کد خبر: 966262
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۱
اقدامات پاراکلینیکی و تحویل داروی تخصصی رایگان توسط بسیج جامعه پزشکی صورت می‌گیرد و هرسال بسته به نیاز مناطق مختلف چندین بار جهادگران در تمام استان حضور می‌یابند و بر سطح بهداشت و درمان مردم می‌افزایند.
سرویس ایران جوان آنلاین: هنوز خسارت‌های ناشی از زلزله آبان سال ۹۶ به طور کامل برطرف نشده بود که فروردین امسال سیل در کوچه و خیابان مناطق شهری و روستایی استان کرمانشاه جاری شد و مردم را متضرر کرد. حوادثی که از همان ابتدای وقوع جهادگران سپاه و بسیج با ورود به مناطق خسارت دیده به صورت شبانه‌روز دست مردم حادثه‌دیده را گرفتند. حالا هم این زنان و مردان می‌خواهند تا پایان جبران تمام خسارات وارد شده به مردم بمانند و با فعالیت‌هایشان سایه محرومیت را از سر کرمانشاهی‌ها کنار بزنند. جهادگرانی که برای سال جاری اجرای هزار و ۴۰۰ پروژه را در برنامه‌شان قرار داده‌اند و خودشان نیز در هزار گروه جهادی مجزا درحال فعالیت هستند.

سه سال اخیر شاید سخت‌ترین سال‌های زندگی کرمانشاهی‌ها بود، چراکه یک‌بار آن‌ها در آبان ۹۶ به واسطه زلزله ۳ /۷ ریشتری خانه‌هایشان فرو ریخت و یک‌بار هم به دنبال بارندگی‌های ماه‌های نخست سال ۹۸ از جاری شدن سیل خسارت دیدند. هرچند حجم خسارات ناشی از این حوادث خیلی زیاد بود، اما همواره نیرو‌های جهادی بسیج و سپاه در کنار مردم بودند و در روز‌هایی که آن‌ها در شرایط دشواری قرار داشتند، جهادگران از هر سو به این استان می‌آمدند و کمک‌هایشان را به آن‌ها می‌رساندند و حتی یک روز هم مردم خسارت‌دیده را تنها نمی‌گذاشتند. حالا که چند ماهی از سیل کرمانشاه می‌گذرد و مردم به زندگی عادی‌شان برگشته‌اند، اما همچنان گروه‌های جهادی که به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه به بیش از یکهزار گروه می‌رسد در جای‌جای کرمانشاه حضور دارند و همچنان در راستای محرومیت‌زدایی گام برمی‌دارند. سرهنگ حسین قبادی‌بصیر در این باره تأکید می‌کند: «گروه‌های جهادی ما از بین بسیجیان مؤمن، انقلابی و جوانی شکل گرفته که به صورت داوطلبانه وارد این عرصه شده‌اند.» وی اضافه می‌کند: «بسیجیان کاملاً داوطلبانه اقدام به تشکیل این گروه‌ها کرده‌اند و در حوزه‌های مختلف از جمله عرصه‌های فرهنگی، درمان و سلامت، آموزشی، عمرانی و خدمات‌رسانی فعالیت می‌کنند.» رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: «این بسیجیان جهادگر در قالب‌های مذکور و در مناطق محروم به محرومان خدمت می‌کنند.» گفتنی است تمام امکانات و تجهیزاتی که در اختیار گروه‌های جهادی بسیجی است، توسط خود آن‌ها تهیه شده و سازمان بسیج سازندگی امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار نداده است. البته به گفته قبادی‌بصیر بسیج سازندگی هم از این گروه‌ها پشتیبانی می‌کند و با برنامه‌ریزی برای حوزه فعالیت آن‌ها بر اساس تخصص‌هایی که دارند در راستای تسریع در فعالیت‌های محرومیت‌زدایی گام بر می‌دارند.

اجرای طرح جهاد همبستگی در کرمانشاه

شایان ذکر است در حال حاضر هزار و ۴۰۰ طرح محرومیت‌زدایی در استان کرمانشاه در حال اجراست که تنها بخشی از آن مربوط به سیل و زلزله است. بنابراین جهادگران در کنار رفع مشکلات ناشی از حوادث مختلف بدون در نظر گرفتن اینکه نیازمندان چه کسانی هستند به آن‌ها کمک می‌کنند. مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه در این راستا تأکید می‌کند: «بسیج سازندگی کشور به مناسبت ۴۰سالگی انقلاب ساخت ۴۰ هزار پروژه عمرانی را در دستور کار دارد که سهم استان کرمانشاه از این تعداد هزار و ۴۰۰ پروژه است.» قبادی‌بصیر اضافه می‌کند: «تاکنون ۹۶۴ پروژه شناسایی و وارد فاز اجرایی شده است.» برای این طرح‌ها هم به صورت میانگین اعتباری حدود ۶۰میلیون تومان برای هر پروژه برآورد شده است. وی بیان می‌کند: «درحال حاضر از ۹۶۴ پروژه، عملیات اجرایی ۱۸۳ طرح به اتمام رسیده و به بهره برداران تحویل داده شده است.» گفتنی است عمده پروژه‌های به اتمام رسیده مربوط به منازل نیازمندان بوده است. همچنین ۱۳ پروژه آبرسانی روستایی، سه پروژه مدرسه، هفت پروژه در حوزه آبخیزداری و آبیاری قطره‌ای تاکنون تکمیل و تحویل شده‌اند. البته آنطور که قبادی‌بصیر بیان می‌کند، اقدامات محرومیت‌زدایی بسیج در کرمانشاه فقط به همین چند مورد منتهی نمی‌شود و ۵۰۰ پروژه نیز مربوط به منازل تخریب شده در سیل امسال است که سپاه در یاری‌رسانی به مردم سیل زده اجرا می‌کند. مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه با تصریح بر اینکه بیش از ۹۰درصد این پروژه‌ها در زمینه محرومیت‌زدایی و ساخت منازل مسکونی برای نیازمندان است، می‌گوید: «امیدواریم این پروژه‌ها تا دهه فجر امسال به نتیجه برسند.» این ۵۰۰ پروژه نیز در قالب طرح جهاد همبستگی ملی در استان درحال اجرایی شدن است.

ارائه ۳۴۰ خدمت پزشکی رایگان به مردم

لازم به ذکر است عملکرد گروه‌های جهادی در استان کرمانشاه چند بُعدی است و تنها به فعالیت‌های عمرانی ختم نمی‌شود، بلکه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، سلامت و... را هم شامل می‌شود. درحال حاضر برخی گروه‌های جهادی خوداتکا شده‌اند و مانند یک مؤسسه خیریه عمل می‌کنند و مورد اعتماد مردم و دستگاه‌های متولی هستند. آن‌ها کمک‌های خیران و دستگاه‌ها را جهت کمک به محرومان جذب می‌کنند و علاوه بر خدمات مذکور در قالب فعالیت‌های مختلف، چون کمک به ایجاد اشتغال خانواده‌های محروم و زنان سرپرست خانوار و همچنین کمک به تهیه جهیزیه برای محرومان به کار می‌گیرند. در کنار این فعالیت‌ها جهادگران پزشک هم هرچند وقت یک‌بار به مناطق محروم سر می‌زنند و به صورت رایگان به درمان مردم می‌پردازند. در این راستا چندی پیش سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه در یک برنامه جهادی اقدام به ویزیت و توزیع داروی رایگان بین ۳۴۰ نفرکرد. رضا منصوری، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه در این باره تأکید می‌کند: «در این اقدام جهادی یک متخصص داخلی، یک متخصص عفونی و سه پزشک عمومی به ویزیت و مداوای مددجویان پرداختند.» همچنین ارجاعات، اقدامات پاراکلینیکی و تحویل داروی تخصصی رایگان نیز توسط بسیج جامعه پزشکی صورت گرفت. البته این اولین باری نیست که بسیج جامعه پزشکی دست به ارائه خدمات پزشکی به مناطق محروم می‌زند و هرسال بسته به نیاز مناطق مختلف چندین بار جهادگران در تمام استان حضور می‌یابند و بر سطح بهداشت و درمان مردم می‌افزایند. ارائه خدماتی که تنها از عهده جهادگران برمی‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار