کد خبر: 957103
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۳
حاشیه‌ای بر انتشار مجموعه ۹ جلدی «تفسیر آفتاب»
شاهد توحیدی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: بی‌تردید امام خمینی (ره) را باید احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) در عصر حاضر قلمداد کرد. پیشبرد انقلاب اسلامی که طراح و معمار کبیر آن، حضرت امام (ره) بوده است، جز با ادامه راه آن بزرگوار و ترسیم علمی طرح و نظری که ایشان ارائه نموده‌اند، میسر نمی‌گردد. به همین جهت، اندیشه آن بزرگوار را باید در نسل سوم انقلاب‌ـ که میراثدار آن به شمار می‌آیند‌ـ زنده نگه داشت. آشنایی با این اندیشه، عمل به آموزه‌های حضرت امام (ره) و مطالبه آرمان‌های مدنظر آن بزرگوار، سازوکاری است که علاوه بر تقویت معنوی نسل جوان، توانمندی‌های فکری و اجرایی ایشان را نیز عینیت و جهت می‌بخشد. نسل جوان امروز و نسل سوم انقلاب، نحوه شکل‌گیری انقلاب اسلامی، طرح شعار‌ها و ارزش‌های انقلابی و اسلامی آن دوره و نیز حضور متفکران و یاران انقلاب و به خصوص بنیانگذار آن، حضرت امام (ره) را درک نکرده‌اند. از طرفی دشمنان خارجی و عوامل نفوذی آنان در داخل از هیچ تلاشی برای آن که این نسل را از هویت اسلامی و انقلابی خویش تهی سازند فروگذار نکرده و سعی می‌کنند با شگرد‌های گوناگون، فرهنگ غیراسلامی و بیگانه را در این کشور و به ویژه میان نسل جوان روشنفکر و دانشگاهی رواج دهند تا به گمان خویش! نظام اسلامی را تضعیف نمایند.

ضرورت توجه به اندیشه امام (ره) در سال‌های اخیر بیش از پیش روشن گردیده است. در بیان مظلومیت اندیشه امام و غفلت نیرو‌های انقلابی از نهادینه کردن آرمان‌های آن بزرگمرد همین بس که در ماجرای فتنه ۸۸ و پس از آن، افراد و گروه‌هایی که صراحتاً به تقابل با آرمان‌های امام خمینی (ره) و ارزش‌های انقلاب اسلامی پرداختند، با وقاحت تمام، خود را پیرو و حامی اندیشه و راه امام و خط امام معرفی کردند. اما اینکه مخالفان علمی راه امام به خود جسارت می‌دهند پشت نام و نشان ایشان سنگر بگیرند، جز به خاطر غفلت و کم‌کاری نیرو‌های فکری انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگ‌سازی و تبیین آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل به خصوص برای نسل جوان جامعه نیست. سیر اندیشه و گفتار امام خمینی (ره) در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی علاوه بر ارائه آشنایی لازم با ارزش‌ها و اهداف اسلامی و حتی تحلیل تاریخ انقلاب، می‌تواند نظام فکری منسجمی برای تحلیل و بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی با مبنای اسلامی برای مخاطبان ایجاد نماید. اندیشه حضرت امام (ره) به شکل ویژه در گفتار، نوشتار و سیره علمی ایشان نمود یافته است. مجموعه صحیفه امام (ره) که گردآوری سخنان، نامه‌ها و پیام‌های حضرت امام (ره) است با توجه به اهمیت و جامعیت، دستمایه بسیار مناسبی برای آشنایی با اندیشه ایشان است.

مجموعه‌ای که در معرفی آن سخن می‌رود، تلاش دارد تا در راستای ترویج آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل (ره) مباحثی ارائه کند. محتوای این مجموعه عبارت است از سیر زندگی، گفتار و رفتار امام خمینی (ره) که در بستر تاریخی آن ذکر شده است. از آنجا که سخنان حضرت امام (ره) در فضای اجتماعی و سیاسی خاص خود و در دوران تکوین و اعتلای انقلاب اسلامی ارائه شده است، برای تحلیل و توجه به عمق آن، ناگزیر از آشنایی با وقایع تاریخی و اجتماعی همزمان با ارائه این سخنان هستیم. از این رو در کنار مطالعه صحیفه امام، مطالعه تاریخ انقلاب ضرورت می‌یابد. ضمن اینکه آشنایی با انقلاب اسلامی، حوادث و جریان‌های آن نیز برای نسل جوان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مجموعه تلاش شده است که علاوه بر حفظ روند تاریخ زندگی، مبارزات امام خمینی (ره)، سیر تکوین انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی‌ـ اجتماعی ایشان نیز به صورت منسجم ارائه گردد لذا علاوه بر مطالب صحیفه امام به دیگر آثار سیاسی اجتماعی ایشان که در شناخت اندیشه این بزرگوار نقش بسزایی دارند نیز اشاره شده است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «کشف الاسرار»، «تحریر‌الوسیله» و «ولایت فقیه» اشاره نمود. همچنین برای آشنایی مخاطب با سیره علمی امام خمینی (ره) در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و علمی تلاش شده است از خاطرات و مطالب متنوع در لابه‌لای سیر تاریخی بیانات و مواضع امام استفاده شود تا بدین وسیله تا حدی که در توان این نوشتار است، جامعیت ابعاد وجودی امام خمینی (ره) مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار