کد خبر: 964866
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۶
زندگی شهید بابایی و همسرش الگویی برای نسل‌های بعدی
روشن‌ترین تصویری که عموم مردم جامعه از شهید عباس بابایی دارند به سریال «شوق پرواز» برمی‌گردد. سریالی خوش‌ساخت که جنبه‌های مختلف زندگی شهید بابایی را به تصویر کشید و بخش‌های مهمی از مجاهدت‌های ایشان را به مخاطبان نشان داد
آرمان شریف
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: روشن‌ترین تصویری که عموم مردم جامعه از شهید عباس بابایی دارند به سریال «شوق پرواز» برمی‌گردد. سریالی خوش‌ساخت که جنبه‌های مختلف زندگی شهید بابایی را به تصویر کشید و بخش‌های مهمی از مجاهدت‌های ایشان را به مخاطبان نشان داد تا جامعه شناخت خوبی از این قهرمان دفاع مقدس پیدا کند به طوری که فرمانده نیروی هوایی ارتش می‌گفت پس از پخش سریال درخواست ورود به نیروی هوایی ارتش چندین برابر شد.

به گزارش «جوان»، شهید عباس بابایی ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ وقتی برای شناسایی منطقه وارد آسمان عراق شد، هنگام بازگشت هدف گلوله‌های تیربار ضدهوایی بعثی‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید. آنچه نام شهید بابایی را در طول دفاع مقدس و پس از آن بر سر زبان‌ها انداخت، سبک زندگی و ایمان و اعتقاد ایشان بود و اینکه همسر شهید چه در طول سال‌های جنگ و چه در روز‌های نبود همسر، با ایمان و صبوری در زنده نگه داشتن نام و یاد شهید کوشیدند. دامنه تأثیرگذاری زندگی شهید بابایی به زندگی شهدای مدافع حرم هم رسیده بود. شهدایی از دهه‌های ۶۰ و ۷۰ که دفاع مقدس و روز‌های سخت جنگ را درک نکرده بودند، ولی شرح قهرمانی رزمندگانش را خوانده بودند و می‌خواستند با الگو گرفتن از آن‌ها پایه‌های زندگی‌شان را محکم و استوار بنا کنند.

در کتاب «یادت باشد» که به زندگی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی می‌پردازد، در بخش‌هایی از کتاب می‌خوانیم که یکی از برنامه‌های مورد علاقه شهید سیاهکالی سریال «شوق پرواز» بود و ایشان هنگام تماشای سریال از همسرش می‌خواهد زندگی‌شان را همچون شهید بابایی و همسرش بسازند. شهید از همسرش می‌خواهد همچون همسر شهید بابایی با صبوری و ایمان مسیر شوهرش را ادامه دهد و در اواخر کتاب می‌خوانیم که پس از شهادت، همسر شهید یاد جمله شوهرش و یاد صبوری همسر شهید می‌افتد. این الگوبرداری از زندگی این قهرمانان سبب می‌شود تا همسر شهید سیاهکالی روز‌های سخت تنهایی و فراق را با سربلندی پشت سر بگذارد.
صدیقه حکمت، همسر شهید بابایی، هنگام شهادت همسرش تنها ۲۸ سال سن داشت. سه ماه قبل از شهادت عباس بابایی، همسرش به ایشان می‌گوید: «عباس چرا من، مثل سایر خانواده‌ها در شهادت‌ها سهیم و شریک نباشم؟» شهید بابایی پس از شنیدن این حرف‌ها خدا را شکر می‌کند و رو به همسرش می‌گوید: «خیالم راحت شد. دیگر احساس می‌کنم که تو مرد شده‌ای و از این لحظه، فرزندانم را به تو می‌سپارم و هر چهار تا را به خدا!» همسران شهدا در آن روز‌های سخت این‌گونه شانه به شانه مرد زندگی‌شان حرکت می‌کردند و در این راه همراه‌شان بودند. خانم حکمت، ۳۰ سال با ایثار و فداکاری راه شوهرش را ادامه داد تا در سال ۱۳۹۵ به وصال معشوق رسید.

همسر شهید بابایی در گفت‌وگوهایش عنوان می‌کرد که قلباً حضور شهید را حس می‌کند و او را می‌بیند و احساس می‌کند عباس بابایی کنارش است. شهید بابایی از همسرش خواسته بود به وظایف الهی‌اش عمل کند و ایشان در طول حیات سعی‌شان بر انجام تکالیف‌شان بود تا خدا و همسرش از او راضی باشند. زندگی مشترک و فردی بسیاری از شهدا یک کلاس درس برای جوانان است. به گفته همدوره‌ای‌های شهید بابایی ایشان یک مسلمان واقعی بود و بسیاری از معیار‌های اخلاقی و انسانی را در زندگی‌اش رعایت می‌کرد و بالطبع همسر ایشان نیز در تمام لحظات کنار ایشان بود و سعی‌شان ساختن یک زندگی آرام با هدف کسب رضایت خدا بود. همان‌گونه که سریال «شوق پرواز» با پرداختی درست و با دقت در جزئیات توانست مردم را با زندگی شهید بابایی آشنا کند، پرداختن به زندگی دیگر شهدا نیز می‌تواند مردم را با جنبه‌های زیادی از سبک زندگی شهدا آشنا کند. در روز‌هایی که چهره اخلاق و مردانگی مخدوش می‌شود و رسانه‌های مجازی به دنبال مطرح کردن افراد توخالی و پوچ هستند، معرفی قهرمان‌های دفاع مقدس می‌تواند زندگی نسل‌های بعد را بسازد. همان‌طور که زندگی شهید سیاهکالی و همسرش با زندگی شهید بابایی گره خورد، جوانان بسیار دیگری تشنه دانستن از شهدا هستند. با پرداخت درست به زندگی شهدا باید چنین الگو‌هایی را در دسترس جوانان قرار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار