کد خبر: 987672
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
در گفت‌وگوی «جوان» با تهیه‌کننده موزیک‌ویدئوی «من و تو» مطرح شد
چند روزی است موزیک‌ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن مسائل سیاسی و اجتماعی بر اساس موسیقی رپ بیان می‌شود؛ موزیک ویدئویی که عنوان اصلی آن «من و تو» است، اما در سایت‌های مختلف با عنوان «بنی‌امیه» منتشر شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این موزیک‌ویدئو از ساخته‌های مرکز «مأوا» است. «مهاجر توحیدپرست» تهیه‌کننده نماهنگ«من وتو» در گفتگو با «جوان» درباره این کار هنری توضیحاتی داده است.

بگذار از اسم نماهنگ شروع کنیم، «من و تو» درست است یا «بنی‌امیه»؟
اسم کار «من و تو» است، اما، چون کلید‌واژه «بنی‌امیه» در آن بار‌ها تکرار می‌شود به اسم «بنی‌امیه» هم شناخته می‌شود. در اصل اسم‌گذاری کار بر این اساس بود که این موزیک‌ویدئو می‌تواند قصه من و شما باشد. از سوی دیگر بنی‌امیه هم نوعی روایت از اسلام را روایت می‌کند که در آن آخوند انگلیسی هم داریم.

در این نماهنگ از موسیقی رپ استفاده کرده‌اید که چندان در کار‌های ارزشی متداول نیست، چه شد رفتید سراغ رپ؟
خیلی وقت بود در «مأوا» برای ورود به حوزه‌های اجتماعی و سیاسی به خصوص برای ورود به نقد درون گفتمانی بحث وجود داشت. نزدیک‌ترین مدل برای بیان اعتراض در موسیقی نیز سبک رپ است که از سوی جامعه سیاهپوستان امریکا در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برای اعتراض به تبعیض‌ها در جامعه امریکا علیه سیاهپوستان ایجاد شد. ما نیز دیدیم برای بیان نقد‌های اجتماعی، موسیقی پاپ توانایی چندانی ندارد و موسیقی سنتی نیز ابزار لازم را برای این کار ندارد.

موسیقی رپ در ایران هنوز هم به عنوان موسیقی زیرزمینی شناخته می‌شود و وزارت ارشاد و صداوسیما سیاست‌های یکسانی در قبال آن ندارند، احتمال اینکه همین موضوع به کار لطمه بزند را در نظر گرفته بودید؟
اشاره شما درست است، رپ سال‌های زیادی زیرزمینی بود، اما از جایی به بعد تصمیم‌گیران فرهنگی در نظام به این نتیجه رسیدند که می‌توان از رپ استفاده کرد. برخی معتقدند، چون رپ ماهیت غربی دارد با حس و حال زندگی ما همخوانی ندارد، اما ما حتی در توصیه‌های دینی هم داریم که می‌شود چیز‌های خوبی که در غرب هست را استفاده کنیم و از تاثیر آن برای بیان اهدافمان بهره بگیریم.

از سوی دیگر بخش عمده‌ای از جامعه امروز به خصوص متولدان دهه‌های ۷۰ و ۸۰، موسیقی «رپ» جزو سبک زندگی‌شان است و نظرشان درباره موسیقی «رپ» با نسل‌های قبلی کاملاً متفاوت است.

پس می‌شود گفت دلیل انتخاب «رپ» این است که مخاطب هدف این موزیک‌ویدئو بیشتر همان بچه‌های دهه‌های ۷۰ و ۸۰ هستند؟
بله، قاعدتاً یکی از دلایل انتخاب نوع موسیقی به جامعه مخاطب و طیف افرادی که قرار است با آن ارتباط برقرار کند ارتباط دارد. ما تلاش کردیم با نوع موسیقی‌ای که انتخاب می‌کنیم جامعه مخاطب بیشتری را جذب و آن‌ها را همراه کنیم.

پخش موزیک‌ویدئوی رپ که هنوز در جامعه جای خود را باز نکرده است، با اعتراض روبه‌رو نشد؟‌
می‌توانم بگویم که نظرات متفاوت بود، البته ما پیش‌بینی این واکنش‌ها را داشتیم. خیلی‌ها از نوع ارائه محتوا گلایه داشتند و می‌گفتند که نباید سراغ موسیقی رپ برویم، البته در مقابل نظرات منفی، حجم بالایی از استقبال را داشتیم. نظرات مثبت حجم بیشتری داشت و نکات خوبی را ارائه می‌داد.

برسیم به شعر این موسیقی، ترانه آماده بود یا به خاطر کار سفارش دادید؟
نه از قبل متن آماده نبود، ما به شاعر سرفصل‌های مدنظرمان را گفتیم تا روی آن‌ها تحقیق کند، بر همین اساس ترانه‌ای متناسب با موسیقی رپ سرود.

چه سرفصل‌هایی را به شاعر گفتید که در شعر رعایت و اجرا کند؟
سرفصل‌ها کلی بود، مثل جریان رسانه‌ای که در غرب وجود دارد و می‌خواهد به مردم دنیا بگوید که جهان را آن طور که من می‌خواهم باید نگاه کنید.

موضوع مهم‌تر از آن هم برداشت‌های غلطی بود که از اسلام وجود دارد. به نظر ما منشأ و سرمنزل این برداشت‌های غلط به بنی‌امیه بازمی‌گردد برای همین بر «بنی‌امیه» تأکید داشتیم.

چرا سراغ نمونه‌های نزدیک‌تر مثل داعش یا وهابیت نرفتید؟
بنی‌امیه پدر داعش و وهابیت است که از صدر اسلام بوده و سعی در تحریف اسلام داشته و تنها به این هم رضایت نداشته است. در ترانه «من و تو» هم اشاره شده که بنی‌امیه شیعه نادان و فریب‌خورده می‌خواهد. با بیان این موضوع می‌خواستیم به نقد درون‌گفتمانی بپردازیم.

کار تولید موزیک‌ویدئو چقدر طول کشید؟
تقریباً یک ماه پیش‌تولید داشتیم. فیلمبرداری سه روز طول کشید که تقریباً زمان استانداردی بود. به طور معمول فیلمبرداری موزیک‌ویدئو‌ها بین سه تا پنج روز به طول می‌انجامد. بعد از فیلمبرداری حدود سه ماه درگیر تدوین بودیم. همزمان لوگو و طراحی پوستر هم انجام شد.

از چه زمانی پخش موزیک‌ویدئو را آغاز کردید؟
پخش از ابتدای هفته جاری در فضای مجازی آغاز شد و یکی از پربیننده‌ترین کار‌های ارائه شده بوده است.

موزیک‌ویدئو در فضای مجازی منتشر شده، برای پخش در تلویزیون هم برنامه‌ای دارید؟
به قول معروف در حال رایزنی با صداوسیما هستیم و فعلاً دچار همان مشکلی که اشاره کردید شده‌ایم، یعنی هنوز تکلیف مجاز یا غیرمجاز بودن رپ در ارشاد و صداوسیما مشخص نیست و با اینکه در چند سریال تلویزیونی از رپ استفاده شده ولی پخش رپ جزو خطوط قرمز تلویزیون است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار