کد خبر: 993021
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
انتشار یک بیانیه مشخص کرد که دست سازمان محیط‌زیست و شکارچیان به خون هزاران پرنده میانکاله آغشته است؛ سرانجام شکارچیان در بیانیه‌ای اعلام کردند که میانکاله را آن‌ها مسموم و اعتراف کردند به اینکه عامل مرگ بیش از ۲۷هزار پرنده در تالاب میانکاله بودند.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گفته این شکارچیان، سازمان محیط‌زیست تحت عنوان صدور مجوز شکار از آن‌ها پول می‌گیرد و بعد اجازه شکار نمی‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا شکارچیان تالاب را مسموم کنند؛ به همین راحتی و به همین دلخراشی!

روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای منسوب به شکارچیان منطقه شرق مازندران که بخشی از آن‌ها ساکنان روستا‌های حاشیه تالاب بین‌المللی میانکاله محسوب می‌شوند، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بیانیه‌ای که در آن تلفات مشکوک پرنده‌های مهاجر در این ذخیره‌گاه زیست کره جهان که از حدود یک ماه گذشته شروع و همچنان نیز ادامه دارد را ناشی از ریختن عمدی سم به داخل آب تالاب میانکاله اعلام کردند. این در حالی است که دامپزشکی استان مازندران پس از بررسی آزمایشگاهی دلیل این تلفات را ناشی از مسمومیت نوعی ویروس بوتولیسم اعلام کرده بود. با گذشت بیش از یک ماه از شروع این حادثه، تلفات هنوز هم ادامه دارد و در روز‌های اخیر حتی این تلفات به سمت شرقی تالاب میانکاله در استان گلستان هم کشیده شده است. نیرو‌های محیط‌بان مازنی در داخل گل‌و‌لای همچنان به دنبال جمع‌آوری لاشه این پرندگان هستند که نگرانی درباره احتمال سرایت این ویروس به این نیرو‌ها هم وجود دارد.

در بیانیه منسوب به شکارچیان شرق مازندران ادعا شده که آن‌ها در انتقام از دولت و به خصوص محیط‌زیست تالاب میانکاله را سمی کرده‌اند تا انتقام‌شان را از محیط‌زیست بگیرند!

در این بیانیه از دریافت وجه برای صدور پروانه شکار یک ماهه از سوی محیط‌زیست و باطل کردن این پروانه‌ها پیش از سر رسیدن موعدشان به دلیل شیوع تلفات انتقاد شده است.

در همین رابطه مدیرکل محیط زیست مازندران خبر داده که پیرو این بیانیه، محیط‌زیست در قالب تشویش اذهان عمومی از بیانیه منصوب به شکارچیان شرق استان مازندران به قوه قضائیه شکایت کرده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفتگو با ایرنا گفته که «اداره حقوقی محیط زیست استان مازندران مصمم به پیگیری شکایت از شکارچیانی است که این بیانیه را منتشر کردند و پس از آن قطعاً نیرو‌های انتظامی و قضایی صادرکنندگان احتمالی این بیانیه را شناسایی و تحویل قانون خواهند داد.»

تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران حدود ۴۰هزار هکتار مساحت دارد که از بهشهر در شرق این خطه شمال کشور تا آشوراده در استان گلستان گسترش دارد و همه ساله در این پهنه آبی که در زمره یکی از ۶۰۰ ذخیره‌گاه زیست کره جهان قرار دارد، بیش از ۱۵۰گونه پرنده مهاجر زمستان گذر و بومی به طور فصلی زندگی می‌کنند.

از بهمن سال جاری بر اثر آنچه که بعد‌ها دامپزشکی مازندران از آن به عنوان مسمومیت و بوتولیسم (سمی که باعث فلج عضلانی می‌شود) اعلام کرد، بیش از چندین هزار بال پرنده مهاجر از حدود ۳۰گونه تلف شدند و این تلفات همچنان ادامه دارد.

به دنبال تلفات پرندگان علاوه بر ممنوع اعلام شدن شکار پرندگان و خرید و فروش آن، تالاب بین‌المللی میانکاله نیز قرنطینه شد و از سوم بهمن‌ماه تاکنون نیرو‌های محیط‌زیست سرگرم جمع‌آوری لاشه‌های این پرندگان با حداقل تجهیزات و ایمنی هستند.

شیوع ویروس کرونا در ایران از حدود ۱۰ روزگذشته تاکنون باعث شد تا حدودی تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذر در تالاب میانکاله با وجود جمع‌آوری لاشه‌ها در فضای سخت و دشوار تالاب از سوی یگان حفاظت محیطزیست مازندران به فراموشی سپرده شود.

مطابق مدارک منتشرشده، سازمان محیط‌زیست پس از انتشار این نامه از شکارچیان محلی شکایت کرد. واقعیت این است که یک چرخه مداوم از بی‌قانونی و وظیفه نشناسی به خشونت و انتقام از طبیعت و مرگ هزاران موجود زنده می‌انجامد. منفعت شکارچیان محلی تنها در شکار نیست، در ارتباط با بازار و قاچاق اسلحه هم هست که بهترین نمونه‌اش ورود شکارچیان غیرمحلی که برای هر ساعت امکان تیراندازی و شکار پول می‌دهند. هنوز روشن نیست در این همداستانی سازمان محیط‌زیست و شکارچیان آیا نتایج ازمایشگاه و کالبد شکافی‌ها عمدی یا غیرعمدی اشتباه منتشر شد یا واقعاً حتی از تشخیص سم هم ناتوان بوده‌اند. بنا بر ظواهر امر، آنچه سازمان محیط‌زیست می‌دانست و قادر به گفتنش نبود، حقیقت مشارکت غیرمستقیم در مرگ هزاران موجود زنده بود. آن‌هم برای طمع پول صدور مجوز شکار!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار