کد خبر: 952556
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
طرح متروی تبریز که در سال ۸۰ آغاز شد؛ قرار بود بعد از هفت سال به مرحله بهره‌برداری برسد؛ با این حال اکنون ۱۸ سال از زمان آغاز عملیات آن می‌گذرد و هنوز این پروژه استانی رنگ افتتاح حتی یک خط را هم به خود ندیده است.
سرویس ایران جوان آنلاین: طرح متروی تبریز که در سال ۸۰ آغاز شد؛ قرار بود بعد از هفت سال به مرحله بهره‌برداری برسد؛ با این حال اکنون ۱۸ سال از زمان آغاز عملیات آن می‌گذرد و هنوز این پروژه استانی رنگ افتتاح حتی یک خط را هم به خود ندیده است. پروژه‌ای که با توجه به وضعیت ترافیکی تبریز و آلودگی شدید هوا در این کلانشهر در نظر گرفته شده بود و حالا بعد از چندین بار تمدید وعده؛ متولیان از بهره‌برداری آن در پایان سال‌جاری خبر می‌دهند.

متروی تبریز پروژه‌ای پنج خطی عنوان می‌شود که پیشنهاد اجرای آن در سال ۱۳۶۹ مطرح و در سال ۱۳۸۰ مطالعات آن همزمان با ایجاد سازمان قطار شهری تبریز آغاز شد. با این حال عملیات اجرایی آن تا سال ۱۳۸۴ معلق ماند. طرحی که قرار بود بعد از گذشت هفت سال به مرحله بهره‌برداری برسد؛ اما از همان ابتدا مسئولان وعده افتتاح ۱۰ ساله سر دادند. بنابر این قرار شد سال ۹۴ سوت حرکت قطار شهری در کلانشهر تبریز نواخته شود؛ اما برای تحقق این امر تا پایان سال ۹۵ هم هیچ عزمی از سوی متولیان دیده نشد. هر سال آمد و رفت و ذره‌ای این پروژه پیشرفت نکرد؛ تنها مسئولان به تمدید وعده‌هایشان اکتفا کردند. آخرین وعده افتتاح خط یک متروی تبریز نیز به همین بهار ۹۸ بر می‌گردد. حالا هم که زمان موعد فرا رسیده مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز می‌گوید: «خط یک مترو تبریز پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.» مصطفی مولوی اضافه می‌کند: «خط یک متروی تبریز در اولویت اصلی بود و سازمان از زمان شروع کار از محل ائل‌گلی، این خط را به سه فاز تقسیم کرده است.» وی با بیان اینکه فاز یک دارای شش ایستگاه و فاز دوم پنج ایستگاه است، ادامه می‌دهد: «بهره‌برداری این فاز‌ها انجام شده ولی هنوز به اتمام نرسیده است به طوری که ایستگاه میدان ساعت به بهره‌برداری رسیده است ولی هنوز کار زیادی در آن وجود دارد که باید انجام شود.»

نقص زیرساختی در ایستگاه‌ها

در حال حاضر ایستگاه‌هایی که به بهره‌برداری رسیده‌اند با مشکلات بسیاری همچون نقص سیستم مخابرات و نبود پله برقی، سیستم اطفا حریق و ... مواجه است. گفتنی است که اکنون ضلع جنوبی ایستگاه فلکه دانشگاه به بهره‌برداری رسیده و ایستگاه ۸ نیز روی مدار رفته، اما ایستگاه ۹ به‌دلیل نبود پله برقی روی مدار نرفته است. بنابر این به‌رغم تکمیل برخی از زیرساخت‌ها نبود پله برقی و نقص مخابراتی باز هم این ایستگاه‌ها ناتمام مانده‌اند. مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «بخشی از تملک ۱۴ ایستگاه که از سمت گازران می‌گذرد، باقی‌مانده بود که اکنون در مرحله خاکبرداری به سر می‌برد. در حال حاضر نیز ۱۲ ایستگاه آماده بهره‌برداری است و شهریور سال گذشته هم اولین قطار با حضور رزمندگان دفاع مقدس به بهره‌برداری رسید، اما به علت تحریم پله برقی‌ها تحویل داده نشد و حالا قرار است آسانسور به جای آن نصب شود.» اکنون به گفته مولوی ایستگاه ۱۴ روی ریل‌گذاری است و تا اواخر اردیبهشت ماه هم مورد بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پیمانکار برای ایستگاه‌های ۱۳، ۱۵، ۱۶ پیمانکار انتخاب شده و مرحله خاکبرداری و ریل‌گذاری نیز در عرض ۹ ماه برای آن به اتمام می‌رسد.

ادامه پروژه به همت قرارگاه خاتم الانبیا

گفتنی است که در صورت افتتاح متروی تبریز حمل و نقل روزانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر تسریع و تسهیل می‌شود. این یعنی بخش عمده‌ای از آلودگی هوا و ترافیک این کلانشهر برطرف می‌شود. همچنین از دیگر مزایای این طرح می‌توان به حجم گسترده اشتغالزایی آن اشاره کرد که مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به آن می‌گوید: «۷۰۰ تا یک هزار نفر در خط یک، ۴۳۰ نفر در خط ۲، ۱۰۰ نفر نیز در سازمان شاغل هستند که با ساخت ایستگاه‌ها میزان اشتغال نیز افزایش خواهد یافت.» مولوی اضافه می‌کند: «در سال‌جاری، ایستگاه خط ۲ حفاری خواهد شد و خط یک نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات پی‌ریزی برای خط ۳ و تکمیل مطالعات خط ۴ را خواهیم داشت.» این تسریع در پروژه نیز به دلیل حضور نیرو‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا عنوان می‌شود. چرا که بعد از این وقفه طولانی ادامه طرح به دست مهندسان خبره سپاه انجام می‌شود. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که بالاخره مردم تبریز صدای خوش حرکت قطار را در شهرشان بشنوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار