کد خبر: 954837
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۱
بازخوانی جهاد خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در بحبوحه سیلاب‌ها
پس از وقوع سیل در محدوده سرپل ذهاب و گیلان‌غرب، بیش از هفت گروه جهادی با ظرفیت ۳۰۰نفر خدمت‌رسانی کردند. این گروه‌ها، کانکس‌هایی که در مسیر سیل قرار گرفته بودند را جابه‌جا کرده و افراد را در چادر‌ها و اماکن ورزشی و عمومی اسکان دادند.
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: اگرچه بارش سنگین باران در برخی مناطق سیل‌زده متوقف شده ولی کار و فعالیت گروه‌ها و دانشجویان جهادی هنوز تمام نشده و این گروه‌ها در کنار نیرو‌های مسلح و سایر گروه‌های امدادی با قدرت بیشتری در تلاش هستند تا باری از روی دوش مردم مناطق سیل‌زده بردارند. گروه‌های جهادی به‌عنوان یکی از مؤثرترین و کارآمدترین نیرو‌های مردمی همواره به‌صورت داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، توفان و... نقش مهمی را ایفا نموده و خدمات متنوعی را به آسیب‌دیدگان ارائه داده‌اند. گروه‌هایی که هم‌اکنون با تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته در مناطق سیل‌زده حضور دارند و بنا به گفته جهادگران در پاسخ به منویات رهبر انقلاب اقدامات لازم را تا رفع کامل مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه می‌دهند و در این مناطق می‌مانند تا روزی که مشکلی باقی نمانده باشد.

سال جدید روز‌های نخستینش را آغاز می‌کرد که بارش‌های سیل‌آسا شروع شد. بارش‌هایی که از استان‌های شمالی آغاز شد و کم‌کم چندین استان در مرکز و جنوب کشور را هم فراگرفت. از همان روز‌های اول خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی به سیل‌زدگان نیز شروع شد و چتر خدمات جهادگران بسیجی هر لحظه گسترده‌تر و حضور آن‌ها در مناطق خدمت‌رسانی پررنگ و پررنگ‌تر شد. هنوز چند روز نگذشته بود که با اعزام ۱۰۰۰ گروه جهادی به مناطق آسیب‌دیده گلستان و مازندران و در دستور کار قرار گرفتن ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای سیل‌زدگان توسط بسیج سازندگی مهر تأییدی بر توانایی و قدرت نیرو‌ها و جهادگران بسیجی زده شد. بعد از آن فارس و لرستان و خوزستان هم تحت پوشش خدمات گروه‌های جهادی قرار گفتند.
هر چند هنوز هم جهادگران در استان‌های سیل‌زده حضور دارند و مثل همیشه تا آخرین لحظه نیاز هموطنان به خدمات آنها، پا پس نمی‌کشند، اما در این گزارش سعی شده تا میزان و نحوه خدمات‌رسانی جهادگران تا به امروز مورد بررسی قرار گیرد.

تبدیل مازندران و گلستان به دریاچه

پس از وقوع سیل در شهرستان‌های میاندورود، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، ساری، بابلسر، سیمرغ و برف‌گرفتگی در شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و نکا، بیش از ۲۸۵ گروه جهادی از اقشار مختلف محلات، طلاب، دانشجویی، دانش‌آموزی و گردان‌های لشکر عملیاتی و همچنین گروه‌های جهادی از استان‌های گیلان، تهران، زنجان، اردبیل و سمنان با ظرفیت ۴۵۳۰ جهادگر خدمت‌رسانی خود به مازنی‌ها را شروع کردند. آگاه‌سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، توزیع بیش از ۳۰هزار بطری آب معدنی، ۲۲۸۳۰ پرس غذای گرم، ۴۱۷۰ تخته پتو، ۲۱۲۸۰ قوطی کنسرو، ۶ هزار مترمربع موکت و ۲۸۲ کیسه آرد، در بین سیل‌زدگان، لایروبی ۳۳۱۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، به‌کارگیری ۸۷ دستگاه کف‌کش و ۶۰ دستگاه لجن‌کش و ۸۴ دستگاه ماشین‌آلات مهندسی و ۱۲دستگاه تانکر آب، به‌کارگیری ۶۸ پزشک عمومی در قالب ۲۴ تیم پزشکی در مناطق سیل‌زده، برگزاری ۱۷۶ برنامه‌های فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، فضاسازی محیطی ۱۳۲ مورد، تقویت سیل‌بند و دیواره‌های رودخانه و کمک به بازگشایی ۱۰ راه مواصلاتی و ایجاد هفت پل روستایی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه‌های جهادی در این استان است.

اما وقتی باران به گلستان رسید، عمق فاجعه بیشتر شد و با وقوع سیل در شهرستان‌های آق‌قلا، گمیشان، گنبد کاووس، سیمین‌شهر، خواجه‌نفس، مراوه‌تپه و کلاله مشخص شد که گلستانی‌ها به شدت نیازمند کمک هستند. از همان لحظات اول گروه‌های جهادی عازم این استان شدند و تاکنون بیش از ۵۹۱ گروه جهادی و تیم خدمت‌رسان از اقشار مختلف محلات، طلاب، دانشجویی، دانش‌آموزی و گردان‌های امام علی (ع) و امام حسین (ع) و ۸۰ گروه جهادی از استان‌های تهران بزرگ، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، قزوین، البرز، خراسان رضوی و همدان با ظرفیت ۱۰۶۹۵ جهادگر به این استان اعزام شده و خدمت‌رسانی کردند. آگاه‌سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، شناسایی و پژوهش ۱۴ روستا و محله توسط گروه‌های دانشجویی، لایروبی ۳۲۰۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، اعزام ۲۹۴ پزشک در قالب ۳۴تیم پزشکی، برگزاری ۶۵ برنامه‌های فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، ۱۸۲ مورد فضاسازی محیطی، تشکیل شبکه و توزیع اقلام، تقویت سیل‌بند و دیواره‌های رودخانه گرگان‌رود، کمک به بازگشایی پنج راه مواصلاتی و ایجاد چهار پل روستایی و کمک به انتقال و اسکان ۱۵۰۰ نفر در برف مانده بین شاهرود و گلستان بخشی از خدماتی بود که جهادگران به گلستانی‌های سیل‌زده ارائه کردند.

ادامه آماده‌باش جهادگران در خوزستان

انگار باران به هر استانی که می‌رسید از تجربیات قبل استفاده کرده و با ریزش‌های بیشتر، نظاره‌گر تخریب خانه‌های بیشتر می‌شد. از لحظه شروع بارش‌ها و وقوع سیل در بخش‌های مختلف خوزستان «ستاد عملیاتی مقابله با بحران مرکز جهادی استان» تشکیل شد. در جلسۀ ابتدایی که با حضور ۵۰ گروه جهادی شهرستان اهواز و معاون سیاسی اجتماعی استان تشکیل شد، ۵ محور اصلی مشخص و پنج نمایندۀ جهادی به‌عنوان فرماندهان محور، از طریق استانداری به فرمانداران معرفی شدند. گروه‌های جهادی شهرستانی و مستقر، توسط فرماندهان محور‌ها سازماندهی شدند. همچنین بنا به درخواست فرمانده جهادی‌محور، ۵۰ گروه جهادی محلات و طلاب و دانشجویی با ظرفیت ۷۵۰ جهادگر به‌عنوان گروه‌های پشتیبانی وارد عمل شدند. نکته قابل توجه در این امر حالت واکنش‌سریع بودن گروه‌های پشتیبان است، به گونه‌ای که فاصلۀ زمانی درخواست فرمانده محور تا حضور کامل گروه بر روی نقطه نهایتاً دو ساعت بود. در شوش و حاشیه دز، تقویت سیل‌بند با گونی خاک، تخلیه روستا توسط قایق و...، ایجاد کمپ ۴۰ خانواری برای حاشیه دز و انتقال وسایل خانگی به پشت بام‌ها و تهیه ۱۵۰۰ متر پلاستیک سنگری جهت پوشاندن وسایل از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این منطقه بود. در اهواز و مسیر بامدژ، اعزام ۹ گروه جهادی از طلاب و محلات جهت تقویت سیل‌بند‌ها با گونی خاک، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ بزرگ بخشی از خدمات جهادگران به شمار می‌آید.

در سوسنگرد نیز اعزام شش گروه جهادی جهت تقویت سیل‌بند شهر و مدیریت معدن خاکبرداری، تقویت سیل‌بند اروندکنار و بازسازی دو پل ورودی دهستان نوآباد توسط گروه جهادی به‌وسیله لوله‌گذاری و ۵ هزار گونی خاک و آسفالت توسط بخشداری از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این منطقه به شمار می‌آید. البته هویزه و بخش رفیع را نباید فراموش کرد. جایی که دو گروه جهادی به حالت آماده‌باش مستقر هستند تا در صورت نیاز به مردم خدمات‌رسانی کنند.

شهر ادب و مسافران در راه مانده‌اش

پس از وقوع سیل در شهرک سعدی شیراز و روستا‌های اطراف آن، بیش از ۱۴۶گروه جهادی از شهرستان‌های مرودشت، زرقان، کوار، احمد ابن موسی و همچنین گروه‌های جهادی دانشجویی و عشایری با ظرفیت ۳۴۵۰ نفر خدمت‌رسانی کردند. توزیع ۲۶ هزار پرس غذا، ۱۷ هزار کنسرو، ۱۷ هزار تخته پتو، اسکان ۲۴۵۰۰ نفر مسافر و مردم منطقه، لایروبی ۱۲۸۵ منزل به همراه کوچه و مشاعات، سازماندهی و خدمات‌رسانی ۱۲۰ پایور در قالب ۱۰ گروه جهادی، انجام امور فنی خودرو ازجمله صافکاری و مکانیکی، امدادرسانی به مصدومین و انتقال از خطر سیل و ارسال بیش از ۵۴ خودرو سبک و سنگین از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این استان است که هرگز از اذهان پاک نخواهد شد.

لرستان و ویرانگرترین بارش‌ها

اما لرستان را باید جزو استان‌هایی به شمار آورد که از همان دقایق شروع بارش‌ها، خسارات زیادی متحمل شد. پس از وقوع سیل در محدوده پلدختر و الیگودرز و چگینی، بیش از ۱۵۰گروه جهادی از اقشار مختلف با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر خدمت‌رسانی کردند. همچنین تمام پادگان‌ها و تجهیزات قرارگاه خاتم همراه با نیرو و تجهیزات تیپ ۵۷گروه تخصصی ۲۴ بعثت، گروه تخصصی ۲۳ توحید و گردان‌های بیت‌المقدس، گردان‌های امام حسین (ع) به عنوان معین شهرستان‌ها مشخص شدند. توزیع ۵ هزار پرس غذای گرم، ۵ هزار عدد کنسرو، ۵ هزار بطری آب معدنی و لایروبی ۵۹۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی در این استان است.

از کرمانشاه تا خراسان شمالی

پس از وقوع سیل در محدوده سرپل ذهاب و گیلان‌غرب، بیش از هفت گروه جهادی با ظرفیت ۳۰۰نفر خدمت‌رسانی کردند. این گروه‌ها، کانکس‌هایی که در مسیر سیل قرار گرفته بودند را جابه‌جا کرده و افراد را در چادر‌ها و اماکن ورزشی و عمومی اسکان دادند. البته در خراسان شمالی هم شرایط خیلی عادی نبود. پس از وقوع سیل در شهرستان‌های مانه و سملقان، دهستان شرین‌سو و دهستان‌های جرگلان، باغلق و حصارچه که منجر به تخریب راه‌های روستایی، پل‌های ارتباطی، خانه‌های مسکونی و آغل‌های روستایی و... شد، گروه‌های جهادی با تشکیل مجمع استان و شورای شهرستان تقسیم کار کردند و کلیه گروه‌های جهادی محله‌محور و ۴۰ گروه جهادی استان با ظرفیت ۱۲۰۰ جهادگر از روز‌های نخست خدمات‌رسانی را آغاز کردند. جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی شامل پتو، پلاستیک، مواد غذایی، آب معدنی، کنسروجات، برنج، نان و... توسط گروه‌های جهادی، آواربرداری ۲۵ منزل و پنج خانه دام، خروج وسایل مردم از خانه‌های سیل‌زده، نصب پلاستیک روی منازل و خانه دام‌های آسیب‌دیده یا در معرض آسیب جهت پیشگیری از تشدید بروز خطر از اقدامات اولیه گروه‌های جهادی بود. اما این پایان ماجرا نبود و بازگشایی چهار راه روستایی و لایروبی سه رودخانه از دیگر خدمات جهادگران در خراسان شمالی بود.

گفتنی است، گروه‌های جهادی هم‌اکنون با تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته در مناطق سیل‌زده حضور دارند و بنا به گفته جهادگران در پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب، اقدامات لازم را تا رفع تمام مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه می‌دهند و تا استقرار آرامش در این مناطق حضور خواهند داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار