کد خبر: 988180
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
اوایل سال گذشته بود که وزیر سابق آموزش و پرورش گفت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پی جایگزینی برای مدارس خشتی و گلی است و تغییر مدارس کانکسی به مدارس استاندارد در دستور کار این سازمان قرار دارد اما.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: اگر مدارس کانکسی در سرما و گرما برای حضور دانش‌آموزان و تحصیل آن‌ها اصلاً مناسب نیستند، اما حتماً سوژه خوبی برای مسئولان در حوزه‌های مختلف است تا هر از گاهی این موضوع را دستاویز قرار داده و برای مطرح کردن خود، حرف‌ها و قول و وعده‌هایی بدهند. از وزیر آموزش و پرورش اسبق و فعلی و مدیران استانی این وزارتخانه گرفته که آنقدر قول داده‌اند و عمل نکرده‌اند که دیگر حرفشان خریداری ندارد، تا استانداران و فرمانداران که برای برچیدن چند کانکس در حوزه استحفاظی خود فقط وعده می‌دهند و دانش‌آموزان همچنان در این چهار دیواری‌های فلزی مجبور به آموزش علم و دانش هستند. درست مثل استاندار آذربایجان‌غربی که گفته: «قرار بود امسال ۳۰۰ مدرسه کانکسی از رده خارج شوند، اما اقدامی در این زمینه نشده»، و دوباره با تکرار وعده‌های قبلی مدعی شده: «نباید در سال تحصیلی آینده شاهد مدارس کانکسی در آذربایجان‌غربی باشیم»!

اوایل سال گذشته بود که وزیر سابق آموزش و پرورش گفت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پی جایگزینی برای مدارس خشتی و گلی است و تغییر مدارس کانکسی به مدارس استاندارد در دستور کار این سازمان قرار دارد.
هر چند عمر ریاست محمد بطحائی در این وزارتخانه آنقدر نبود که سال تحصیلی جدید را بدون مدارس کانکسی جشن بگیرد، اما حرف‌های وزیر جدید نشان داد، وزیر قبلی هم مثل همه مدیران قبل‌تر از خود کار خاصی نکرده بود و وعده بی‌عمل آنان را تکرار کرده بود. امسال و درست در روز‌های اول بازگشایی مدارس بود که محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با قول اینکه برای مدارس کانکسی با ۲۰ دانش‌آموز تا پایان سال چاره اندیشی می‌شود، گفت: «در کنار این، سرمایه‌گذاری لازم در رابطه با تجهیزات هنرستان‌ها، ساخت مدرسه استثنایی، پروژه‌های نیمه‌تمام با کمک خیران در حال انجام است.»

این حرف‌ها بیانگر وجود مدارس کانکسی در استان‌های مختلف بود و البته آقای وزیر، آخر سال را زمان برچیدن تمام آن‌ها اعلام کرد. بعد از وزیر، مدیران استانی وزارت آموزش و پرورش هم یکی‌یکی حرف‌های رییسشان را تکرار و وعده‌هایی در مورد جمع‌آوری این گونه مدارس می‌دادند.
البته در کنار این مدیران، مسئولان استانی هم حرف‌هایی می‌زدند که فقط شنیدنشان شیرین است. مثل استاندار خراسان‌جنوبی که در ماه‌های آخر تابستان گفت: «۵۸ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که باید تا پایان سال‌جاری در استان حذف شوند و سیستم‌های گرمایشی تمام مدارس استان تا پایان سال ۹۹ نیز انجام شود.»

حالا حدود ۵ ماه از سال تحصیلی می‌گذرد و سرما هم به اوج خود رسیده است، اما دانش‌آموزان همچنان در مدارس کانکسی درس می‌خوانند و هیچ خبری از تغییر و جابه‌جایی و برچیده شدن آن‌ها به گوش نمی‌رسد. گواه این ادعا هم حرف‌های استاندار آذربایجان‌غربی که با تأکید بر لزوم برچیدن مدارس کانکسی در استان گفته: «امسال مقرر بود تا ۳۰۰ مدرسه کانکسی از رده خارج شوند، اما اقدامی در این زمینه نشده، ولی نباید در سال تحصیلی آینده شاهد مدارس کانکسی در آذربایجان‌غربی باشیم.»
با اینکه سرمای آذربایجان‌غربی و برف و بوران و برودت هوا چندین روز مدارس آن را به تعطیلی کشاند، اما آقای استاندار به جای اینکه از علت برچیده نشدن مدارس کانکسی حرف بزند، دستوری هوایی می‌دهد که سال بعد نباید شاهد این گونه مدارس باشیم!

در همین راستا فراموش نمی‌کنیم حرف‌های استاندار خراسان‌جنوبی در تابستان را که گفته بود: «۵۸ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که باید تا پایان سال جاری حذف شوند.» و چند روز پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی هم فرموده بودند: «تا سال آینده مدارس کانکسی در شهر و روستا‌های خراسان‌جنوبی که دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز است حذف خواهد شد.»
وجود مدارس کانکسی و حرف‌های تکراری و وعده‌های بی‌عمل مسئولان نشان می‌دهد، اگر این گونه مدارس مشکلات زیادی در مسیر آموزش و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ایجاد کرده‌اند، در عوض موضوع خوبی برای مسئولانند تا نشان بدهند کاری در دست دارند و گزارش عملکردشان را پر کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار