کد خبر: 987123
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
زندگی در مثلث دوپامین، اکسی‌توسین و سروتونین
گوش سپردن به موسیقی تأثیرات جادویی بر انسان دارد و روز‌به‌روز شاهد هویدا شدن هر یک از آن‌ها هستیم. مانند جلوگیری از آلزایمر یا حتی تأثیر آن بر رشد گیاهان. طی پژوهشی اثبات شده است که گوش دادن به آهنگ مورد علاقه‌تان باعث افزایش ۹ درصدی دوپامین خواهد شد
نادیا اسماعیلی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: وجود سه ماده جادویی در بدن ما تشکیل مثلثی از جنس عشق و شادی داده‌اند. هورمون‌هایی در بدن ما تولید می‌شوند که با کارایی جادویی خود باعث تقویت و آرامش روح و روان‌مان خواهند شد. این سه ماده جادویی هورمون دوپامین یا همان شادی، اکسی توسین یا عشق و سروتونین که متخصص ضد‌افسردگی است، هستند. در ادامه به بررسی سه رأس مثلث تقویت روح، هورمون‌هایی جادویی و عواملی که باعث افزایش سطح تولیدشان در بدنمان می‌شوند، خواهیم پرداخت و شما می‌آموزید که با روش‌هایی ساده و تغییری کوچک در سبد خریدتان تا چه اندازه می‌توانید در شادی و حس رضایتمندی خود سهیم باشید و دریابید که چگونه شادی را در درون خود بیابید.

رأس اول: دوپامین
دوپامین هورمونی ضدغم و تشدیدکننده شادمانی است. این ماده جادویی مهم‌ترین نقش را در ایجاد لذت و شادی دارد. هورمون دوپامین و پاداش در مناطق خاصی از مغز که مرکز پاداش نام دارد تولید می‌شود. ترشح به اندازه دوپامین باعث ایجاد انگیزه و حس شادمانی در انسان شده و در مقابل کاهش آن نیز سبب بی‌حوصلگی، کرختی و خستگی خواهد شد. پس روش‌های زیر را برای افزایش سطح دوپامین در مغز جدی بگیرید تا شادی بیشتری را تجربه کنید. قرار گرفتن در نور خورشید حالت روحی و لذت خاصی را در ما ایجاد می‌کند. تابش نور خورشید بر سطح پوست ما باعث ایجاد ویتامین دی در بدن می‌شود که این ویتامین از جمله مواد تأثیرگذار در تولید دوپامین است. پس با لمس گرمای این ستاره درخشان شادی را به خود منتقل کنید. البته توجه کنید که هرگز در ساعات اوج گرما و ظهر زیر نور مستقیم خورشید نمانید. از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و به یاد داشته باشید زیاده‌روی در هر چیزی خطر‌آفرین است.
همه ما با فواید ورزش کردن آشنا هستیم. ورزش نه‌تن‌ها باعث تناسب اندام و بهبود سیستم بدن می‌شود، بلکه شادی‌آور نیز است.

مصرف به اندازه و صحیح پروتئین علاوه بر دیگر مزیت‌ها باعث بالا رفتن سطح ترشح دوپامین در مغز نیز می‌شود. گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و سویا منبع غنی از پروتئین هستند. پس آنچه مسلم است ما برای تولید حس رضایتمندی و خرسندی در خود به این دسته از مواد‌غذایی که سرشار از پروتئین هستند، نیاز بیشتری داریم. مواد پروتئین‌دار دارای ماده‌ای به نام تیروزین هستند. تیروزین طی فرآیندی در بدن باعث بالا رفتن سطح دوپامین می‌شود.

چربی به دو صورت اشباع و غیر‌اشباع وجود دارد. مصرف محصولات پر چرب سیگنال‌دهی دوپامین در مغز را مختل می‌کند. پس از مصرف آن‌ها خودداری کنید.
پزشکان روده‌ها را به دلیل وجود تعداد زیادی سلول‌های عصبی، مولکول‌های انتقال‌دهنده عصبی مثل دوپامین و وجود باکتری‌های مفید مغز دوم بدن می‌خوانند. در روده‌ها باکتری‌های روده‌ای مفیدی به نام پروبیوتیک وجود دارند که طی روندی توانایی تولید دوپامین را بالا می‌برند. امروزه محصولات لبنی فرآوری شده با پروبیوتیک به راحتی قابل دسترس هستند و ما با انتخاب‌های صحیح در مواد‌غذایی علاوه بر سلامت جسم سلامت روان‌مان را نیز می‌توانیم تحت‌کنترل داشته باشیم.

تولید دوپامین زمان صبح و در ابتدای روز در بیشترین سطح خود قرار دارد و این روند در طول روز و نزدیک شدن به شب آرام‌آرام افت پیدا می‌کند. در طول شب باید زمان کافی را صرف استراحت کنیم تا این روند دچار اختلال نشود. شب بیداری و شب زنده‌داری باعث کاهش گیرنده‌های دوپامین در مغز و کاهش تمرکز و ایجاد روحیه‌ای خسته خواهد شد. سعی کنید خوابی کافی و با آرامش داشته باشید.

گوش سپردن به موسیقی تأثیرات جادویی بر انسان دارد و روز‌به‌روز شاهد هویدا شدن هر یک از آن‌ها هستیم. مانند جلوگیری از آلزایمر یا حتی تأثیر آن بر رشد گیاهان. طی پژوهشی اثبات شده است که گوش دادن به آهنگ مورد علاقه‌تان باعث افزایش ۹ درصدی دوپامین خواهد شد و در نتیجه شما نوعی حسی از شادی را در خود احساس می‌کنید. البته گوش دادن به موسیقی‌های بی‌کلام تأثیر بیشتری در این امر دارد.
مکمل‌ها، املاح معدنی و ویتامین‌ها نقش بسزایی در تولید دوپامین و شادی دارند. از جمله آهن، اسیدفولیک، b۶ و دی. سعی کنید تمام این موارد را در سطح نرمالی نگه دارید. افزایش و کمبود هر یک از آن‌ها عواقب جدی دارند. با انجام آزمایش خون می‌توانید از وضعیت بدن خود آگاه شوید و با تغییر لیست خرید و مصرف مکمل‌ها کمی لبخند بزنید.

رأس دوم: اکسی توسین
عشق ورزیدن ناشی از وجود این ماده جادویی و خدادادی در بدن ماست. افزایش سطح اکسی توسین که در مغز تولید می‌شود، باعث افزایش وفاداری، عشق، امید به زندگی و شادی شده و منجر به اتفاقات خوشایند و حس رضایت از خود و زندگی خواهد شد. در مقابل کاهش سطح اکسی توسین سبب احساس تنهایی، افسردگی و بی‌علاقگی نسبت به زندگی نیز می‌شود.

عواملی نظیر وقت گذاشتن با خانواده، در آغوش گرفتن آنها، شرکت در میهمانی‌ها، گوش دادن به موسیقی، مورد تعریف و تمجید قرار گرفتن، ورزش، سرکوب نکردن احساسات، کار نیک، فعالیت‌های مثبت گروهی و فردی، قرار گرفتن زیر نور خورشید، مصرف مواد‌غذایی غنی شده و مکمل‌ها باعث افزایش سطح اکسی توسین می‌شود. همچنین مصرف شنبلیله و شکلات تلخ نیز در این امر تأثیر‌گذارند و سطح تولید اکسی توسین را بالا می‌برند. استشمام عطر گل‌هایی نظیر بابونه و یاس و کار‌هایی ساده مثل دوش گرفتن و غذا خوردن هم میزان هورمون عشق و شادی را بالا برده و روحیه‌ای خرسند را برایتان به ارمغان می‌آورد.

رأس سوم: سروتونین
سروتونین یا همان هورمون جاری‌کننده احساسات خوب. ۹۰ درصد در غشای دستگاه گوارشی تولید می‌شود و کمبود آن در بی‌اشتهایی، بی‌خواب، عدم تمرکز ذهن، ایجاد حالات افسردگی و خلق و خوی تند تأثیر‌گذار است. به عبارت دیگر سروتونین ماده‌ای ضد‌افسردگی است.

ازدواج و داشتن یک همراه و مونس نوعی حس رضایت و شادمانی را به انسان عطا می‌کند که این حالت سبب افزایش سطح سروتونین و ایجاد شادکامی و دور ماندن از افسردگی خواهد شد. با ابراز علاقه به همسر خود نه‌تن‌ها او بلکه خود را هم از سرزمین تنهایی‌ها و افسردگی‌ها دور کرده و روز‌به‌روز به ساحل آرامش و شادی نزدیک‌تر می‌شوید. پس هر روز به خود و شریک زندگی‌تان یادآور شوید که چقدر دوستش دارید.

لبخند نشانه‌ای از رضایت و خوشحالی است و البته خود آن هم باعث لبخند درون نیز می‌شود. خندیدن باعث تغییرات فیزیولوژیکی خواهد شد. به‌عبارتی دیگر باعث کش آمدن عضلات صورت و افزایش ضربان قلب و فشار خون و همچنین تنفس بیشتر شده و به دنبال آن اکسیژن‌رسانی بیشتری به عضلات بدن انجام می‌شود و در نتیجه ترشح سروتونین نیز بالا می‌رود. لبخندتان را نخورید تا شاد بمانید. ورزش‌هایی نظیر پیاه‌روی سبک، شنا و اسب‌سواری نیز تأثیر بسزایی در ترشح سروتونین دارند.

مواد‌غذایی مانند جو و ذرت حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند که یکی از عوامل ترشح سروتونین‌اند. موز تریپتوفان فراوانی دارد که در بدن تبدیل به سروتونین شده و داروی ضد‌افسردگی است. گردو سرشار از امگا ۳ و متأثر در افزایش سروتونین است. کم‌آبی بدن سبب می‌شود بدن آب کافی برای فعالیت‌هایش نداشته باشد و در نتیجه تولید هورمون‌ها کاهش پیدا کند. بادام و منیزیم فراوانش و همچنین تخم‌مرغ، گوشت و لبنیات که منبع پروتئین هستند نیز فراموش نشود. همچنین مصرف سبزیجات باعث افزایش تولید سروتونین شده و غذا‌های دریایی نیز منبع سروتونین هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار