کد خبر: 973504
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۶
وقتی خانه کافی نت می‌شود
بهتر است برای استفاده از گوشی‌های همراه یک بازه زمانی مشخص تعیین کنیم و در جمع‌ها و دورهمی‌ها آن‌ها را کنار بگذاریم و وارد دنیای حقیقی شویم تا از با هم بودن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببریم.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: این موضوع که پل‌ها و راه‌های ارتباطی به هم نزدیک‌تر شده‌اند نه تنها باعث دوری ما از هم نخواهد شد، بلکه این تکنولوژی در مواقع خاص مانند ارتباط‌گیری فوری با پلیس، آتش نشانی، فوریت‌های پزشکی و... بسیار هم مفید واقع شده است. در حقیقت مشکل در کمبود آگاهی و فرهنگ‌سازی نکردن در رابطه با فضای مجازی و ابزار‌های هوشمند و پیشرفته‌ای مانند گوشی موبایل، تبلت و... است. برای مثال گاهی که وارد جمعی می‌شویم انگار وارد گیم نت شده‌ایم.

شوربختانه باید گفت امروزه فضای مجازی ما را مسخ و دگرگون کرده است. والدین هیچ گونه نظارتی بر کودکان و نوجوانان خود ندارند و این ابزار‌ها را بدون کنترل و تعیین بازه زمانی در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند. کودکان هم به جای بازی‌های جمعی مانند وسطی، والیبال، قایم باشک و... معتاد تبلت می‌شوند. عده‌ای از نوجوانان و جوانان هم تحت تأثیر شدید فضای مجازی قرار گرفته و با نصب برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، موبوگرام و... به طور شبانه‌روز سرگرم آن‌ها می‌شوند و فضای خانه را مانند کافی‌نت می‌کنند.
بهتر است برای استفاده از گوشی‌های همراه یک بازه زمانی مشخص تعیین کنیم و در جمع‌ها و دورهمی‌ها آن‌ها را کنار بگذاریم و وارد دنیای حقیقی شویم تا از با هم بودن‌ها نهایت استفاده و لذت را ببریم. استفاده مداوم و بی‌وقفه از گوشی‌ها، تبلت‌ها و... نه تنها ما را منزوی و گوشه‌گیر می‌کند، بلکه عوارض جدی به جسم و روحمان تحمیل خواهد کرد.

به هر حال اگر بخواهیم به آسیب‌های فضای مجازی و حضور در آن و استفاده بی‌حد و حصر از شبکه‌های اجتماعی نگاهی بیندازیم، قطعاً موارد و عوامل بی‌شماری در آن دخیل است که می‌توان یک به یک به تمام آن‌ها اشاره کرد. موارد و فاکتور‌هایی که سالیان سال است آسیب‌شناسان اجتماعی، جامعه‌شناسان و روانشناسان در رابطه با آن‌ها بار‌ها گفته و هشدار داده‌اند. مواردی که با وجود هشدار‌های پیاپی کارشناسان ذیربط و متولیان امر باز هم مورد بی‌توجهی و بی‌اعتنایی از سوی خیل عظیمی از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان قرار گرفته است.

بنا بر گفته رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، نظرسنجی این مرکز پژوهشی نشان می‌دهد درصد اعتماد به اخبار تلویزیون ۶۱ درصد و اخبار صدا ۶۲ درصد است و کمترین اعتماد به اخبار شبکه‌های اجتماعی و موبایلی با ۲۷ درصد و شبکه‌های ماهواره‌ای با ۲۹ درصد است. شاید کمتر خانواده‌ای را بتوان یافت که با رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی آشنایی نداشته باشد و با این قبیل شبکه‌ها درگیر نباشد. هر شخصی که در این جامعه زندگی می‌کند و درگیر امور روزمره است، با انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارد و از آن‌ها استفاده می‌کند، اما در رابطه با زندگی افراد در جوامع امروزی و ارتباط آن‌ها با رسانه‌های ارتباط جمعی، دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سؤالاتی مطرح است که بهتر است کارشناسان مربوط و متولیان امر نسبت به آن‌ها تأملی داشته باشند و به این سؤالات ذهنی پاسخ دهند. استفاده از انواع شبکه‌های اجتماعی چه ضرورتی دارد؟ اهداف صاحبان و بنیانگذاران این شبکه‌ها چیست؟ مزایا و معایب وجود این شبکه‌ها در زندگی امروزه چیست؟ نقاط ضعف و آسیب‌های مخرب آن‌ها چیست؟ راه حل‌های موجود برای مبارزه با این آسیب‌ها چه هستند؟ و سؤالات مختلف دیگر که در این زمینه وجود دارد. فرجام سخن اینکه به لطف فناوری‌های ارتباطی و بروز و ظهور شبکه‌های اجتماعی، میانگین ارتباطات خانوادگی بین اعضای یک خانواده ایرانی به ۵ دقیقه تنزل پیدا کرده است. فقط ۵ دقیقه!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار