کد خبر: 662295
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
دكتر غلامرضا عليزاده، جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
عليزاده گفت: نمي‌توان تصوير بسيار خوبي از ازدواج به جوانان نشان داد و آنها را به ازدواج تشويق كرد چرا كه وقتي خود با واقعيت‌هاي زندگي روبرو مي‌شوند و همه آن تصورات خوب در هم شكسته مي‌شود
500 هزار مسكن خالي در تهران است اما زوج‌ها خانه ندارند/كاهش جمعيت روند توسعه را مخدوش مي‌كند/اقتصاد و فرهنگ عوامل مهم ازوداج هستند

جوان‌آنلاين: دكتر غلامرضا عليزاده، جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تبعات کاهش جمعیت اظهار داشت: با كاهش جمعيت جوان کشور، سرمایه‌های انسانی و نیروی مولد، پرانرژی و خلاق نيز کاهش پیدا می‌کند که این موضوع تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دارد؛ چرا که با کاهش جمعیت به‌ تدریج تعداد سالمندان افزایش پیدا می‌کند و هزینه نگهداری، ‌سلامت و درمان سالمندان برای کشور به معضلی جدید تبدیل خواهد شد.

 
عليزاده به رابطه ازدواج و افزايش جمعيت اشاره كرد و گفت: هر اندازه سن ازدواج بالا رود، جمعیت جوان کشور کمتر می شود. کنترل سیاست‌های جمعیتی از دهه 60 آغاز شد. تا این زمان جمعیت کشور هر 18 سال یکبار دو برابر می‌شد. اما با ادامه سياست‌هاي کنترل جمعیت خطرات بسیار زیاد و جبران‌ناپذيري برای جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی ایجاد خواهد شد.
 
 
وي افزود: کاهش جمعیت جوان کشور مساوی با کاهش آمار ازدواج و بالاتر رفتن سن ازدواج، تاخیر در بچه دار شدن، افزایش استرس و افسردگی به ویژه در میان خانم‌هاست.
 
 
اين جامعه‌شناس ادامه داد: يكي از مهم‌ترين موانع ازدواج جوانان مشكلات اقتصادي است. وقتي زوجي تصميم به ازدواج مي‌گيرند بايد براي خود به فكر سرپناه و مسكني باشند اما با مشاهده هزينه‌هاي سرسام‌آور مسكن به ويژه در كلان‌شهرها در تصميم خود دچار ترديد مي‌شوند.
 
 
 
عليزاده اضافه كرد: ازدواج برخي از مشكلات جوانان ما را حل مي‌كند اما نمي‌توان مشكلات فرهنگي و اقتصادي كه براي زوج جوان وجود دارد ناديده گرفت. آمار نشان مي‌دهد 500 هزار مسكن خالي در تهران موجود است اما بسياري از جوانان ما به دليل نداشتن مسكن و سرپناه مسئله ازدواج‌شان را به تعويق مي‌اندازند، در حالي كه اگر در اين زمينه سياست‌هاي مناسبي اعمال شود و براي آن خانه‌هاي خالي ماليات در نظر گيرند، بسياري از جوانان صاحب مسكن مي‌شوند.
 
 
 
اين جامعه‌شناس معتقد است، در حوزه جمعيت مشكلات فرهنگي نيز وجود دارد؛ به طور مثال ديده مي‌شود وقتي زوج جوان براي اجاره يك خانه اقدام مي‌كند صاحبخانه براي آنها محدوديت ايجاد مي‌كند و شرط مي‌گذارد كه اگر سه نفر شوند، اجاره را تمديد نمي‌كند و در واقع به نوعي يك جبر بيروني براي آنها ايجاد مي‌شود و از تولد يك نوزاد منصرف مي‌شوند.
 
 
 
وي با اشاره به مسئله اشتغال گفت: موضوع كار يكي ديگر از دغدغه‌هاي جوانان است، بعضا ديده مي‌شود جواناني با وجود داشتن تحصيلات دانشگاهي اما شغل مناسبي ندارند يا اگر هم شغلي دارند حقوق و مزاياي آنها پاسخگوي هزينه‌هاي امروزي نيست. در واقع يك جوان با حقوق يك ميليوني و با سي سال خدمت اگر فقط هوا بخورد، 300 ميليون پس‌انداز كند و بعد از سي سال اگر تورم رشد پيدا نكرده باشد شايد بتواند سرپناهي براي خود تهيه كند و اين در حالي است كه وقتي مسئله انصراف از يارانه پيش مي‌آيد بسياري از ثروتمندان جامعه و اقشار پردرآمد نيز براي دريافت يارانه ثبت‌نام مي‌كنند.
 
 
عليزاده اضافه كرد: وقتي زمينه‌هاي ازدواج جوانان فراهم شود و آنها نسبت به آينده زندگي خود اميدوار باشند در واقع از فروپاشي و طلاق در زندگي جوانان جلوگيري مي‌شود؛ نمي‌توان بدون در نظر داشتن واقعيت‌ها تصوير بسيار خوبي از ازدواج به جوانان نشان داد و آنها را به ازدواج تشويق كرد، چرا كه وقتي خود با واقعيت‌هاي زندگي روبرو مي‌شوند، همه آن تصورات خوب در هم شكسته مي‌شود و راهكاري جز طلاق مقابل خود نمي‌بينند و جامعه بايد منتظر عواقب و آسيب‌هاي پس از طلاق نيز باشد. بنابراين ابتدا بايد زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي ازدواج فراهم شود و بعد جوانان به تشكيل زندگي تشويق كرد.        
       
 
 
 
به گفته علیزاده واقعیت‌های آماری نشان از کاهش جمعیت ایران دارد و مشخص است میانگین سنی جمعیت کشور افزایش پیدا کرده است بطوري كه به 30 سال نزدیک شده است.
 
 
 
وي تاكيد كرد: تمامی آمارهای موجود نشان مي‌دهد که جمعیت کشور رو به میانسالی می‌رود بطوری که طی 5 سال آینده جمعیت سالمند دو رقمی یعنی از 7 درصد اکنون به 10 درصد خواهد رسید.
 
 
 
اين جامعه‌شناس با بیان این که افزایش سالمند در جامعه آثار اجتماعی متعددی را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: با افزایش سالمند در جامعه، هزینه‌های درمان و داروی کشور افزایش خواهد یافت، به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت با هزینه‌های اجتماعی بسیار بالا برای پوشش نیازهای سالمندان مواجه خواهند شد و چنانچه از هم اکنون به فکر تامین این نیازها نباشیم در آینده با بحران مواجه می‌شویم.
 
 
 
وی در خصوص راهکارهای افزایش جمعیت يادآور شد: برنامه ریزی دقیق برای ازدواج به موقع جوانان، کاهش سن ازدواج و از بین بردن موانع ازدواج، ایجاد اشتغال و توانمندسازی جوانان و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه ای به دانشگاهیان، ایجاد مسکن از جمله راهکارهای افزایش جمعیت است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار