کد خبر: 977998
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
اغتشاشگران دستگیرشده که پایگاه‌های اورژانس و ۱۳ هزار جلد کتاب و در برخی جا‌ها قرآن‌ها را آتش زده‌اند و خسارات دیگری به اموال عمومی و خصوصی زده‌اند، اغلب غیربومی بوده‌اند!
سرویس جامعه جوان آنلاین: گروه‌هایی از مردم که در اعتراضات چند روز اخیر شرکت داشتند، پس از سوءاستفاده اشرار و غیربومی‌ها و به آتش کشیدن و تخریب اموال عمومی، صف خود را از آنان جدا و صحنه را ترک کردند. حوادث دیروز فقط در چند نقطه کشور رخ داد و البته با تخریب بیشتر. برخی‌ها به شیوه اصلاح قیمت بنزین معترضند و برخی معترضان برای نشان‌دادن اعتراض‌شان به خیابان‌ها آمده‌اند؛ در بین معترضانی که یک مطالبه اقتصادی را مطرح می‌کنند، اما به یک‌باره تعداد معدودی از افراد هستند که تلاش دارند اعتراضات رابه اغتشاش بکشانند. از میان جمعیت حاضر در خیابان کافی است تا یک نفر به سمت پمپ بنزین برود و آتشی بیفروزد تا یک اعتراض آرام و مطالبه‌ای مردمی به صحنه‌ای از نمایش یک اغتشاش تبدیل شود؛ اما پشت این صحنه، مردمی حضور دارند که اموالشان تخریب می‌شود و دود این اغتشاش‌ها و ناآرامی‌ها به چشم آن‌ها می‌رود. همین حالا هم بنا بر اعلام رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، برآورد می‌شود تا روز گذشته ۶۰ میلیارد تومان به اموال عمومی و تجهیزات پزشکی اورژانس آسیب رسیده باشد، اما افرادی که در میانه اعتراضات مردمی اغتشاش ایجاد می‌کنند و به اموال عمومی یا حتی اموال خصوصی افراد آسیب می‌رسانند، چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سؤال را شاید در ترجیع بند سخنان مسئولان درباره دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر بتوان یافت. «اغلب اغتشاشگران دستگیرشده غیربومی هستند.»! این بدین معناست که اتاق فرمان تبدیل اعتراضات به اغتشاش جایی دیگر است.

چشمانتان را ببندید و تصور کنید یکی از عزیزانتان بیمار است و شما منتظر هستید اورژانس برسد، اما ماشین اورژانس در میانه اغتشاشات خیابانی گرفتار شده است. انگار عقربه‌های ساعت از حرکت ایستاده‌اند و عبور هر ثانیه یک‌سال طول می‌کشد. حالا اگر بیمارتان داخل خودروی اورژانس باشد و افرادی به نام اعتراض به گرانی بنزین به ماشین اورژانس حمله کنند و با چوب و چماق شیشه‌های ماشین را بشکنند و راننده را هم پیاده کنند و حتی بخواهند خودرو را به آتش بکشند، چه حسی پیدا می‌کنید؟ آیا تصور می‌کنید این افراد به راستی برای طرح یک مطالبه و اعتراضی اقتصادی به خیابان آمده‌اند و چنین رفتاری را در پیش گرفته‌اند؟ آنچه شما در ذهنتان تصور کردید، به راستی در برخی شهر‌های کشور اتفاق افتاده است. برآورد می‌شود تاکنون اغتشاشگران میلیارد‌ها تومان به اموال عمومی و تجهیزات پزشکی اورژانس آسیب رسانده اند.

بیمارانی که به بیمارستان نمی‌رسند!

اگر پای درد دل پرسنل اورژانس بنشینید، متوجه خواهید شد که این روز‌ها شرایط برای آن‌ها سخت‌تر از همیشه شده است. طی روز‌های اخیر، پرسنل اورژانس تهران در آماده‌باش ویژه قرار داشتند، اغتشاشات و به هم ریختن نظم عمومی سرعت ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی را کاهش می‌دهد و زمانی که بی‌نظمی در معابر شهر طولانی شود، یک آمبولانس برای رسیدن به مصدوم باید ساعت‌ها در ترافیک بماند. حتی موتور آمبولانس‌های اورژانس طی دو شب گذشته با این مشکل مواجه بودند.

محمدجواد نادمی، مسئول عملیات ویژه اورژانس با تأکید بر اینکه طی روز‌های اخیر تماس با سازمان اورژانس ۵/۱ برابر افزایش داشته، می‌افزاید: «این افراد از جمله بیمارانی بودند که با مشکلات قلبی و تنفسی مواجه شده بودند.»

بنا به تأکید وی، تکنسین اورژانس باید ظرف مدت کمتر از پنج دقیقه بر بالین بیمار حاضر شود و کار احیا و درمان را انجام شود و سپس بیمار را در سریع‌ترین زمان ممکن به مرکز درمانی انتقال دهد، اما عده‌ای با قراردادن موانع در مسیر خودرو‌ها یا پرتاب‌کردن سنگ و چوب به سمت خودرو‌های اورژانس مشکلات عدیده‌ای را برای خدمت‌رسانی ایجاد کردند و بدون توجه به مأموریت‌های حساس اورژانس، ایجاد ناامنی کردند. نادمی به فارس می‌گوید: «به طور مثال یکشنبه شب در تماسی که با یکی از مراکز ما گرفته شد، یک خانم باردار باید بلافاصله به مراکز درمانی تهران انتقال پیدا می‌کرد و به دلیل بسته‌شدن مسیر عبور و مرور ساعت‌ها در ترافیک مانده بود و در نهایت با کمک مردم گاردریل خیابان باز شد و بیمار به شهر کرج انتقال یافت.»

تخریب ۵ پایگاه اورژانس

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت تخریب اموال عمومی و خسارات واردشده به آمبولانس‌ها و پایگاه‌های اورژانس طی روز‌های گذشته می‌گوید: «طبق آخرین آمار ۳۲ آمبولانس اورژانس در سطح کشور به وسیله آشوبگران آسیب‌دیده و همچنین پنج پایگاه اورژانس نیز در سطح کشور تخریب شده است.» جهانپور با بیان اینکه اغتشاشگران بدون توجه به مأموریت‌های پرسنل اورژانس ده‌ها تجهیزات پزشکی همراه آمبولانس‌ها را تخریب کرده‌اند، می‌افزاید: «برآورد می‌شود تا این لحظه (روز گذشته) اغتشاشگران ۶۰ میلیارد تومان به اموال عمومی و تجهیزات پزشکی اورژانس آسیب‌زده باشند.» به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، طبق آمار‌های به دست آمده چهار نفر از پرسنل اورژانس هم روزگذشته آسیب‌دیده بودند که این آمار افزایش یافته است.

آتش زدن ۱۳ هزار جلد کتاب

سوء استفاده‌ها از اعتراض‌های مردمی به همین جا ختم نمی‌شود. به فاصله دو روز از روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار یک کتابخانه عمومی در شهرستان شهریار به آتش کشیده شد و حدود ۱۳ هزار جلد کتاب در آتش سوخت که خسارت وارده به این کتابخانه حدود ۲۰ میلیارد ریال ارزیابی می‌شود. به گفته نورالله طاهری، فرماندار شهرستان شهریار از ابتدای شروع اتفاقات و روند تخریب اموال دولتی و عمومی، حدود ۸۰نفر از آشوبگران در شهرستان شهریار بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند که اغلب این افراد غیربومی بوده‌اند. حجت الاسلام محمدحسین قاسم‌پور، دادستان عمومی و انقلاب رباط‌کریم با اشاره به دستگیری ۳۴ نفر به جرم آسیب رساندن به اموال عمومی، اختلال در نظم عمومی و اغتشاش تصریح می‌کند: «در بین دستگیرشدگان، لیدر‌های تربیت شده برای آشوب‌طلبی و اغتشاش در میان اعتراضات مردم وجود دارد.»

دستگیرشدگان غیربومی!

محمد حدادزاده، دادستان عمومی و انقلاب یزد هم با بیان اینکه ۴۰ نفر از اغتشاشگران در تجمعات اعتراضی به اصلاح قیمت بنزین در یزد دستگیر شدند، تصریح می‌کند: «اغلب دستگیرشدگان غیربومی و غیریزدی هستند.»

به گفته وی اجتماعاتی که در یزد در اعتراض به اصلاح قیمت بنزین ایجاد شده بود، آرام و مسالمت‌آمیز بوده و مشکل خاصی وجود نداشت، اما در چند نقطه از شهر عده‌ای فرصت‌طلب و معاند به جمع مردم پیوستند و با انجام اقدامات هنجارشکنانه، اهداف دیگری را دنبال می‌کردند. این افراد اقدام به تخریب اموال عمومی کردند و در مواردی نیز با پلیس درگیر شدند که حتی این درگیری به مصدومیت پلیس انجامید. با این‌حال در یزد، آشوبگران افراد معدودی بودند که حسابشان از مردم جدا شد.

اطفای ۱۰۰ آتش‌سوزی عمدی

در اصفهان هم اغتشاشگران خسارت بسیاری به سازه‌های شهری، معابر و بانک‌ها وارد کردند و چندین خودروی آتش‌نشانی یا خسارت دیدند یا در ترافیک گرفتار شدند. به گفته قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان پنج ایستگاه مترو آسیب دیدند، که خدمت‌رسانی در آن‌ها متوقف شد و ۶۰ دستگاه اتوبوس هم خسارت دیدند که از این تعداد ۲۷ دستگاه به طور کامل تخریب شدند. بنا به تأکید وی اگرچه خدمت‌رسانی اتوبوسرانی و مترو از سر گرفته شده است، اما حتی درختان و فضای سبز نیز در این بین دچار خسارت شده‌اند.

فرهاد کاوه آهنگران، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان هم از آسیب‌رسیدن به ۵۰ نفر از نیرو‌های آتش‌نشانی در مأموریت‌های روز‌های اخیر اطلاع داد که از این تعداد ۹ نفر بستری شدند. بنا به تأکید وی، مأموران آتش‌نشانی بیش از ۱۰۰ مورد حریق و حوادث با وسعت‌های مختلف را اطفا کردند که این ۱۰۰ آتش‌سوزی همه عمدی بوده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: «در این بین، ۸۷ خودروی آتش‌نشانی نیز به صورت جزیی و کلی خسارت دیده‌اند.» گزارش‌های رسیده از نقاط مختلف کشور حاکی است، از میان هزار و ۸۰ شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک در نقاط انگشت‌شماری صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین ۵۰ تا حداکثر هزار و ۵۰۰ نفر تخمین‌زده شده است. در استان‌های خوزستان، تهران بزرگ، فارس و کرمان بیشترین آسیب به اموال عمومی زده شده است.

شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد کاملاً آموزش‌دیده بودند و برخلاف بسیاری از مردم که از افزایش ناگهانی بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد مترصد و آماده چنین موقعیتی بوده‌اند.

هرچند در سومین روز اعتراض‌ها به‌وضوح صف آشوبگران از مردم جدا شد و امکان شناسایی و برخورد با تخریبگران اموال عمومی فراهم آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار