کد خبر: 1201392
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
روش‌هایی برای کاهش افسردگی و اندوه
غمگین بودن به این معناست که به احتمال زیاد مقاومت درونی زیادی در برابر وضعیت موجود، در وجود خود دارید. ذهن شما غم و اندوه را با عذاب ربط می‌دهد و از این‌رو تمام تلاش خود را می‌کند تا شما را در سریع‌ترین زمان ممکن از این حالت خارج کند، اما هر چه بیشتر با غم بجنگید، اوضاع بدتر می‌شود
نیره محمودی
جوان آنلاین: میل به شادبودن ریشه عمیقی در درون همه ما دارد. خلقت ما با غم و افسردگی سازگاری ندارد، اما واقعیت این است که هر چیز در زندگی همراه با متضادش وجود دارد. وقتی با شکستی مواجه می‌شویم، احساس غم و اندوه می‌کنیم. میزان این اندوه ممکن است خفیف یا شدید باشد. بستگی به این دارد که تا چه حد با فقدان یک چیزی می‌توانیم کنار بیاییم. گاهی اوقات غم و اندوه بی‌دلیل ظاهر می‌شود. نحوه واکنش ما به غم و اندوه، بیانگر میزان بلوغ درونی و سطح هوشیاری ما از واقعیت‌هاست. نکات زیر برای کاهش احساس غم و اندوه به شیوه‌ای آگاهانه بسیار مؤثر و مفید هستند. 
 
۱) با اندوه مبارزه نکنید: غمگین بودن به این معناست که به احتمال زیاد مقاومت درونی زیادی در برابر وضعیت موجود، در وجود خود دارید. ذهن شما غم و اندوه را با عذاب ربط می‌دهد و از این‌رو تمام تلاش خود را می‌کند تا شما را در سریع‌ترین زمان ممکن از این حالت خارج کند، اما هر چه بیشتر با غم بجنگید، اوضاع بدتر می‌شود. اگر غمگین هستید ابتدا باید مبارزه با آن را کنار بگذارید. سعی کنید فعالیت ذهن خود را کاهش دهید و به جای مبارزه با آن فقط با تجربه آن همراه باشید. 
۲) از افکارتان فاصله بگیرید: احساس غم و اندوه در شما از سوی افکارتان تقویت می‌شود. بنابراین بهتر است برای مدتی به جای همذات‌پنداری با افکار فقط ناظر باشید. شما می‌توانید این حالت را با بی‌تفاوتی به افکار خود شروع کنید. ممکن است یک کشش عمیق از ذهن را احساس کنید که تلاش دارد توجه شما را به افکار منفی جلب کند، اما باید آن را نادیده بگیرید و سعی کنید به این بی‌تفاوتی ادامه دهید. احساسات منفی به افکار منفی دامن می‌زنند و بالعکس. باید این چرخه معیوب را بشکنید و تنها راه رهایی از آن بی‌طرف ماندن در برابر افکار تا زمانی است که قدرت کشش خود را از دست بدهند. 
۳) غم و اندوه را در خود احساس کنید: تا زمانی که احساسی را به طور کامل زندگی نکنید، کاملاً شما را ترک نخواهد کرد. این حس حتی اگر به طور موقت از ذهن و روان شما خارج شود، بقایایش باقی می‌ماند و بعد‌ها شعله‌ور می‌شود. این بدان معنی نیست که به افکار منفی فکر کنید، بلکه منظور این است ضمن کنار گذاشتن افکار منفی تلاش کنید ریشه غم و اندوه خود را بیابید و آن را حس کنید. برای غلبه کامل بر غم و اندوه، باید ابتدا انرژی آن را در خود تجربه کنید. با غم و اندوه خود در سکوت حضور داشته باشید. آن را تحلیل نکنید و به آن فکر نکنید. فقط احساس کنید که احساساتی در روان شما موج می‌زند، ممکن است باعث ناراحتی فیزیکی شود، ممکن است احساس انقباض و فشار داشته باشد، اما از آن فرار نکنید. در زمان مواجهه با غم و اندوه، انرژی عاطفی به آرامی از بدن شما خارج می‌شود و احساس سبکی را پشت‌سر می‌گذارید. 
۴) به دامان طبیعت بروید: وسعت و طراوت طبیعت خاصیت شفابخشی دارد. هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید، کافی است به نزدیک‌ترین فضای باز و طبیعی اطرافتان بروید. در آن فضا بنشینید یا یک لحظه بی‌حرکت بایستید و به اطراف خود نگاه کنید. درختان، گل‌ها، پرندگان و نسیم را حس و مشاهده کنید. 
ذهن معمولاً در محیط بسته، پر سر و صداتر می‌شود، اما در فضای باز و طبیعی جنبش خود را از دست می‌دهد، بنابراین پس از مدتی حضور در طبیعت، صدا‌های ذهن شما از بین می‌روند. فقط با مشاهده طبیعت بدون درگیری فکری می‌توانید از غم و اندوه یا هرگونه احساس منفی خلاص شوید. 
۵) تماشای یک چیز خنده‌دار: سرگرم شدن با چیزی که فضایی متفاوت را در ذهن شما ایجاد کند برای کاهش اندوه درونی مؤثر است. برخی فیلم‌ها یا ویدئو‌های خنده‌دار نیز می‌توانند به تغییر انرژی در بدن شما کمک کنند. اگر حتی پس از این وقفه نیز احساس غم و اندوه بازگشت، به جای تلاش برای منحرف‌کردن دوباره ذهن خود، باید با آن روبه‌رو شوید. 
۶) قلب خود را برای کسی باز کنید: می‌توانید احساسات خود را با کسی که به شما نزدیک است و احساسات شما را سرزنش یا مسخره نمی‌کند، در میان بگذارید. صحبت‌کردن با چنین فردی به کاهش استرس ناشی از غم کمک می‌کند. همچنین اینکه بدانید تنها نیستید و کسی حرف‌های شما را می‌فهمد آرامش بخش است. همچنین این احتمال وجود دارد که در حین صحبت با این شخص به دیدگاه جدیدی در مورد وضعیت زندگی خود دست پیدا کنید. 
۷) بدانید که همه‌چیز گذر است: یکی از چیز‌هایی که می‌توانید در زندگی روی آن حساب کنید این است که هیچ چیز برای مدت طولانی باقی نخواهد ماند و بالاخره می‌گذرد. دلیل غم و اندوه شما هر چه باشد، مطمئن باشید که از بین خواهد رفت، بنابراین سعی کنید تا زمانی که غم و اندوه در وجودتان باقی است، آن را به طور کامل تجربه کنید. این بدان معنا نیست که خودتان را در غم گم کنید، بلکه به این معنی است که سعی نکنید از آن فرار کنید.
۸) هیچ اقدام منفی انجام ندهید: مصرف موادمخدر و دخانی یا انجام برخی فعالیت‌های خود تخریبی دیگر باعث می‌شود احساس ضعف و ناتوانی کنید. در زندگی چالش‌هایی به‌وجود می‌آورد که ما با تجربه آن‌ها بالغ‌تر و قوی‌تر می‌شویم. بیاموزید هر چیزی را که پیش می‌آید بدون قید و شرط بپذیرید و تا حد امکان با آرامش و بدون دخالت بیش از حد افکارتان با آن روبه‌رو شوید. سعی‌کنید تا آنجا که می‌توانید آرام باشید، به ذهن خود استراحت دهید، موقعیت را بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید و فقط آن‌ها را رها کنید تا احساسات منفی از بین بروند. هرچه بیشتر تسلیم شوید، احساسات سریع‌تر از بین می‌روند و اگر بیشتر مقاومت کنید، مدت بیشتری باقی می‌مانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار