کد خبر: 943684
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
«عدالت» در ایستگاه «شنبه‌های انقلاب» این هفته
دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در زمینه عدالت روزگذشته در آخرین نشست شنبه‌های انقلاب مورد بررسی قرار گرفت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه‌قضائیه با اشاره به دستاورد‌های فراوان این ۴۰سال گفت: انقلاب اسلامی ایران به مردم جرئت عدالت‌خواهی داد و این کار کوچکی نیست. در زمان رژیم منحوس پهلوی هیچ‌کس جرئت عدالت‌خواهی نداشت، این روحیه عدالت‌خواهی از دستاورد‌های مهم است.
صادقی با بیان این مطلب که عدالت در امنیت حقی از مردم است و حتی از نان شب نیز مهم‌تر به حساب می‌آید، تصریح کرد: ما در بخش ارائه خدمات به محروم‌ترین روستا‌ها از آب، برق، جاده و بهداشت گرفته تا تعلیم و تربیت اقدامات مناسبی داشته‌ایم. به نحوی که در برخی از روستا‌ها بخش‌های دانشگاهی ایجاد کرده‌ایم و اکنون فاصله طبقات اجتماعی ما بسیار کمتر شده، ولی فاصله موجود را نمی‌پذیریم. قشر متوسط رو به بالا حرکت مثبتی داشته و از این جهت گسترش یافته‌ایم، ولی با آنچه مدنظر است فاصله داریم.

بهره‌مندی ۹۷ درصدی از خدمات بهداشتی
احمد اسفندیاری، رئیس سابق بهزیستی کشور در بیان برخی تفاوت‌های عدالتی در زمینه‌های مختلف نسبت به قبل از انقلاب اظهار داشت: پیش از انقلاب ۳۷درصد از شهر‌های بزرگ ما بیمارستان داشتند، ولی امروز با وجود سه برابرشدن شهر‌ها ۹۷درصد شهر‌های ما از بیمارستان بهره‌مند هستند. پیش از انقلاب ۴درصد روستا‌ها دارای برق بودند، ولی امروزه ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰خانوار از برق بهره‌مند هستند.
وی همچنین ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب ما ۳۱۲روستا داشتیم که به شبکه مخابرات متصل بودند، ولی امروزه همه روستا‌های ما به شبکه مخابرات متصل هستند. ما پیش از انقلاب محدودیت‌هایی داشتیم و ۴۰درصد از افراد دسترسی به تحصیل نداشتند، اما امروز ۹۵درصد مردم امکان تحصیل دارند که قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.
رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پیش از انقلاب در حوزه اطلاع‌رسانی و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون پوشش کم بود، گفت: امروز ۹۸درصد کشور از اطلاع‌رسانی که به سطح اطلاعات جامعه و اجرای عدالت کمک می‌کند، بهره می‌برند.
فعالیت آزادانه نزدیک به ۵۰۰ حزب و گروه سیاسی در فضای آرام در کشوری که پیش از انقلاب با نظام تک‌حزبی فرمایشی اداره می‌شد، هنر انقلاب اسلامی در عرصه عدالت سیاسی بود که مورد اشاره اسفندیاری قرار گرفت.

مجلس و عدالت قانونگذاری
فاطمه آلیا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی دیگر فردی بود که با تأکید بر قانون اساسی ۱۱۲ ساله در ایران به بیان عدالت در حوزه قانونگذاری و مجلس بعد از انقلاب پرداخت. وی در این‌باره به صراحت قانون اساسی در اصل هایی، چون ۵، ۵۷ و ۱۰۹ استناد کرد و با اشاره به اصل ۹۰ قانون اساسی اظهار داشت: تنها در راستای اجرای عدالت براساس اصل ۹۰ کمیسیونی در مجلس به همین نام تشکیل شد تا امکان رسیدگی عادلانه به اعتراضات مردمی وجود داشته باشد.

عدالت و برخورد با دانه‌درشت‌ها
محمدرضا صارمی، مسئول مرکز مقاومت بسیج قوه‌قضائیه هم به بیان دستاورد‌های عدالتی قضایی در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی پرداخت. دسترسی آسان به مراجع قضایی و امکان رسیدگی به آن، برخورد با دانه‌درشت‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین در دادرسی برای کاهش اطاله دادرسی، ایجاد دانشگاه علوم قضایی و نیز طرح‌هایی، چون کاداستر و طبقه‌بندی زندان‌ها از جمله موارد مورد اشاره وی بود. به طور مثال در حوزه برخورد با دانه‌درشت‌ها صارمی اظهار داشت: به‌رغم فساد خاندان سلطنتی و فساد موجود در این دستگاه، مرجع قضایی برای رسیدگی وجود نداشت. این در حالی است که بعد از انقلاب با پرونده‌هایی مواجه هستیم که بدون اغماض با دانه‌درشت‌ها برخورد می‌شود.

فقدان نهاد تظلم‌خواهی قبل از انقلاب
علی بهادری حقوقدان و مسئول سابق سازمان بسیج حقوقدانان کشور با تبیین عدالت در محور‌های جغرافیایی و سیاسی به فقدان انتخابات آزاد در کشور‌های همسایه و حوزه خلیج‌فارس پرداخت و گفت: امروز اگر کسی برخلاف عدالت رفتار کند، هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به دیوان عدالت، عدالت را خواستار شود در حالی که تا قبل از انقلاب ما نهاد تظلم‌خواهی نداشتیم.
وی در قیاس نهادی، چون مجلس با قبل از انقلاب اظهار داشت: در برگزاری انتخابات همان نهاد برگزارکننده انتخابات، ناظر بود. در مجلس سنا ۶۰ عضو وجود داشت که ۳۰ نفر آن را مردم انتخاب می‌کردند و از این ۳۰ عضو ۱۵ نفر متعلق به تهران و تنها ۱۵ نفر دیگر نماینده کل کشور بودند.
اسماعیل جلیلی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با قیاس روند شاخص‌های اقتصادی عدالت بیان داشت: ضریب‌جینی در ایران از بالای ۵۰ هزارم در سال ۵۷ به کمتر از ۳۹ هزارم در سال ۹۶ رسید. هر چند که این آمار خوبی است، اما باز هم با عدالت فاصله داریم.

سامانه جامع منابع مالی قوه قضائیه افتخاری ملی است
دستاورد‌های قوه‌قضائیه در حوزه فناوری اطلاعات بخش دوم آخرین نشست شنبه‌های انقلاب بود که آیت‌الله شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اتصال بیش از ۶۰هزار کاربر به صورت یکپارچه به شبکه عدالت ملی اظهار داشت: با تأسیس شبکه عدالت ملی مجموعه دسترسی آیین‌نامه‌ها ر‌ا د‌ر ثانیه به ۶۰ هزار کاربر برسانیم و اکنون ۲۳۰ نقطه سازمان زندان‌ها، ۱۳۰ نقطه پزشکی قانونی و همچنین ۴۳۰ نقطه به مرکز اسناد کشور متصل شده‌اند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع منابع مالی قوه‌قضائیه گفت: با اصرار برخی افراد این سامانه در حال تعطیلی بود، ولی براساس مطالعه ۹ماهه شرکت تضمین داد تا مطالبات ما را در سیستم بازخوانی کند که این مورد از افتخارات ملی به شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار