش یابد، استان فارس با ۷ هزار هکتار بیشترین سهم در این زمینه را دارد. به گفته پژمان، گلخانه یک صنعت زود بازده است که در شرایط فعلی علاوه بر تأمین نیاز غذایی داخل کشور، زمینه صادرات غیرنفتی و خروج از درآمد تک محصولی را نیز فراهم می‌کند. ولی‌الله بنی عامری، مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر بیان می‌کند: «با توجه به اینکه استان بوشهر به شدت تحت تأثیرخشکسالی، کم آبی، آب‌های نامتعارف، حرکت منابع آبی به سمت شور شدن کاهش مبادی آب شیرین و افزایش سطح تبخیر قرار دارد چاره‌ای به جز حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای که منجر به صرفه‌جویی آب، افزایش عملکرد و اشتغال می‌شود، ندارند.» از همین رو توسعه گلخانه‌ها در سراسر استان‌های کشور با توجه به اینکه عمده اشتغال استان‌ها هم با فعالیت‌های کشاورزی تأمین می‌شود امری ضروری و اقتصادی به حساب می‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار