کد خبر: 1116102
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
در محضر نویسنده پیشکسوت و محبوب نسل‌ها به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

محمود حکیمی، نویسنده پیشکسوت و چهره محبوب نوجوانان دهه ۴۰ و ۵۰ است و البته هنوز هم پرکار و باانگیزه برای نوجوانان می‌نویسد. حکیمی سابقه بیش از ۳۰ سال معلمی و ۵۰ سال نویسندگی در کارنامه خود دارد. فردی متواضع و محب اهل بیت که بزرگ شده یک خانواده مذهبی در منطقه خراسان تهران است. به گفته خودش در تنگدستی بسیار، اما در سایه تربیت والدینی معتقد به آموزه‌های اهل بیت (ع) بزرگ شده و با چنین تربیتی در سن ۱۵ سالگی در هیئت‌ها درباره ظلم‌ستیزی امام حسین (ع) سخنرانی می‌کرده است.
از آنجایی که بزرگ شده منطقه پایین شهر تهران است همواره به فکر محرومان بوده و اخلاق خاص وی بین دوستدارانش شهره است و طبق گفته همین افراد گره گشایی از ذهن نوجوانان از جمله اهدافی بوده که حکیمی تمام عمر خود را صرف آن کرده است. سال‌ها پیش کتابخانه‌ای در منطقه ۱۸ به نام وی، با عنوان استاد محمود حکیمی تأسیس شد که هر روز میزبان صد‌ها تن از کودکان و نوجوانان است.
وی می‌گوید: یکی از افتخارات من این است که همیشه میان بچه‌های جنوب شهر بوده‌ام و هستم و مایه مباهاتم است که نامم بر کتابخانه‌ای است که سال‌ها میزبان نوجوانان و جوانان جنوب شهر بوده است.
همین‌ها بهانه‌ای شد تا به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به سراغ وی برویم. صدایش مهربان است. مشخص بود که گوشی دورتر بود، چراکه وقتی پاسخ را شنیدم صدای استاد خسته و نفس زنان به نظر رسید:
- الو، بفرمایید...
- سلام خبرنگار روزنامه جوانم استاد...
- بابا جان دارم میرم دکتر فرصت نمی‌کنم باهات صحبت کنم.
- استاد خیلی کوتاه، یک خاطره و یک سؤال ساده...
- خب بپرس، هنوز دخترم نیامده، اما من آماده شدم...
از استاد حکیمی می‌خواهیم تا به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی یک خاطره از روزگار نویسندگی خود بیان کند و او می‌گوید: در میان ۱۴۵ عنوان کتابی که نوشته‌ام، «داستان‌هایی از زندگی امیرکبیر» که توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسید، مورد استقبال زیادی قرار گرفت و نامه‌های زیادی دریافت کردم و این موضوع را نه ناشی از قلم خودم بلکه مرهون ارادت علایق مردم به شخصیت امیرکبیر می‌دانم و نشان دهنده این است که مردم ایران در گذشته و حال به امیرکبیر علاقه داشتند، چراکه او تمام وجود خود را وقف مردم و پیشرفت ایران کرده بود.
محمود حکیمی به نویسندگان نسل جدید توصیه می‌کند: برای مخاطبان نوجوان و جوان ساده و روان بنویسند و داستان زندگانی بزرگان را درست در قالب داستان بیان کنند.
وی با تأکید بر اینکه داستان نقش مهمی در هدایت جوانان و نوجوانان دارد، ادامه می‌دهد: نسل نوجوان داستان مفصل را سخت می‌خواند. اگر داستان تاریخی و با مدرک باشد مورد توجه نوجوانان قرار می‌گیرد و به خصوص نقل داستان‌های کوتاه و نشان دادن واقعیت زندگی انسان‌ها در قالب قهرمانان بسیار تأثیرگذار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار