کد خبر: 1316165
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
کارگردان فیلم سینمایی «ناجور‌ها» در گفت‌و‌گو با «جوان» عنوان کرد‌
کشف استعداد‌های جوان در جشنواره کمدی ممکن می‌شود برگزاری چنین جشنواره‌هایی بسیار ارزشمند و کار ویژه‌ای است؛ چه در بخش فیلم بلند و چه فیلم کوتاه، می‌تواند تأثیر مثبتی بر سینما داشته باشد. اساساً جشنواره‌ها کمک‌کننده‌اند
احمد جوان

جوان آنلاین: یک تهیه‌کننده و کارگردان سینما بر ارزش برگزاری جشنواره فیلم‌های کمدی تأکید کرد و افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی بسیار ارزشمند و کار ویژه‌ای است؛ چه در بخش فیلم بلند و چه فیلم کوتاه، می‌تواند تأثیر مثبتی بر سینما داشته باشد. اساساً جشنواره‌ها کمک‌کننده‌اند. 
محمد حسین فرح‌بخش، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما، درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های کمدی به «جوان» گفت: جشنواره کمدی کار ویژه‌ای است و می‌تواند تأثیر مثبتی بر سینما داشته باشد. اساساً جشنواره‌ها کمک‌کننده هستند و نمی‌توان گفت بی‌تأثیرند. طی سال‌های اخیر فیلم‌های کمدی میان مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. 
این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: به دلیل افسردگی‌هایی که در جوامع مختلف وجود دارد، پزشکان در سراسر دنیا برای درمان برخی بیماری‌ها، به‌ویژه مشکلات قلبی و افسردگی، تماشای فیلم‌های کمدی را توصیه می‌کنند. حتی شنیده‌ام که نیم ساعت تماشای فیلم کمدی، می‌تواند معادل یک دوره درمان قلبی اثرگذار باشد. به‌طور کلی زمانی که حال انسان خوب باشد و شادی در زندگی‌اش جریان داشته باشد، بدن او هم در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌شود. از این‌رو برگزاری چنین جشنواره‌هایی بسیار ارزشمند است؛ چه در بخش فیلم بلند و چه فیلم کوتاه. 

 تثبیت جایگاه سینمای کمدی
وی با تأکید بر ویژگی‌های فیلم کمدی افزود: یک اثر کمدی نباید صرفاً حالت روشنفکرانه به خود بگیرد. مخاطبی که برای دیدن یک فیلم کمدی، کوتاه یا بلند، به سالن سینما می‌آید باید بتواند داستانی را دنبال کند که هم کشش داشته‌باشد و هم برای او قابل‌فهم و هضم باشد. ما فیلم را برای مردم می‌سازیم، پس نباید آثار سطحی یا مبتذل تولید کنیم، بلکه باید آثاری ارزشمند و فاخر بسازیم، در عین حال که استاندارد‌ها و اخلاقیات نیز رعایت شود. 
 فرح‌بخش در ارزیابی وضعیت کلی سینمای کمدی اظهار کرد: سال‌هاست که مردم از سینمای کمدی استقبال می‌کنند و فروش این آثار نشان‌دهنده علاقه مخاطبان است. به‌ویژه پس از دوران کرونا، فیلم‌های کمدی بیش از گذشته جایگاه خود را تثبیت کرده و نشان داده‌اند مردم به این ژانر نیاز دارند. 
 این کارگردان درباره کیفیت فیلم‌های کمدی توضیح داد: بدون تردید آثاری که فروش بالایی دارند، از کیفیت قابل‌دفاعی برخوردارند. در مقابل، فیلم‌هایی که با استقبال مواجه نمی‌شوند، معمولاً کیفیت پایین‌تری دارند. البته گاهی ممکن است فیلمی خوب باشد، اما به دلیل بدشانسی یا مشکلات زمان اکران، دیده نشود. با این حال، هر اثری که توانسته نظر مردم را جلب کند، قطعاً جذابیت و کشش لازم را داشته است. گرچه در مواردی استثنایی، ممکن است مخاطب به اشتباه جذب اثری شود که کیفیت چندانی ندارد. 

 رفاقت با رضا ژیان
کارگردان «ناجورها» در ادامه درباره جایزه بزرگ جشنواره که به نام زنده‌یاد رضا ژیان نامگذاری شده‌است، گفت: من و ایشان رفاقت نزدیکی داشتیم. من در ابتدای انقلاب وارد سینما شدم و او پیش از آن در تئاتر فعال بود، اما هنوز در سینما حضور نداشت. رضا ژیان در همان سال‌ها استعداد‌های بسیاری را پرورش داد. هنرمندانی، چون مرحوم آتیلا پسیانی، رضا رویگری و دیگران، همه جزو کسانی بودند که در کنار او رشد کردند. به نظر من کاملاً شایسته است که این جشنواره به نام ایشان مزین شود، چراکه رضا ژیان از بنیانگذاران کمدی پس از انقلاب بود. 
 این فیلمساز سینما در بخش دیگری از سخنانش درباره رقابت فیلم‌های کوتاه در جشنواره افزود: این بخش می‌تواند استعداد‌های جوان را کشف کند. خود من نیز کارم را از فیلم کوتاه آغاز کردم. پیش از انقلاب فیلم کوتاه ساختم و پس از انقلاب، در سن ۱۳ سالگی، نخستین تجربه کوتاه سینمایی‌ام را رقم زدم. فیلم کوتاه فرصت ارزشمندی است تا فیلمساز با ابعاد مختلف سینما از جمله کادر، تصویر، تدوین و بازیگری آشنا شود. به‌ویژه ساخت فیلم کوتاه کمدی کار دشواری است، زیرا فیلمساز باید بتواند در زمانی محدود، مخاطب را بخنداند و این توانمندی بالایی می‌طلبد. 
 فرح‌بخش در ادامه با اشاره به بخش غیررقابتی جشنواره و مرور سینمای کمدی ایران از دهه ۶۰ تاکنون، از برخی آثار ماندگار این ژانر یاد کرد و گفت: در طول ۴۵ سال گذشته، آثار کمدی شاخصی همچون «اجاره‌نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مأموریت» به کارگردانی حسین زندباف، «مارمولک» و «لیلی با من است» ساخته شدند که همگی نمونه‌های برجسته و اثرگذار در این حوزه بوده‌اند. 
 وی درباره نقطه قوت این آثار توضیح داد: آنچه این فیلم‌ها را متمایز کرد، داستان و محتوای قوی آنها بود. موقعیت‌های کمدی در این فیلم‌ها از دل داستان شکل می‌گرفت، نه اینکه صرفاً بر دیالوگ‌های طنز متکی باشند. 
نخستین جشنواره ملی فیلم‌های کمدی سینمای ایران با هدف کشف و حمایت از استعداد‌های جوان و خلاق در حوزه فیلم‌سازی کمدی و ایجاد فضایی برای رقابت سالم بین فیلمسازان از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ مهرماه امسال با دبیری ساسان قجردر زنجان برگزار می‌شود.

برچسب ها: سینما ، کمدی ، هنر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار