کد خبر: 994347
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
بررسی ادعا‌های دولت امریکا در مورد کمک به ایران در مبارزه با «کرونا»
روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند ۹۸ برای بار دوم، «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا ادعا کرد دولت امریکا برای کمک به ایران در مقابل ویروس کرونا آمادگی دارد. پیش از این نیز امریکا مدعی شده بود تحریم‌ها شامل کمک‌های بشردوستانه و ملزومات پزشکی نمی‌شود، اما آنچه در ایران می‌گذشت و مقامات کشورمان می‌گفتند، نشان می‌داد دولت امریکا در مورد آن ادعا هم دروغ می‌گفت. کودکانی در ایران به دلیل اعمال تحریم‌های دارویی علیه کشورمان جان باختند. وضعیت بیماران خاص و نایاب شدن دارو‌های آنها، حقیقتی انکارنشدنی بود که مردم آن را ملموس و محسوس می‌دیدند.
زینب شریعتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: پس از آنکه وزیر خارجه امریکا از اعلام آمادگی کشورش برای کمک به ایران در مبارزه با کرونا گفت، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این ادعا گفت: «این پیشنهاد پیش از رسیدن به دولت ایران، در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد تنها یک ادعا و تبلیغات وسیع و ریاکارانه است که با اغراض سیاسی و برای فریب افکار عمومی جهان صورت گرفته است.» او افزود: «ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشار‌های گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی- روانی است.»

از سویی، رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور، حمله همه جانبه‌ای را علیه دولت ایران آغاز کردند و ضمن تلاش برای القای حسن‌نیت دولت امریکا، این ادعا را نشانه ایستادن دولت امریکا در کنار مردم دانستند و دولت ایران را متهم به سهل انگاری در گرفتن کمک برای حفظ جان مردم کردند! حقیقت، اما چیز دیگری است.

تروریسم اقتصادی کودکان ایرانی را می‌کشد
هر چند در ظاهر تجارت پزشکی و بشردوستانه از تحریم‌های ایران مستثنی است، اما شرکت‌ها پیش از انجام این‌گونه تعاملات با ایران، باید ابتدا از وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز گرفته و سپس به تجارت بپردازند!
همین چند ماه قبل، اواخر پاییز ۹۸ بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود در واکنش به پیوستن شش کشور اروپایی به ساز و کار «اینستکس» گفت که «به جای تهدید‌های گستاخانه و وعده‌های توخالی روی کاغذ، تروئیکای اروپا، اتحادیه اروپا و سوئد که سهامدار آینده اینستکس است، باید با کار ساده‌تری، کمترین وظیفه انسانی خود را انجام دهند؛ از (شرکت دارویی) مولنلیک بخواهند، برای کمک به کودکان ایرانی مبتلا به بیماری پروانه‌ای برای پوشاندن زخم‌هایشان محصولاتشان را (به ایران) بفروشند.» او در ادامه با استفاده از یک هشتگ نوشت: «تروریسم اقتصادی، می‌کشد.»
ظریف در پیام توئیتری دیگری نیز نوشت: «مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بار دیگر اقرار کرد که تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران، برای گرسنگی دادن و در زمینه کمک‌های دارویی برای کشتن شهروندان بی‌گناه ما طراحی شده‌اند.»

گزارش‌های میدانی از ایران می‌گفت که حداقل ۱۵ کودک پروانه‌ای، مبتلا به بیماری «ای‌بی» به دلیل تحریم‌های دارویی امریکا در ایران فوت شده‌اند. طبق گفته مجید تخت‌روانچی سفیر ایران در سازمان ملل، یک شرکت اروپایی تحت فشار تحریم‌های امریکا، صادرات باند‌های مخصوص بیماران «ای‌بی» به ایران را متوقف کرد. او در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: «آوا، دختر دوساله اهوازی که از «ای‌بی» رنج می‌برد یکی از کودکان پروانه‌ای بود. بیماران پروانه‌ای به این نام خوانده می‌شوند، چون پوست‌شان نظیر پروانه‌ها شکننده است. برای جلوگیری از عفونت، زخم‌های پروانه‌ای باید با باند‌های مخصوص پوشیده شود. استفاده از باند‌های جایگزین وحشتناک هستند، چراکه در زمان برداشته شدن، پوست کودکان را می‌کند. در این روزها، واردات این باند‌ها برای بیماران پروانه‌ای تقریبا غیرممکن شده و حیات سایر کودکان بی‌گناه پروانه‌ای، نظیر آوا را به خطر انداخته است. هم‌اکنون کودکان پروانه‌ای درد ناشی از تحریم‌های غیرانسانی امریکا را با دل و جان خود لمس می‌کنند. خرداد سال‌جاری آوا از درد برای همیشه رهایی یافت و درگذشت. داستان وی فقط بخش بسیار کوچکی از کل ماجراست، چراکه کودکان و بزرگسالان مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص در سکوت به مبارزه با مرگ می‌پردازند. کشتار کودکان و بیماران اقدام شجاعانه‌ای نیست!»

دروغ‌های کرونایی دولت امریکا
حالا دولت امریکا در حالی که خود به دلیل سهل‌انگاری در مبارزه با کرونا، شدیداً مورد انتقاد است، از آمادگی برای ارسال کمک به ایران می‌گوید، اما کافی ا‌ست امریکا تحریم‌های دارویی را لغو کند، دیگر نیازی به کمک نیست و دولت ایران توانایی خرید اقلام دارویی مورد نیاز خود را خواهد داشت. در هفته‌های گذشته، دولت چین ده‌ها هزار کیت شناسایی کرونا و اقلام دارویی دیگر به ایران داده است.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل در توئیتی، هرگونه تعلیق تحریم دارویی ایران توسط امریکا را دروغ خواند. او نوشت: «خزانه‌داری امریکا اجازه انتقال دارو و تجهیزات پزشکی خریداری شده ایران برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا را نمی‌دهد. مقامات امریکا به روشنی دروغ می‌گویند و هیچ تعلیقی در تحریم‌های انسانی صورت نگرفته است. آن‌ها ایران و مردم ایران را هدف قرار داده‌اند.»
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم نوشت: «ویروس تحریم و بدعهدی، بیش از کرونا امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. ادعای امریکا مبنی بر کمک به ایران تنها با عمل به تعهدات این کشور ذیل برجام قابل راستی‌آزمایی است.»

فشار بر شرکت‌های دارویی برای لغو تجارت با ایران
در همین حال بنابر آنچه «اینترسپت» افشا کرده است، همزمان با طرح ادعای کمک‌های بشردوستانه توسط دولت امریکا، یک گروه فشار ضدایرانی که روابط نزدیکی با دولت امریکا دارد، تلاش می‌کند شرکت‌های داروسازی مهم را وادار به لغو تجارتشان با ایران کند. این گروه فشار بر شرکت‌هایی تمرکز کرده است که برای تجارت با ایران دارای مجوز‌های ویژه و اغلب دارای «معافیت‌های بشردوستانه» هستند. این گروه که «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) نام دارد، یک وب‌سایت «رجیستری کسب و کار ایران» راه‌اندازی کرده و از این طریق، داده‌های آنلاین از شرکت‌هایی را که به باور این گروه با ایران تجارت می‌کنند ارائه می‌دهد که نتیجه آن باز ماندن این شرکت‌ها از ادامه تعامل با ایران بوده است.

این گروه با شعار «نام ببر- رسوا کن» تلاشی جدی برای افزایش انزوای اقتصادی ایران را در دستور کار خود قرار داده و عمدتا شرکت‌های پزشکی که برای تجارت با ایران، مجوز وزارت خزانه‌داری امریکا را دارند هدف قرار داده است. تاکنون ۹ شرکت داروسازی، بیوتکنولوژی و کالا‌های پزشکی دارای مجوز ویژه، در فهرست رجیستری تجاری این گروه قرار گرفته‌اند. نکته آنکه حمایت مالی افرادی، چون «شلدون آدلسون» کازینودار بزرگ یهودی و حامی بزرگ لابی آیپک از این گروه از یک سو و رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات از سوی دیگر، باعث شده ایده‌های افراطی و جنگ‌طلبانه آن‌ها علیه ایران به اجرا درآید و این در حالی است که این اقدامات ضدبشری علیه ایران، صدای دیگر دولت‌ها از جمله چین و روسیه را درآورده و آن‌ها را به واکنش واداشته است.
«تایلر کولینز» مشاور حقوقی و کارشناس قوانین تحریم‌ها در موسسه «فراری‌اند آسوشیتز»، معتقد است هرچند تلاش‌ها برای ایجاد ممانعت از تجارت مطمئن تدارکات پزشکی و بشردوستانه با ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شد، اما ریشه‌های آن‌ها یک دهه پیش و زمانی شکل گرفت که دولت‌های قبلی فشار تحریمی شدیدی را علیه بخش مالی ایران اعمال کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار