کد خبر: 1231020
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حسین فصیحی

 نزاع موضوع یکی از پرونده‌هایی است که مدام در محاکم قضایی تشکیل می‌شود و رسیدگی به آن هم از سوی پلیس و هم از سوی قضات با دشواری‌های بسیاری همراه است. این درگیری‌ها گاه به ضرب و جرح و گاه هم به ارتکاب قتل منجر می‌شود. این اتفاق در مناطق روستایی یا شهر‌هایی که اولویت در آن دامداری یا کشاورزی است، عمدتاً بر سر اختلاف‌های ملکی، آب یا چرای دام روی می‌دهد. از آنجا که این محل‌ها بافت‌های بومی دارند، شرکت‌کنندگان در این نزاع‌ها عمدتاً با هم نسبت فامیلی یا محلی دارند، مثل حادثه‌ای که در شهرستان گلوگاه اتفاق افتاد و چرای گوسفند در یک زمین کشاورزی منجر به نزاع خونینی شد که در جریان آن سه برادر با شلیک گلوله به قتل رسیدند. چنانچه این درگیری بین دو طایفه رقم بخورد امکان بروز پیامد‌های ناگوارتر هم وجود دارد. ناگوار از این لحاظ که اگر نزاع منجر به قتل شود، این امکان وجود دارد که درگیری‌های متقابل به نزاع‌های خونین دیگر و ارتکاب قتل‌های بیشتر منجر شود که دامنه آن تا سال‌ها ادامه خواهد داشت. در مناطق شهری هم این نزاع‌ها ممکن است بر سر هر چیزی صورت گیرد. عمده‌ترین نزاع بین دو نفر بر سر جای پارک خودرو صورت می‌گیرد که در مواردی هم منجر به ارتکاب قتل می‌شود. گاه این نزاع‌ها با حضور افراد بیشتری رقم می‌خورد که انگیزه‌های آن هم متفاوت است. عمده‌ترین این نزاع‌ها بین جوانان اتفاق می‌افتد. این اتفاق ممکن است به خاطر یک چشم در چشم شدن بین دو نفر رخ دهد و بعد از آن درگیری با حضور دوستان دو طرف وارد کارزاری تازه شود و یک یا چند نفر هم مجروح یا جانشان را از دست بدهند. 
در مواردی بسیار شهروندانی که از کنار این نزاع‌ها عبور می‌کنند، نمی‌توانند نسبت به اتفاقی که در حال رقم خوردن است، بی‌تفاوت باشند، برای همین ترجیح‌شان این است از روی انسانیت با میانجیگری به دعوای صورت گرفته پایان دهند، ولی این اتفاق همیشه روی خوش خود را نشان نمی‌دهد و گاه ممکن است به قتل میانجی هم منجر شود که ما خبر‌های بسیاری را در این باره منتشر کرده‌ایم. 
مراجعه ۵۹۱ هزار و ۸۰۷ نفر به سازمان پزشکی قانونی در جریان نزاع‌های دو سال قبل نشان می‌دهد جامعه تاب‌آوری لازم در موقعیت‌هایی که امکان بروز درگیری وجود دارد را پیدا نکرده است، از همین‌رو ترجیح این افراد این است که به جای پیدا کردن زبانی مشترک برای حرف زدن با هم دعوا کنند. 
همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، رسیدگی به این پرونده‌ها برای پلیس و قضات دادگستری با مرارت‌های زیادی همراه است. از آنجا که افراد زیادی در جریان این درگیری‌ها حضور دارند تشخیص اینکه ضربات از سوی چه کسانی وارد شده، امری دشوار است، خصوصاً اینکه یک نفر جان خود را از دست داده باشد. از همین‌رو به دلیل طرح اظهارنظر‌های متفاوت در جریان رسیدگی، مشخص شدن عامل ارتکاب جرم در این پرونده‌ها ممکن نمی‌شود. در جریان نزاع‌هایی که افراد غیر حضور داشته باشند امکان اینکه برخی از شرکت‌کنندگان در نزاع اصلاً شناسایی نشوند وجود دارد، چه بسا که این افراد در بروز حوادث خونین هم نقش داشته باشند. 
مهم‌ترین دلیلی که منجر به بروز نزاع بین دو یا چند نفر می‌شود، این است که افراد بلد نیستند حرف بزنند و ترجیح می‌دهند به جای حرف زدن با هم درگیر شوند. مهارت حرف زدن و مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران و پذیرش اظهارنظر‌های درست، هرچند برخلاف خواسته یکی از طرفین باشد، مهم‌ترین ابزار برای مصون ماندن از نزاعی است که ممکن است فرجامش به قصاص مرتکب منجر شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار