کد خبر: 939451
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تا پایان امسال فوریت‌های امدادی برای کمک‌های ضرب‌الاجلی به نیازمندان و تعیین تکلیف آن‌ها راه‌اندازی می‌شود.
حوریه ملکی
سرویس ایران جوان آنلاین: هر چه شرایط اقتصادی جامعه بدتر می‌شود، صف‌های طولانی نوبت برای ورود به سازمان‌های حمایتی طویل‌تر. اما مسئله وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم همین سازمان‌های حمایتی هم با توجه به شرح وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند هنوز مناطقی را کشف می‌کنند که از کمترین امکانات رفاهی هم بی‌بهره هستند. با این حال کمیته امداد امام‌خمینی (ع) با تمام قوا تصمیم به رفع محرومیت و حمایت از نیازمندان گرفته. به طوری که به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده این کمیته در بسیاری موارد با اینکه هیچ تعریف بودجه و اعتباری صورت نگرفته، رئیس کمیته امداد دستور به پیگیری و رفع مشکلات محرومان می‌دهند. در همین رابطه طی چند ماه اخیر ۲۴۷ روستای بدون برق در کل کشور شناسایی شده و طی شهریور و مهر ماه تمام این روستا‌ها مجهز به منبع آب روستایی، سرویس بهداشتی و لوازم زندگی شدند و ۲ هزار و ۸۳۸ خانوار نیازمندشان تحت پوشش قرار گرفته است.

تا ابتدای دی ماه سال ۹۷ بیش از ۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۷۶۱ خانوار از سوی کمیته امداد کمک هزینه معیشت دریافت می‌کنند که از این تعداد یک‌میلیون و ۴۶۵ هزار سالمند و یک‌میلیون هم زن سرپرست خانوار هستند. البته پیش از این ۶۰ درصد این افراد سرپرست خانوار بودند که با برنامه‌ها و اجرای تبصره ۱۴ قانون نسبت جمعیتی تغییر کرد. همچنین در حال حاضر ۴۳۳ هزار دانش‌آموز و ۵۷ هزار دانشجو تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند و چتر حمایت امداد بر سر ۵۷ هزار بیمار صعب‌العلاج نیز باز است. اما یکی از کار‌های خوب کمیته امداد حمایت از خانواده‌های زندانیان است و در همین رابطه سرپرست ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر از خانواده‌هایی که تحت پوشش این نهاد هستند، زندانی بوده و به همین خاطر با تفاهمی که با سازمان زندان‌ها بسته شده، همسر و فرزندان زندانیان می‌توانند از خدمات امداد بهره ببرند. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به اینکه بیش از ۴۲ درصد از افراد تحت پوشش را خانواده‌های دو نفره تشکیل می‌دهند، می‌گوید: «خانواده‌های یک نفره ۳۲ درصد، خانواده‌های سه نفره ۱۴ درصد، خانواده‌های چهار نفره ۸ درصد و خانواده‌های پنج نفره ۴ درصد جمعیت مددجویان را تشکیل می‌دهند.» فاطمه رهبر با اشاره به اینکه در بین مددجویان اقلیت‌های مذهبی نیز وجود دارند، ادامه می‌دهد: «اقلیت‌های کلیمی، مسیحی و زرتشتی بیش از ۶۵۰ خانوار را تشکیل می‌دهد. البته بیش از ۴۰ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد به دلیل فوت سرپرست تحت حمایت این سازمان قرار دارند، از کار افتادگی ۲۹ درصد و بیماری ۵۴ درصد و طلاق ۹ /۲ درصد عوامل مراجعه به کمیته امداد را تشکیل می‌دهند.»

کمک برای کاهش فشار‌های اقتصادی

یکی از اتفاقات خوبی که در جریان حمایت از خانواده نیازمندان صورت گرفته افزایش کمک معیشتی آنهاست. این رقم طی ۲ سال اخیر چشمگیرتر بوده به نحوی که در سال ۹۵ کمک هزینه معیشتی بین ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان بود، اما در سال ۹۳ و با تبصره ۱۴ قانون برنامه بودجه کمک‌هزینه از ۱۴۸ هزار تومان تا ۴۶۵ هزار تومان افزایش یافت این موضوع در سال ۹۷ با هماهنگی دولت و مجلس ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد و از ۱۶۱ هزار تومان شروع و تا ۵۱۶ هزار تومان برای خانواده‌های پنج نفره افزایش پیدا کرد. این به‌جز یارانه است که از طریق کمیته امداد بر اساس برنامه‌ها برای افراد تحت پوشش واریز می‌شود. در کنار این اتفاقات خوب، باید به اخبار بد و ناراحت کننده هم توجه داشت. جایی که بدانیم ۶۰۰ هزار خانواده به جمعیت تحت پوشش این نهاد افزوده شده است. در همین راستا معاون حمایت و خانواده کمیته امداد با اشاره به افزایش خانواده‌های تحت‌پوشش می‌گوید: «این خبر خوبی نیست، اما به دلیل شرایط معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها بیش از ۶۰۰ هزار خانوار به خانواده کمیته امداد اضافه شدند و دو ماه است که مستمری دریافت می‌کنند.» وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و گرانی شرایط خانواده‌های مستضعف را سخت‌تر کرده ادامه می‌دهد: «با تصویب هیئت امنای کمیته امداد و همراهی رئیس سازمان کمیته امداد برخی از سرفصل‌ها تغییر کرد و علاوه بر اعتبارات موسوم بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سرفصل‌های دیگر کاسته و به بخش سلامت خانواده اختصاص پیدا کرد.»

فوریت‌های امدادی در راه است

اوایل امسال بود که نامه‌ای از یکی از اهالی روستا‌های اطراف قلعه گنج استان کرمان به مسئولان کمیته امداد می‌رسد و این موضوع بهانه‌ای می‌شود تا گروهی برای بازدید به این روستا بروند. آن‌ها متوجه می‌شوند افراد این روستا به دلیل مهاجرت و جابه‌جایی از حداقل امکانات محروم هستند. در این روستا و روستا‌های اطراف که هرکدام زیر ۲۵ خانواده ساکن داشتند به دلیل خشکسالی و جابه‌جایی‌های زیاد، هیچ مکان و محل استقرار ثابتی باقی نمانده بود و به همین خاطر بی‌آبی و بیکاری دامنه خانواده‌های این روستا‌ها را گرفته بود. این موضوع باعث شد که بررسی‌های بیشتر در این زمینه صورت بگیرد و بیش از ۲۴۷ روستای بدون برق شناسایی شود. حالا معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در رابطه با خدمات ارائه شده به این روستا‌ها می‌گوید: «به صورت ضرب‌الاجل در شهریور و مهرماه در این روستا‌ها منابع آب سرویس بهداشتی حمام و لوازم زندگی ایجاد کردیم و بیشتر خانواده‌ها در این روستا‌ها مجهز به وسایل اولیه زندگی شدند. این اتفاق برای بیش از ۲ هزار و ۷۳۸ نفر رخ داد و با هماهنگی حوزه اشتغال تصمیم گرفتیم برای مردم در این مناطق زمینه‌ای کار را هم فعال کنیم.» رهبر با اشاره به اینکه با همکاری بنیاد مستضعفان قرار است از طریق پنل خورشیدی برق این مناطق تأمین شود، به ۵۷ هزار نفر بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش این اشاره کرده و می‌گوید: «۶۲ میلیارد تومان برای این بخش تخصیص داده‌شده و برای کودکان زیر ۵ سال که دچار سوءتغذیه هستند از سال گذشته، ۱۰۰ هزار تومان واریز می‌شود که تعداد این کودکان بیش از ۳۷ هزار نفر است البته این در کنار ۲ هزار مادر شیرده و بارداری است که از حمایت‌های ویژه برخوردارند.»، اما بهترین خبر این است که امروز برای تأمین جهیزیه و وام ضروری هیچ پشت نوبتی در کمیته امداد وجود ندارد و قرار است تا پایان امسال بخشی با عنوان فوریت‌های امدادی اعلام و معرفی شود تا به‌محض برخورد شهروندان به افراد نیازمند که به کمک فوری احتیاج دارند با این شماره تماس گرفته شود و نسبت به ساماندهی و تعیین تکلیف آن‌ها اقدامات مناسب در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار